واحد مرکزی خبر نوشت: هافینگتون پست مدعی شد که ترامپ و سخنگوی مطبوعاتی وی در نخستین روز کار دولت دروغ بافی کردند.

هافینگتون پست با اشاره به دروغ های ترامپ و سخنگوی مطبوعاتی وی در نخستین روز تصدی سمت ریاست جمهوری نوشت وی با سخنرانی در نخستین روز فعالیت رسمی خود به عنوان رئیس جمهور در مقر سیا، درباره تعداد افراد شرکت کننده در مراسم ادای سوگند خود دروغ بافی کرد، و به دروغ مدعی شد که هرگز با جامعه اطلاعاتی آمریکا دشمنی نداشته است.

این روزنامه در گزارشی به قلم نیک بومن در پایگاه اینترنتی خود نوشت: چند ساعت بعد از سخنرانی ترامپ هم، سخنگوی مطبوعاتی وی درباره شمار جمعیت شرکت کننده در مراسم تحلیف دروغ گفت و به‌ هیچ سؤالی پاسخ نداد. در این میان، مهم ترین مسئله مربوط به تعداد جمعیت شرکت کننده در مراسم تحلیف یا اینکه آیا ترامپ با نهادهای جاسوسی آمریکا خصومت داشته، و یا حتی این موضوع نیست که ترامپ و سخنگوی مطبوعاتی اش دروغ گفتند.

به هر حال، سیاستمداران دروغ می گویند. مسئله قابل توجه این است که رئیس جمهور و دولتش در نخستین روز فعالیت خود درباره مسئله ای بسیار پیش پا افتاده و جزئی دروغ گفتند. روزنامه نگاران باید خوانندگان را از این موضوع آگاه سازند که دولت واقعیت را به آنها نمی گوید. آنها نباید سخنان دروغ و جعلی ترامپ و گروهش را در عنوان و پاراگراف های نخست اخبار و گزارش های خود درج کنند و نباید به واقعیت فقط در پایین خبر اشاره کنند. آنها باید تمرکز خود را به این واقعیت معطوف کنند که دولت دروغ گفته است، نه اینکه آن دروغ را منتشر کنند. برخی از رسانه ها روز شنبه به خوبی از عهده این کار برآمدند و برخی هم این کار را نکردند. شمار جمعیت شرکت کننده در مراسم تحلیف اهمیت چندانی ندارد. با اینکه ترامپ بر خلاف رؤسای جمهور قبلی آمریکا در حالی وارد کاخ سفید شد که از محبوبیت چندانی برخوردار نیست، به هر حال تعداد افراد شرکت کننده در این مراسم نشان نمی دهد که آیا رئیس جمهور محبوب است و اینکه احتمال دارد در عملکرد خود موفق باشد. به هر حال تعداد افراد شرکت کننده در این مراسم نمی تواند بر توانایی رئیس جمهور در تصویب قوانین اثر بگذارد.

شون اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی ترامپ عصر شنبه گفت: «این بزرگترین جمعیتی بود که تاکنون در سراسر جهان در یک مراسم تحلیف شرکت کرده است.» حتی اگر دولت ترامپ حاضر به پذیرفتن واقعیت نباشد، واقعیت این است که که شمار افراد شرکت کننده در مراسم ادای سوگند ترامپ نسبت به برخی از مراسم تحلیف قبل از وی کمتر بود. کیت استیل، استاد دانشگاه منچستر در گفتگو با نیویورک تایمز گفت تعداد افراد شرکت کننده در مراسم تحلیف ترامپ حدود یک سوم افراد حاضر در مراسم ادای سوگند باراک اوباما در سال 2009 بود. شواهد زیادی وجود دارد که دولت ترامپ درباره شمار افراد حاضر در مراسم تحلیف وی اشتباه می کند. روز جمعه تنها 570 هزار سفر در متروی واشنگتن انجام شد که پایین ترین شمار روزانه سفر در سامانه حمل و نقل متروی این شهر از سال 2005 تاکنون به شمار می رود.

(در روز مراسم تحلیف اوباما در سال 2009 یک میلیون و 100 هزار سفر، و در مراسم سال 2013 ، بالغ بر 782 هزار سفر در متروی واشنگتن انجام شد.) همچنین تعداد مخاطبان تلویزیون در روز مراسم تحلیف ترامپ نسبت به مراسم های تحلیف قبل از وی کمتر بود. بنا بر اعلام مؤسسه نظرسنجی نیلسون، در این روز حدود 30 میلیون و 600 هزار نفر برنامه مراسم ادای سوگند ترامپ را از تلویزیون تماشا کردند که در مقایسه با شمار مخاطبان تلویزیونی برنامه نخستین مراسم تحلیف اوباما، با هفت میلیون نفر -حدود 20 درصد- کمتر است.(همچنان شمار مخاطبان تلویزیونی برنامه مراسم ادای سوگند رونالد ریگان، رئیس جمهور پیشین بی سابقه بود.)

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =