عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و مشاور پدافند غیرعامل توانیر با اشاره به اینکه دشمن بر روی تهدیدات متنوع برقی کشور، هزینه‌های کلان گذاشته است خواستار هوشیاری مردم شد .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین منطقه مازندران- رضا دشتی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و مشاور پدافند غیر عامل توانیر در حاشیه اختتامیه دومین کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل و تسهیل مدیریت بحران در بخش توزیع که با حضور شش استان و به مدت سه روز در مجتمع رفاهی ناجا برگزار شد، اظهار کرد: پدافند غیرعامل یک دفاع بدون اسلحه است که این نوع دفاع تنها برای زیرساخت‌های اقتصادی برق، آب، گاز و صنایعی که اقتصاد کشور را می‌گرداند تعریف می‌شود .

وی افزود: یکی از این زیرساخت‌های خیلی مهم شبکه‌های توزیع برق است که دشمن برای ضربه زدن به این بخش هزینه‌های کلان کرده است .

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، ابراز داشت: پدافند غیرعامل تهدیدات دشمن را تشریح کرده و ضمن بیان نقاط آسیب‌پذیر و بیان تبعات آن بر زندگی مردم و برآورد هزینه پیامدها، متناسب با آن شبکه را به‌گونه‌ای مصونیت می‌بخشد تا تهدیدات عملاً ناکارآمد شود .

دشتی، افزود: بدین منظور شبکه‌های توزیع را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنیم تا هزینه‌های تهاجم را برای دشمن بالا ببریم و اگر حمله‌ای اتفاق افتاد هزینه‌های آن برای مردم کاهش یابد .

وی، تهدیدات دشمن را متنوع برشمرد و گفت: برخی تهدیدات بر پایه فناوری، سایبری و برخی هم در حوزه فضای مجازی است .

مشاور پدافند غیرعامل توانیر در ادامه نقش مردم را در تهدیدات فضای مجازی مهم برشمرد و ادامه داد: در این نوع تهدیدات می‌خواهند مردم نسبت به خودشان بی‌انگیزه شوند، اگر مردم در فضای مجازی متوجه چنین گروه‌هایی شدند که اقدام به تحریک مردم می‌کند، بایستی سریعاً به مراجع قانونی گزارش دهند .

دشتی، در ادامه بابیان این مطلب که صنعت برق صنعتی غیرانتفاعی است و همه خدمات آن از نیروگاه گرفته تا توزیع و انتقال بر اساس درآمدی است که از مردم به دست می‌آید، اظهار کرد: سرقت سیم‌های برق، استفاده غیرمجاز از برق و.. در حقیقت خیانت به اموال خود و مصادیق کامل خیانت به جامعه اسلامی، مردم و مسلمانان است .

وی، در ادامه یادآور شد: دشمن جامعه هدف این افراد را شناسایی کرده است و فضای مجازی تشکیل داده و این افراد را تحریک می‌کند و حتی برای خرید سیم‌های برق سرقت شده مشتری هم فراهم کرده و گارانتی برق غیرمجاز هم توسط عده‌ای افراد داده می‌شود لذا مردم باید به‌محض برخورد با این گروه‌های مخرب اطلاع‌رسانی کنند زیرا ضربه‌های اقتصادی به شبکه برق ضربه و خسارت به شرکت توزیع است که خاموشی‌های مستمر و مداوم به دنبال دارد .

مدرس دومین کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل و تسهیل مدیریت بحران در بخش توزیع، در ادامه خواستار برخورد هوشیارانه مردم در فضای مجازی شد و تأکید کرد: مردم از انتشار هرگونه مطلب کذب و شایعات در فضای مجازی پرهیز کنند زیرا امروز فضای مجازی راست و دروغ به هم‌آمیخته است و مردم باید از مجاری قانونی خود، حق‌طلب باشند درعین‌حال در فضای آرامش نتایج بهتری حاصل خواهد شد .

دشتی ابراز داشت: ما تهدیدات متنوع، فرار برقی داریم که به‌طور خاص در بخش نیروگاهی توزیع و انتقال بیشتر است که دشمن بر روی این موضوع بودجه‌های کلان گذاشته است .

وی افزود: یک نوع تهدید لیزری وجود دارد که حرارت را در یک نقطه متمرکز می‌کند و بودجه یک‌ساله‌ای که دشمن برای آن گذاشته و به نیروی هوایی داده ۱۳ میلیون دلار است؛ اگر این بمب به نتیجه کامل برسد یقیناً به شبکه برق آسیب جدی وارد خواهد کرد .

مشاور پدافند غیرعامل در توانیر، در ادامه گفت: ما از مردم می‌خواهیم اگر درزمانی که این تهدیدات اعمال شد همه‌چیز را در ناکارایی شرکت توزیع نبینند زیرا شرکت توزیع برق کشور به‌ویژه توزیع مازندران دارای نیروهای متخصص و بسیار زحمتکشی است که برای پایداری شبکه و برق‌رسانی مستمر تلاش زیادی دارند .

دشتی در پایان خاطرنشان کرد: درعین‌حال برخی تهدیدات قابل‌شناسایی نیست و مثل برف و طوفان نیست که بتوان آن را برطرف کرد؛ مردم باید در مواقع صبر و تحمل پیشه کنند او باکارهای یدی و تولیدات محلی کمک‌کار شرکت توزیع برق استان باشند .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =