ایسنا نوشت: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان آنکه نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل می‌دهند و 56 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی زنان هستند گفت: زنان نقش تعیین کننده‌ای در تحقق اهداف توسعه پایدار دارند و شاخص مشارکت اقتصادی زنان مستلزم بازنگری و توجه ویژه است.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و عضو شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در دومین کنگره بین المللی حوزه سلامت با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران جهت پیشبرد سطح همکاری‌های بین المللی و منطقه‌ای گفت: از سال‌های گذشته در جهت ارتقای همکاری‌ها و سطوح بین المللی به ویژه در حوزه سلامت پزشکی اقدامات زیادی انجام شده است که توانسته‌ایم علاوه بر کشورهای منطقه روابط خوبی را در دیگر کشورها نیز برقرار کنیم اما بیش از پیش نیاز به ارتقای سطح مناسبات احساس می‌شود.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه سلامت یکی از نیازهای اساسی انسان بوده و برخورداری از یک زندگی سالم، مولد، با کیفیت توام با طول عمر و عاری از بیماری و ناتوانی حقی است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی ایران مورد تاکید است گفت: مسئولیت و تولیت این امر بر عهده دولت‌هاست و یکی از پیش شرط‌های اساسی تحقق توسعه پایدار در هر کشور است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: اساسنامه سازمان جهانی بهداشت نیز به برخورداری از بالاترین حد استانداردهای منطقی و قابل قبول سلامت بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب و عقاید سیاسی و همچنین موقعیت اجتماعی، اقتصادی تاکید داشته و آن را حق مسلم هر انسان می‌داند.

مولاوردی ادامه داد: سلامتی افراد با گذر طبیعی عمر مستهلک می‌شود و بیماری باعث استهلاک غیر طبیعی آن است بنابراین سرمایه گذاری در سلامت شامل پیشگیری، بهداشت و درمان و بازتوانی این استهلاک را جبران خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان آنکه سلامت مبنای بهره وری شغلی، ظرفیت یادگیری در مدرسه و توانایی رشد روحی و هوشی در انسان می‌شود گفت: سلامت و آموزش به ویژه آموزش زنان دو وجه اساسی سرمایه‌های انسانی هستند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه خاطرنشان کرد: برآوردهای آماری نشان می‌دهد هر 10 درصد بهبود در امید به زندگی در بدو تولد حداقل رشد اقتصادی معادل سه تا چهار درصد را در صورت ثابت بودن سایر عوامل تعیین کننده سلامت که به طور مستقیم و غیر مستقیم در ابعاد مختلف سلامت تاثیر مثبت و منفی می‌گذارد، ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: مراقبت از سلامت یکی از الزامات مدیریت کارا و اثربخش نظام ملی سلامت است.

وی در ادامه عنوان کرد: عقاید دینی ـ اقتصادی مبتنی بر خرد دینی و آموزه‌های دینی ایجاب می‌کند برای حتی کم ارزش‌ترین منابع مالی و سرمایه‌ای برنامه صحیح به منظور بهره وری بالا و اثربخشی کامل داشته باشیم؛ در واقع دستیابی به عدالت، کارآیی و اثربخشی نظام سلامت بدون داشتن سیاست‌های روشن از منظر اقتصادی امکان پذیر نیست.

مولاوردی در ادامه با بیان آنکه بازار سلامت به شدت داینامیک بوده و از ویژگی انحصار چند جانبه برخوردار است، گفت: لذا تنظیم چنین بازاری با ایجاد ظرفیت‌های همکاری و بسط و توسعه ارتباطات بخش‌های دولتی و خصوصی در بخش‌های ملی و بین المللی در کشورهای اسلامی میسر است.

وی در ادامه مزایای فراوان جمهوری اسلامی ایران همچون کیفیت بالای خدمات سلامت، پزشکان حرفه‌ای و جاذبه‌های طبیعی درمانی اشاره کرد و گفت: ایران با داشتن چنین مزایایی می‌تواند تبدیل به قطب گردشگری سلامت در منطقه خاورمیانه شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه با تاکید بر آنکه بهبود وضعیت زنان و دختران در تمام حوزه‌های سیاستگذاری و برنامه ریزی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی به منظور پیشبرد فرآیند توسعه پایدار به شدت مورد تاکید است و در کانون توجه جهانی قرار دارد گفت: تلاش‌های زیادی در این حوزه صورت گرفته است اما نیاز به ارتقای سطح مناسبات احساس می‌شود.

وی ادامه داد: در موضوع سلامت شاهد هستیم که تمامی جوامع بشری و تمامی دولت‌ها و کشورها به این موضوع نگاه ویژه‌ای دارند بنابراین امروزه سازمان همکاری‌های اسلامی در حوزه اشتغال و اقتصاد نگاه ویژه‌ای به دستاوردهای جمهوری اسلامی در این میان دارد که چنین تجمعاتی می‌تواند در تصمیم گیری و رسیدن به یک اجتماع بین المللی گام مهمی را بردارند.

