۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۷

ایرنا نوشت: یک سخنگوی دولت چین به آمریکا هشدار داد که با گشت زنی‌های نیروی دریایی خود در دریای جنوبی به دنبال به چالش کشیدن پکن نباشد.

آبراه کلیدی دریای جنوبی از مسیرهای مهم کشتی‌رانی دنیا به شمار می‌رود و گفته می‌شود که از نظر منابع طبیعی نیز بسیار غنی است و سالانه محموله هایی به ارزش ۵ هزار میلیارد دلار را از آن عبور می کند.

در شرایطی که چین می گوید از آبهای این منطقه حراست می کند، آمریکا مدعی است که چین با حضور خود و ساخت و ساز جزایر مصنوعی در دریای جنوبی، آزادی کشتیرانی و دریانوردی را از دیگران سلب کرده است.

«گینگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران در پکن خاطر نشان کرد که چین با همکاری کشورهای جنوب شرق آسیا تنش ها را در منطقه مدیریت کرده است و انتظار دارد نیروهای فرامنطقه ای از جمله آمریکا به این اقدامات احترام بگذارند.

فرماندهی نیروهای دریایی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام اعلام کرده است که این کشور درصدد انجام گشت های دریایی موسوم به کشتیرانی آزاد است.

سخنگوی دولت چین بر اساس گزارش روز پنجشنبه تارنمای وزارت امور خارجه این کشور گفت که ما از آمریکا می خواهیم دست به اقدامی نزند که امنیت و حق حاکمیت پکن را به چالش می کشد.
آمریکا یک بار در ماه اکتبر (مهر - آبان) سال قبل چنین گشت زنی هایی در منطقه انجام داد و حالا گزارش شده است که ناوگروه «کارل وینسون» این کشور در منطقه اقیانوس آرام غربی به دنبال اجرای دوباره چنین برنامه ای است.

آمریکا می گوید که نزدیک به ۷۰ سال است ناوهای هواپیمابر و ناوگروه های تهاجمی این کشور در منطقه آسیا و اقیانوس آرام و اقیانوس هند گشت زنی انجام می دهند.

مقام های ارشد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در روزهای اخیر بارها نسبت به حضور گسترده چین در این منطقه و ساخت و سازهای جزایر مصنوعی هشدار داده و گفته اند که اجازه نمی دهند چین به این جزایر نزدیک شود.
دریای جنوبی یکی از اصلی ترین کانون های تنش در دنیا در کنار شبه جزیره کره به حساب می آید و ارتش چین بارها برای ورود به جنگ با آمریکا در این دریا اعلام آمادگی کرده است.

کنترل این جزایر امکان کنترل یکی از حیاتی‌ترین آب‌راه‌های اقتصادی جهان را ایجاد می‌کند.
دریای جنوبی چین حدود ۲۵۰ جزیره دارد که مساحتشان مجموعا به ۱۵ کیلومتر مربع می‌رسد. این جزایر عموما خالی از سکنه هستند و گاه بیشترشان زیر آب است. به جز چین کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی نیز بر کل و یا بخش‌هایی از این جزایر ادعای مالکیت دارند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =