رژیم شبیه روزه که می‌تواند علائم دیابت را کاهش دهد

پژوهشگران آمریکایی طی یک پژوهش جدید اعلام کردند که با نوعی رژیم شبیه روزه می‌توان باعث تحریک بازسازی لوزالمعده (پانکراس) در مبتلایان به دیابت شد.

به گزارش ایسنا، محققان چنین رژیمی را روی موش‌ها امتحان کردند و دریافتند لوزالمعده (عضوی که انسولین ترشح می‌کند) پس از آن شروع به ترمیم و بازسازی خود کرده و علایم دیابت فروکش کرده است.

دانشمندان می‌گویند نتایج این تحقیق که در نشریه Cell منتشر شده می‌تواند راه ‌های تازه‌ای را برای درمان دیابت پیش روی محققان باز کند.

دانشمندان برای این تحقیق موش‌ها را تحت نوعی رژیم غذایی شبیه روزه قرار دادند و متوجه شدند که لوزالمعده شروع به بازسازی سلول‌های بتا خود کرده است.

این رژیم مشابه رژیمی در انسان است که فرد پنج روز رژیم کم کالری، کم پروتئین و کم کربوهیدرات اما سرشار از چربی اشباع نشده می‌گیرد.

در واقع این نوع تغذیه شبیه تغذیه گیاه‌خواران مطلق است که با مغزدانه‌ها و سوپ تغذیه و روزانه بین 800 تا 1100 کالری دریافت می کنند.

بعد از این پنج روز، فرد 25 روز می‌تواند هر چه دلش خواست بخورد، در واقع به نوعی یک دوره پر غذا و قحطی برای بدن فرد شبیه‌سازی می‌شوند.

تحقیقات قبلی نشان داده‌ که چنین رژیمی روند پیری را کند می کند.

سلول‌های بتا سلول‌هایی در لوزالمعده هستند که قند خون را اندازه می‌گیرند و وقتی قند خون از حد بالاتر برود با ترشح انسولین آن را پایین می‌آورند.

در مبتلایان به دیابت این سلول‌ها یا تخریب شده و شمارشان کم می‌شود.

دکتر والتر لونگو پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: نتیجه‌گیری ما این است که با قراردادن موشها در شرایط دشوار و برگرداندن آنها به وضعیت عادی- یعنی گرسنه نگهداشتن و بعد غذا دادن به موش‌ها- سلول‌های پانکراس وارد مرحله ای می‌شوند که رشد خود را از نو برنامه‌ریزی و بخشی از پانکراس را که درست کار نمی‌کند بازسازی می‌کنند.

این تحقیق نشان داد چنین رژیمی برای هر دو نوع دیابت در موشها موثر است.

در دیابت نوع اول سیستم ایمنی به دلایل مختلف از جمله ژنتیک به سلول‌های بتای پانکراس حمله کرده و آنها را از بین می‌برد اما در دیابت نوع دوم تغذیه و سبک زندگی فرد باعث شرایطی می‌شود که با وجود کافی بودن انسولین، سلول‌های بدن حساسیت خود را به انسولین از دست بدهند و انسولین بی‌اثر شود.

دکتر لونگو می گوید: نتایج این تحقیق از نظر پزشکی بسیار مهم است چرا که نشان داد حداقل در حیوانات، رژیم غذایی می‌تواند بدون اینکه هیچ تغییر ژنتیکی ایجاد کند، سلول‌ها را از نو برنامه ریزی کند.

پیتر بوییز خبرنگار بی‌بی‌سی که این رژیم غذایی را زیر نظر دکتر لونگو امتحان کرده است می‌گوید: در هر دوره پنج روزه یک چهارم یک فرد عادی غذا می خورم و بین 2 تا 4 کیلو وزن کم می‌کنم. اما قبل از دوره پنچ روزه بعدی، دوباره به وزن قبلی برمی گردم.

وی افزود: غذایی که در دوره پنج روزه به من داده می‌شد پخت عالی نداشت اما همین که چیزی برای خوردن داشتم راضی بودم.

اما تمام تاثیرات این رژیم مثل کاهش وزن به سرعت ناپدید نمی شوند، بلکه هورمون رشد شبه انسولینی (IGF)- که با بعضی سرطانها ربط دارد- و فشار خون او هم کاهش پیدا می‌کند.

تحقیقات دیگر هم نشان داده اند که چنین رژیمی باعث کاهش قند خون می‌شود.

کارشناسان با اینکه نتیجه این تحقیق را جالب توجه خوانده‌اند می گویند باید دید آیا تاثیر چنین رژیمی در افراد مبتلا به دیابت چیست اما تردیدی نیست بازسازی سلول‌های تولیدکننده انسولین در درمان این بیماری می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =