ایسنا نوشت: رئیس پلیس راهور ناجا از بروز ۵۳۰۰ تصادف فوتی در ۹ ماهه اول سال ۹۵ خبر داد و گفت: متاسفانه در این تصادفات ۱۱ هزار نفر جان باختند؛ البته تعداد تصادفات نسبت به سال گذشته، کاهش ۳۵۰ موردی داشت.

سردار تقی مهری در ششمین گردهمایی بین‌المللی ایمنی راه‌ها و سومین گردهمایی بین‌المللی نروتروما، یکی از مهم‌ترین مسائل بعد از تصادفات را بحث تروما دانست و گفت: در کشور تا سال ۸۴ سالانه بیش از ۲۷ هزار نفر در تصادفات جان‌شان را از دست می‌دادند، اما در پایان سال ۹۴ این تعداد به ۱۶ هزار و ۶۰۰ مورد رسید، یعنی شاهد کاهش ۱۱ هزار نفری جانباختگان ناشی از تصادفات در طی این سال‌ها بودیم و در نتیجه آسیب کمتری هم در کشور رخ می‌دهد.

وی افزود: این موضوع نشان از عزم و اراده خوبی است که برای کاهش خسارت‌های جانی و مالی در کشور و در بین کاربران ترافیک وجود دارد. باید توجه کرد که امروزه همه جوامع مشکل ترافیک و حمل و نقل را به دلیل افزایش روزافزون خودرو در جهان دارند؛ به طوری که سازمان ملل در این زمینه ماموریتی را به سازمان بهداشت جهانی واگذار کرده و این سازمان نیز سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را اقدام برای ایمنی نامگذاری کرد.

مهری با بیان اینکه نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی اقدامات خوبی را در زمینه اصلاح قانون انجام داده‌اند، ادامه داد: به طوریکه در سال ۸۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بازنگری شد و امسال هم به روز کردن آن را پیشنهاد داده‌ایم. بنابراین با اصلاح این قانون کنترل بر حوادث رانندگی بهتر شد. همچنین یکی از اقداماتی که در دهه ۸۰ صورت گرفت، ترویج بستن کمربند ایمنی برای رانندگان بود که خوشبختانه امروزه به عنوان یک رفتار خوب ترافیکی شناخته می‌شود و ۹۰ درصد از رانندگان کمربند ایمنی می‌بندند، اما باید در زمینه بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان کار کنیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: در ۹ ماهه اول سال ۹۵ بر اساس آمار پزشکی قانونی، تعداد جان باختگان ناشی از تصادفات به میزان ۲.۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و این در حالیست که بیش از یک میلیون گواهینامه جدید الصدور داشتیم و با رشد یک و نیم میلیونی وسایل نقلیه مواجه بودیم. همچنین در حال حاضر در کشور ۱۹ میلیون وسیله نقلیه خودرو، ۱۲ میلیون موتورسیکلت و ۲۲ تا ۲۵ میلیون راننده فعال داریم.

وی با بیان اینکه طبق آمار ۹ ماهه اول سال ۹۵، کاهش ۳۵۰تایی تصادفات نسبت به سال قبل را داشته‌ایم، گفت: گرچه این عدد طی سال‌های گذشته روندی کاهشی داشته اما باز هم زیاد است و باید برای کاهش مرگ و میر بعد از صحنه تصادف برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

مهری با اشاره به اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی را جهت هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌هایی چون اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی و ... داشته است، افزود: سه عامل مهم که در تصادفات نقش اصلی را ایفا می‌کند، شامل راه، خودرو و رفتار راننده است که پلیس باید به این موضوعت رسیدگی کند. در عین حال باید توجه کرد که استانداردهای خودروهای ما نسبت به گذشته بهتر شده، اما باز هم باید این استانداردها را ارتقاء دهیم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر ۲۱۷ هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که ۱۱۰ هزار کیلومتر آن جاده روستایی و مابقی جاده‌های اصلی و فرعی هستند. همچنین ۳۴ هزار کیلومتر جاده شریانی در کشور وجود دارد و در تهران نیز حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع در قالب بزرگراه‌ها داریم.

مهری یکی از اقدامات پلیس در جاده‌ها را استفاده از فناوری‌های جدید با همکاری شهرداری‌ها عنوان و اظهار کرد: باید توجه کرد که ۷۳ درصد از جانباختگان ناشی از تصادفات در ایران در خارج از شهرها بوده‌اند. همچنین طبق آمار ۹ ماهه اول سال ۹۵، ۵۳۰۰ مورد تصادف فوتی داشتیم که در این تصادفات ۱۱ هزار نفر فوت شده‌اند. بر همین اساس برای کنترل این موضوع در جاده‌ها ۱۰۰۰ دستگاه دوربین در جاده‌های کشور فعال و نصب شده و قرار است این تعداد به ۱۸۰۰ دوربین افزایش یابد.

مهری اعلام کرد: ۵۱ درصد از جان باختگان ناشی از تصادفات در سال ۹۵ بین ۲۱ تا ۵۰ سال بوده‌اند.

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    0 0
    با سلام منظور از 9 ماهه اول چيه؟ سه ماهه اولدومسوم و چهارم يا شش ماهه اول، شش ماهه دوم از نظر تقويمي مفهوم داره اما نه ماه اول نمي دونم، چطور آماري مي شه؟