وی همچنین با بیان اینکه برگزاری اجلاسی همانند دومین کنگره بین المللی توسعه اقتصادی در حوزه سلامت که با حضور کشورهای اسلامی برگزار شده بدون تردید پس از به تصویب رساندن اعلامیه‌ها و بیانیه‌های نهایی می‌تواند گام مهمی در این عرصه بردارد گفت: رسیدن به اهداف مستلزم پیگیری‌های ممتد و متمادی خواهد بود و در این رهاورد باید از ظرفیت‌های زنان در حوزه سلامت و پزشکی بیش از پیش استفاده شود زیرا نقش آنان در این میان کاملا مثبت بوده و این حضور در عرصه علمی پژوهشی می‌تواند چشم انداز آینده را به روشنی ترسیم کرده و ظرفیت‌های موجود در حوزه زنان را به رخ بکشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه به بحران جهانی اقتصاد، خشونت‌ها و افراطی‌گری‌ها و جنگ افروزی‌های متعدد منطقه و تحریم‌های ناعادلانه و تهدیدهای نظامی اشاره کرد و شکوفایی اقتصادی کشورها را متاثر از این عوامل دانست و گفت: در چنین فضایی نقش سازنده و مشارکت موثر زنان در رعایت و حفظ بهداشت و ارتقای سلامت خود و اعضای خانواده، ترویج سبک زندگی سالم و تغییر عادات غذایی ناسالم در جهت شکل دهی جامعه سالم در روند توسعه اقتصادی و عملی شدن اهداف توسعه پایدار مستلزم توجه ویژه‌ای است.

مولاوردی در ادامه با تاکید بر آنکه سیاستگذاران، برنامه ریزان و تصمیم گیران جمهوری اسلامی توجه ویژه‌ای به مسئله زنان دارند و موضوع سلامت را به طور عام و سلامت زنان را به طور خاص مورد توجه داشتند، گفت: هم‌اکنون بیش از 49 درصد پزشکان ایرانی زن بوده که 32 درصد فارغ التحصیلان آنها متخصص و 27 درصد آنها فوق تخصص در رشته‌های مختلف پزشکی هستند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از 449 هزار کارشناس بهداشتی و پرستار در ایران فعالیت می‌کنند.

مولاوردی ادامه داد: رشد 301 درصدی پزشکان عمومی زن، رشد 40 درصدی پزشکان فوق تخصص و 99 درصدی پزشکان زنان و زایمان در سال‌های گذشته را در ایران شاهد بودیم و این در حالیست که 56 درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی را نیز زنان و دختران تشکیل می‌دهند که 53 درصد آنها در رشته‌های پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: در عرصه ورزش بانوان نیز در حال حاضر جامعه زنان ورزشکار ایران نیز به بیش از 7 میلیون نفر می‌رسد و 88 هزار مربی و 58 هزار داور ورزشی در ایران فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه با بیان آنکه جمعیت زنان نیمی از جمعیت کشور ایران را تشکیل می‌دهد گفت: ظرفیت بالای زنان برای جذب به بازار کار و اشتغال و شتاب بخشی به تحقق اهداف توسعه پایدار مستلزم آن است که در شاخص مشارکت اقتصادی زنان بازنگری شود.

مولاوردی در ادامه به حضور موثر تجار زن ایرانی در مجامع ذیربط و اتاق بازرگانی اشاره کرد و این مسئله را مبین توجه زنان ایرانی به اقتصاد و تجارت در سطوح مختلف ملی و منطقه‌ای دانست و گفت: حمایت از بازار کار، تقویت تعاونی‌های زنان و حمایت از زنان بازرگان در سطح ملی و منطقه‌ای از جمله سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران است.

مولاوردی همچنین بر استفاده از ظرفیت طب سنتی به منظور کاهش وابستگی‌های دارویی و همچنین بسیاری از هزینه‌های درمانی اشاره کرد و گفت: ایران با در اختیار داشتن چشمه‌های آب‌های معدنی جوشان و گل‌ها و گیاهان دارویی می‌تواند هر گردشگری را به کشور جذب کند و به این ترتیب نیاز است تا از ظرفیت طب سنتی استفاده کرده و در جهت احیاء و گسترش آن اقدام کنیم.

وی در پایان گفت: هر چند سلامت زنان در سال‌های اخیر ارتقای چشم گیری داشته و امید به زندگی در زنان افزایش یافته و شاهد کاهش مرگ و میر مادران و افزایش زایمان در مراکز درمانی و بهداشتی و همچنین راه اندازی مراکز دوستدار مادر و زایمان ایمن در کشور هستیم اما با وجود پیشرفت‌های موجود نباید از فاصله تا رسیدن به نقطه مطلوب غافل شویم. به این ترتیب شناخت خلاء‌ها و رفع نیازها ضرورتی است که جمهوری اسلامی ایران و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با طراحی مداخلات به آن توجه ویژه دارد.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    6 1
    تعداد مهم نیست مهم این است که چند درصد بار درمان مردم توسط انها برداشته میشه