حجت شکیبا که به تازگی نمایشگاهی از آثار خود را در گالری شکوه برپا کرده است درباره تغییر سبکی که در این نقاشی‌ها داده است، توضیح داد و از خاطره همکاری با علی حاتمی گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت و مینا شکیبا نمایشگاهی از آثار خود را تحت عنوان «سال‌های ونکوور» در گالری شکوه به نمایش گذاشتند.

زنانی با پوشش و شکل ظاهری مختص دوره قاجار سوژه جدیدترین نمایشگاه حجت شکیبا هستند. بعضی از آن‌ها به شکلی وارونه به تصویر کشیده شده‌اند و پشت سر بعضی از زنان مردهایی هم به گونه‌ای محو دیده می‌شوند و زن قاجار در تابلو با رنگ‌هایی شاد و پررنگ ترسیم شده است.

حجت شکیبا بیش از 50 سال است که در عرصه نقاشی فعالیت می‌کند و نمایشگاه‌هایی با موضوع شاهنامه، کوروش، مولانا، خیام، حافظ، زنان هخامنشی و ... به نمایش گذاشته است.

او درباره انگیزه برگزاری نمایشگاه جدیدش به «خبرآنلاین» می‌گوید: «نقاشی‌هایم با موضوع مولانا و یا شاهنامه به تمرکز و دقت فوق‌العاده بالایی نیاز داشت و بسیار سنگین بود من باید تمام تمرکز خود را موطوف به خلق آثار می‌کردم تا کوچک‌ترین اشتباهی در نقاشی‌ها رخ ندهد اما نمایشگاه جدیدم برایم بیشتر شبیه تفریح است زیرا مانند آثار قبلی ذهن خود را خسته و درگیر نکردم، البته به تصویر کشیدن زنان قاجار هم به اندازه خودش زحمت داشت، اما اشتباهاتی را از روی عمد در تصویرسازی زنان قاجار انجام دادم تا بگویم این آثار تفریح روزانه من محسوب می‌شود.»

او از نقاشی‌های دوران قاجار حرف می‌زند و می‌گوید: «نقاش‌های دوره قاجار درباره آناتومی چیزی نمی‌دانستند برای همین صورت‌ها و به ویژه دست‌ها را نمی‌توانستند به خوبی بکشند من در این نقاشی‌ها صورت‌های زنان را اصلاح کردم اما روی دست‌ها خیلی دقیق نشدم که بدون اشکال باشد.»

او درباره تغییر دادن سبک برای یک هنرمند می‌گوید: «هنرمندان بزرگی مانند پیکاسو در دوره‌های مختلف سبک خود را تغییر دادند؛ هنرمندانی می‌توانند سبک کاری خود را تغییر دهند که تمام عمر خود را صرف نقاشی می‌کنند اما زمانی که هنر نقاشی تنها بخشی از وقت و انرژی یک هنرمند می‌شود نمی‌توان انتظار داشت بتواند سبک خود را هم تغییر دهد.»

این هنرمند با اشاره به این که دنیا به سمت مدرن شدن و سرعت می‌رود می‌گوید: «همیشه به شاگردانم می‌گویم که شما دیگر نیازی نیست که طراحی کنید و به سبک کلاسیک اثری خلق کنید بلکه به وسیله هر ابزاری می‌توان اثر تاثیرگذاری خلق کرد اما باید به این نکته توجه داشت که اثر خلق شده باید به لحاظ ذهنی و یا تکنیک منحصر به فرد باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد در غیر این صورت ارزشی ندارد.»

شکیبا در مورد اوضاع فعلی هنرهای تجسمی و تاثیرگذاری حراج آثار هنری بر جوانان، بیان کرد: «حراج‌های تهران تاثیر عجیبی روی جوانان تازه کار داشته است و مسیر هنری را به سمت مدرنیسم نا آشنا با مردم کشانده است، این فضا برای مردم تازه به دوران رسیده که می‌خواهند سریع از سایرین فاصله بگیرند و رشد کنند بسیار مناسب است. اما این هنر مدرن زمانی که برای من هنرمند ناملموس است، پس برای مردم جامعه هم ناشناس خواهد بود و آن را باور نمی‌کنند. متاسفانه مسئولین ما خودشان در برگزاری این مراسم‌ها شرکت می‌کنند و تنها به سودشان فکر می‌کنند. درحالیکه مسئولان باید فضایی ایجاد کنند که به بیراهه نرود ولی عدم آگاهی عامل این موضوع است.»

این هنرمند درباره فضای آموزشی عرصه هنرهای تجسمی هم گفت: «فضای آموزشی باید شکل آکادمیک خود را داشته باشد و به هنرآموزان تاریخ، تفکر و تکنیک را آموخت. شخصیت خود هنرمند مهم‌ترین موضوعی است که روی بوم اثر می‌گذارد و نباید هنرمند را به فرد دیگری تبدیل کنیم.»

شکیبا درهمین زمینه گفت: «در کار هنری دو چیز می‌تواند معیار عالی بودن یک اثر هنری باشد، تفکر عالی و تکینیک عالی. ترکیب این دو یک کار استثنایی را پدید می‌آورد. متاسفانه امروزه کارهای تولید می‌شود که از لحاظ تکنیک بسیار عالی است اما هیچ روح و تفکری پشت آن نیست.»

او درباره همکاری‌اش با علی حاتمی در فیلم «کمال الملک» توضیح داد: «این همکاری به سال‌های قبل از انقلاب بازمی‌گردد، او از من خواست تا یک بخشی از شهر مشهد مربوط به هشتاد سال قبل را نقاشی کنم و من هم این کار را کردم و نتیجه آن شد شکل‌گیری یک رابطه قوی‌تر تا فیلم «کمال الملک». البته این کارهم همانند همه کارها اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری داشت، ولی برایم لذت بخش بود.»

شکیبا اضافه کرد: «چیزی که از علی حاتمی به روی من بسیار تاثیرگذاشت، تفکر ایرانی و نگاه عاشقانه‌اش به ایران بود، یادم هست زمانی که می‌خواستم نگین روی لباس ناصرالدین شاه را ترسیم کنم، خیلی دقیق به من گفت که بالای نگین رنگ سبز، وسط آن سفید و پایینش را قرمز کنم تا به سه رنگ اصلی پرچم ایران دربیاید. این نگاه به جزییات و نکته بینی که داشت برای من بسیار خاص، متفاوت و بی‌نظیر بود.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =