فیس‌لیفت دنا در غرفه ایران‌خودرو؛ خوب، بد یا زشت؟

این که همان مدل قبلی است که چراغ‌هایش عوض شده، مدل قبلی بهتر بود و ... این حرف‌ها مجموعه‌ای است که خیلی‌ها درباره خودروهای فیس‌لیفت شده شنیده‌اند. در نمایشگاه خودرو تهران که از امروز ۲۶ بهمن شروع به کار کرده دنا پلاس توسط ایران خودرو به نمایش گذاشته شده که نسخهٔ فیس‌لیفت شده و بهبودیافته از دنای کنونی است.

به گزارش خبرآنلاین، فیس لیفت(Face Lift) در صنعت خودرو، به بازنگری و تغییر چهره یک مدل خودرو به منظور رفع ایراد، به روز آوری و یا زیباتر کردن چهره آن نسبت به حالت اولیه‌اش گفته می‌شود. این تغییرات می‌تواند بسیار کوچک و جزئی و یا بسیار بزرگ و کلی باشد. فیس‌لیفت مسئله‌ای رایج در میان همه خودروسازها در جهان است.  شرکت‌های بزرگ خودروسازی دو تا سه سال پس از آغاز تولید و عرضه یک محصول جدید اقدام به ایجاد تغییرات بر روی ظاهر خودرو می‌کنند و به این طریق خودرو با پلت‌فرم قبلی اما با ظاهری جدید روانه بازار می‌شود.

تولید فیس لیفت‌ها طی مدت 10 سال به طول می‌انجامد و در این مدت شرکت‌های خودروساز دو تا سه محصول با فیس‌لیفت جدید را به بازار عرضه می‌کنند، اما پس از گذشت 10 سال پلت‌فرم خودرو به طور کلی تغییر می‌کند و یک محصول جدید با نام جدید به بازار عرضه می‌شود. شاید در داخل کشور اما به خاطر اینکه فیس‌لیفت در بسیاری موارد به صورت بد صورت می‌گیرد خیلی‌ها نسبت به آن علاقه نداشته باشند. در صنعت خودرو این مسئله هم بی‌سابقه نیست. مثلا همین چند وقت قبل با معرفی فورد موستانگ فیس لیفت  نظرات انتقادی فراوانی به این خودرو و خصوصاً نمای جلوی آن وارد شده است.

نگاهی به دنا پلاس
دنا پلاس در غرفه ایران خودرو نتیجه‌ هزینه‌ی ۵۰ میلیارد تومانی  این شرکت است. در دنا پلاس، دوربین دید عقب، کیسه‌های هوای جانبی، چراغ‌های روشنایی روز نئون، طراحی جدید خطوط بدنه و اضافه شدن سانروف از جمله تغییرات صورت گرفته است. دنا پلاس از پیشرانه‌EF7 بهره می‌برد که توانایی تولید قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار را بر عهده دارد.



البته قبلاً و پیش از رونمایی رسمی، دنای جدید با نام دنا ELX شناخته می‌شد اما ایران‌خودرو تصمیم گرفته است آن‌را با نام دنا پلاس به بازار عرضه کند. همان‌طور که قبلاً هم مشخص شده بود، ایران‌خودرو در فیس‌لیفت دنا بیشترین تغییرات را در بخش جانبی یعنی قسمتی که همواره به دلیل شباهت زیاد به سمند و سورن موردانتقاد بود انجام داده است به‌گونه‌ای که در طرفین خودرو با ایجاد یک خط مورب از گلگیر جلو تا گلگیر عقب، یک فرورفتگی به‌موازات خط بالایی در قسمت پایینی درها و تغییر لچکی عقب سعی شده دنا از سمند متمایز شود.





اما در دیگر قسمت‌ها نیز تغییراتی جزئی صورت گرفته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به تغییر گرافی داخلی چراغ‌های عقب و استفاده از LEDهای زیباتر در آن‌ها، تجهیز چراغ‌های جلو به دی‌لایت و راهنماهای LED، تغییر آینه‌های جانبی و مشکی‌رنگ شدن قسمت میانی جلوپنجره (زیر پلاک جلو) اشاره کرد؛ اما تغییرات عمدهٔ دیگر این خودرو در بخش تجهیزات آن صورت گرفته است زیرا ایران‌خودرو دنا پلاس را به سانروف و ایربگ‌های جانبی مجهز کرده است که این دو مورد برای اولین بار است که در خودروهای داخلی ارائه می‌شوند. البته طبق اعلام ایران‌خودرو در آیندهٔ نمونه‌های توربو و اتوماتیک دنا نیز تولید خواهند شد. گفته می‌شود گیربکس اتوماتیک دنا از نوع دوکلاچه یا DCT خواهد بود.

فیس‌لیفت؛ خوب، بد، زشت

نتیجه فیس‌لیفت ممکن است خیلی وقتها خوب از کار در نیاید اما فیس‌لیفت‌ هایی هم در دنیا وجود داشته‌اند که نظر همه را به خود جلب کرده‌اند و در صنعت خودرو ماندگار شده‌اند. بهتر است نگاهی به ۵ نمونه از این فیس‌لیفت‌های ماندگار بیندازیم.

نیسان GT-R 2017


فیس لیفت نیسان GT-R است در نمایشگاه خودروی نیویورک سال گذشته رونمایی شد. تغییرات صورت گرفته در خودرو کم اما بسیار مؤثر هستند. 
ورودی‌های هوای جدید در دو سوی سپر قرار گرفته و جلوپنجره‌ی جدید نیز بر گیرایی خودرو افزوده است.

ب ام و سری 3 E46


زمانی ب ام و واقعاً فیس لیفت هایی را انجام می‌داد که با چشمان غیرمسلح نیز قابل شناسایی بود. نمونه‌ی بارز این موضوع سری 3 E46 بود که دسته‌ای از تغییرات از جمله چراغ‌های جلوی بزرگ‌تر و گردتر و جلوپنجره‌ کلیوی بهتری را دریافت کرد. نمونه‌ پیش از فیس لیفت این خودرو در چشمان ما کاملاً از مد افتاده به نظر می‌رسد اما نمونه‌ی فیس لیفت شده حتی امروز نیز تازه و زیبا به نظر می‌رسد.

جگوار XF


جگوار XF پیش از فیس لیفت خودروی زشتی نیست اما تغییرات صورت گرفته در رقیب سری 5 قابل توجه بوده‌اند. به لطف چراغ‌های جلوی نه چندان زیبای مدل قبل از فیس لیفت بهتر می‌توان این تغییر را احساس کرد. چراغ‌های نرم‌تری در نمونه‌ی فیس لیفت شده بکار رفت، این سبک طراحی از کانسپت C-XF جگوار الهام گرفته شده‌اند.

پژو 306


همانند XF پیش از فیس لیفت، پژو 306 اصلی نیز خودروی جذابی بوده اما شاید چراغ‌های جلو و جلوپنجره‌ی آن متعلق به گذشته باشند. 306 فیس لیفت شده در بحث استایل بیشتر دنباله‌روی 406 بوده و جلوپنجره، سپر و چراغ‌های جلوی جدیدی دارد.

بعداً فیس لیفت کوچک دیگری نیز روی این خودرو صورت گرفت اما در نهایت منجر به تولید مدل‌های دیگری چون 306 GTI و توربو XSI شد.

مزدا MX-5 2.5


پس از فیس لیفت، نسل دوم مزدا MX-5 هنوز هم ظاهری  جالبی داشت اما سپر و چراغ‌های جدید و برخی آپشن های جدید برای رینگ‌ها به همراه تغییرات جزئی داخل کابین خودرویی تازه‌تر را به وجود آوردند. نسل سوم این خودرو طراحی بهتری داشته اما نسخه‌ی فیس لیفت نسل دوم نیز قطعاً در جهت صحیحی حرکت کرده است.

نسخه فیس‌لیفت شده دنا یا همان دناپلاس حال در دید افکار عمومی قرار گرفته و باید دید مردم نسبت به تغییرات صورت گرفته در آن نسبت به نسخه اصلی چه واکنشی با در نظر گرفتن قیمت عرضه در بازار داخلی دارند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    نمیدانم چه اصراریه که همه رسانه ها میخوان بگن دنا ماشین خوبیه.خودم یکی داشتم برقص اوره بود منو.یه دونه کاسه ترمز که صدا میداد سه بار نمایندگی عوض کرد بازم صدای وحشتناکی مید.کیفیت پارچه صندلی در حد صفر.دستگیره در دو بار شکست.یه بار هنگ کرد.شیشه بالا پائین نمی شد.برف پاک کن میخواست شیشه را از جا در بیاره و...فروختم ماشین قبلی ام که سمند84 بود را نگه داشتم بمراتب از دنا بهتره.آخرش زیر قیمت ردش کردم.
    • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
      4 1
      اگر با وام بفروشینش همه اینا که منفی دادن هم می رن می خرن.
    • جواد IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
      3 3
      ترمزای دنا کاسه ای نیست دیسکیه
    • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
      8 6
      منهم دوسال هست دنا دارم 50 هزار کیلومتر کارکرده به مراتب از تمام خودروهایی که از ایرانخودرو گرفتم بهتره و خدارو شکر دوسالی هست دیگه جز سرویس دوره ای پام به نمایندگی باز نشده
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
      11 5
      خودرو دنا نماد ما نمی توانیم است پس چه بهتر که این صنعت خانمانسوز و جان ستان را جمع کنیم تا مردم خودرو با کیفیت واردتی سوار شوند و یکبار بر ای همیشه به این شر پایان دهیم.
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    99 24
    زشته آقا.
  • محسن IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    متاسفانه طراحی دنا بسیار ضایع و خسته کننده است. تولید کننده تمام تلاش خود را می کند تا آن را از سمند متمایز نشان دهد و اختلاف قیمت را توجیه کند. ولی هر بار شکست میخورد. بدون استفاده از دانش مدرن و به کارگیری متخصصین همواره باید شاهد در جا زدن در صنعت باشیم.
  • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    دنا خودروی پر مصرفیه و به همین دلیل اصلا قیمتی که روش گذاشتن نمی صرفه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    94 15
    زشت
  • دهه شصتی IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    78 4
    اینجا هر چی ماشینها جدید میشن زشتر هم میشن و البته در طول زمان صندوق دار
    • ونوس A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
      2 0
      وانتشو یادت رفت. وانت پیکان وانت پراید وانت پژو ....
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    111 9
    واقعا خجالت نکشیدید اسم دنا رو کنار نیسان گودزیلا و جگوار و ب ام و اوردید؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    55 8
    زشت زشت...
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    86 7
    لطفاً فیس‌لیفت این ماشین من درآوردی رو در کنار بزرگانی مثل ب ام و جگوار و نیسان نذارید. حتی شوخیش هم زشته.
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    99 2
    با سلام 50 میلیارد تومن هزینه واسه این چندتا تغییر جزئی؟؟؟
  • احسان IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    57 6
    چه فرقی کرد با قبلش؟ همون زشت قبلیه
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    76 2
    به نظرم ايران بايد كلا در صنعت خودرو تجديد نظر كنه.شايد به جاي توليد خودرو به توليد قطعه رو بياره و يا حتي روي خدمات پس از فروش بيشتر فكر كنه بهتر باشه.البته مسئولين به فكر سود مقطعي خودشون هستن نه كيفيت و جان مردم....
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    77 7
    نمیدونم کی اسم اینا رو گذاشته خودروساز.مونتاژ هم درست انجام نمیدن چه برسه به ساخت خودرو
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    3 0
    درد آورترین بخش مقاله شما اینجاست: دنا پلاس در غرفه ایران خودرو نتیجه‌ هزینه‌ی ۵۰ میلیارد تومانی این شرکت است. یعنی اگر واقعا 50 میلیارد تومان صحت داشته باشه، بایستی یه فکر خیلی خیلی جدی به حال مدیران درجه 1 ایران خودرو کرد.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    0 0
    یا خدا من دنا ثبت نام کردم
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    0 0
    یعنی تو دوزی ماشین هم عوض می کنند یه اسم دیگه روش می زارن و با قیمت بالاتر
  • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    0 0
    سلام بنده از اسفند سال پیش دنا گرفتم....فوق العاده ازش راضی هستم. معایبی داره ولی مزایایی هم داره مخصوصا عایق بندیش نسبت به دیگر ماشین های ایرانخودرو حرف نداره
  • هادی A1 ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    2 0
    واقعا متاسفم. واسه صنعت لوس وبچه ننه خودروی کشور که همه ازش حمایت میکنن ولی بازم هیچی نمیشه،
  • بی نام A1 ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    0 0
    ده تومن بدن میخرمش
  • بی نام A1 ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    1 0
    خوشگل ترین ماشین داخليه بدون شک. با فاصله زیاد
  • شاهين IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    1 0
    مثل اين ميمونه که کشور آلمان بخواهد فرش دستبافت ايراني رو توليد کنه در حد فرش اصيل ايراني خوب هيچ موقع مثل فرش اصيل دستبافت ايران نميشه ، خودرو سازهاي ما هم با دانش کم خود اصرار به توليد خودرو دارند که همش بي کيفيت و عقب مانده از توليد روز دنيا هست و دنا هم يکي از اونها.
  • بهروز A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    3 6
    با سلام هركي از دنا بد تعريف ميكنه بره ماشين آشغال چيني بخره هر روز بايد در تعميرگاه باشه
  • امیر IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    8 3
    ماکه داریم دنا راضی هسیم مخصوصاباهاشم مسافرتم رفتیم ..خیلی عالی تومسافرت بود..
  • mehran A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    6 1
    متاسفانه از توانايي طراحي متوسط هم عاجزند. فقدان كارشناسان خبره و طراح رو بايد با تمام وجود در توليدات داخلي احساس كنيم. خدا پدر چيني ها رو بيامرزه كه حداقل تو ظاهر خودرو، ادمو وسوسه ميكنن. هر چند شخصا معتقدم توليدات داخلي از توليدات چيني بهتره.
    • علی IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
      2 0
      با سلام ما تو کشور خودمون طراح خوب کم نداریم این اقایان نمیخوان ازشون استفاده کنند ... کسی رو میشناسم که کل زندگیشو صرف طراحی ماشین کرد چند بار هم طرح هاشو برای این ها فرستاد ولی کسی استقبال نکرد...
  • بینام A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    0 0
    به نظر من از لحاظ کارایی ماشینای ایران خودرو خوبن ولی در زمینه ای طراحی چنگی به دل نمیزنن واصل مهم تو انتخاب ماشین طراحی ومدلشه چینیا اینو گرفتن ولی متاسفانه ما کی میخوای اینو درک کنیم.... طراحان ایران خودرو لطفا به جای استفاده از خطهای شکسته و شکلهای مستطیلی و مربع از خطوطه منحنی استفاده کنید و به ماشین حجم بدین.دنا عینه قوطی کبریت میمونه حال ادمو بهم میزنه
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
    0 0
    همه عالم و آدم میدونند که دنا همون سمند هست . اتاق همون اتاق ، موتور همون موتور . خر همون خره ، فقط پالونش عوض شده . چرا ایران خودرو 13 میلیون تومان بیشتر میفروشه ؟ به خاطر چراغ هاش ؟ یا به خاطر مانیتورش که هیچی نشون نمیده ؟ میشه گفت دنا فیس لیفت سمند هست . آره هست . اما فیس لیفت دنا دیگه چیه ؟ باید ماشینی که پلت فرمش فولکس پاسات هست ، بعد از 14 سال فیس لیفت بشه . اما اینکه یک ماشین دیگه معرفی بشه ، کلک عمومی ایران خود رو است . مردم هم گول نمی خورند . آوردن اسم دنا در کنار ماشینی مثل بی ام و واقعا کلک است .