چهارمین نشست هم اندیشی هیات مدیره و اعضای انجمن مشاوران مدیریت ایران روز چهارم اسفند با محوریت موضوع «مدیریت شهری و مشاوره مدیریت» در هتل پارسیان اوین برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مشاوران مدیریت ایران، در ابتدای این نشست محمود اولیایی، رئیس هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران با خوش آمدگویی به حضار واعلام برنامه های این نشست، درخصوص نقش مشاوران مدیریت درتوسعه شهری و اهمیت به کارگیری مشاوران مدیریت درطرح‌های مختلف مدیریت شهری صحبت کردند.

در ادامه این نشست هاشمی، معاون کسب و کار اتاق تهران، ضمن معرفی فعالیت های اتاق و ارائه تاریخچه ای از آن، عضویت انجمن مشاوران مدیریت و اعضای آن در اتاق را دارای فواید و ثمرات متقابل برای اتاق و انجمن عنوان کرد.

بخش اصلی این نشست به تشکیل «میزگرد تخصصی مدیریت شهری و مشاوره مدیریت» اختصاص داشت که در آن تندگویان، نایب رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست و عضو شورای شهر تهران، مظفری معاون روابط و همکاری‌های بین‌المللی شهرداری تهران و احمدیان عضو هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران حضور داشتند.

درابتدای این میزگرد احمدیان با تشکر از قبول دعوت مهمانان، انتخاب اعضای میزگرد را بدون توجه به جناح‌های سیاسی و صرفا باتوجه به تجارب و تحصیلات ایشان در خصوص مدیریت شهری بیان و ابراز امیدواری کرد که با توجه به حمایت ریاست شبکه مشاوران مدیریت و روابط عمومی شهرداری تهران، سلسه نشست‌هایی تخصصی در حوزه مدیریت شهری با مشارکت شبکه مشاوران مدیریت، انجمن مشاوران مدیریت ایران و روابط عمومی شهرداری تهران جهت بحث، تبادل نظر و ارائه راهکار جهت توسعه کیفی شهر برگزار شود.

حقانی با اشاره به گستردگی وسیع موضوعات مدیریت شهری اعلام داشت که درحال حاضر توسعه شهری موجود به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای شهروندان نیست.

وی نبود یک مدیریت واحد شهری را علت اصلی این معضلات قلمداد و در کنار آن عدم به کارگیری افراد متخصص و سیاسی و جناحی کردن مدیریت شهری را به عنوان سایر دلایل برشمرد و اعلام داشت که درحال حاضر شهرداری بیش از 150 وظیفه برعهده دارد که در بسیاری از آنها به کمک مشاوران مدیریت نیازمند است.

در ادامه، تندگویان بحث را با این جمله آغازکرد که مشکل اصلی این است که بسیاری ازمدیران این باور را ندارند که تخصص انجام کارهای محوله را ندارند.

او هم مشکل اصلی را عدم مدیریت یکپارچه درمدیریت شهری بیان کرد و اضافه کرد: آنچه در شهرداری ها درحال اتفاق افتادن است خام فروشی است!همان معضلی که دربسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور نیز وجود دارد. ایشان از مشاوران مدیریت و انجمن خواست که دراین موضوع وارد شوند و کمک کنند که این معضلات کاهش یابد. ایشان با اشاره به اینکه برخلاف کشورهای موفق متاسفانه درایران؛ دولت ها با شهرداری ها دائما در یک تضاد و درگیری هستند و همین باعث می شود که این همکاری شکل نمی گیرد. به عنوان نمونه درهمین موضوع طرح جامع تفصیلی شهرتهران؛بدلیل موضوع سیاسی وجناحی بسیاری ازمشاوران حذف شدند.

در ادامه این میزگرد دکترمظفری با اشاره به افزایش وسیع و گسترده شهرنشینی، شهروندان را ذینفعان اصلی و کلیدی در مدیریت شهری خواند و اظهار داشت: شهر تهران در برخی شاخص‌ها نظیر سرعت توسعه حمل و نقل در جایگاه قابل قبولی قرار دارد ولی در بسیاری از این شاخص‌ها نظیر توسعه سلامت، بهداشت، آلودگی، جرم و دعوا و نزاع در رتبه های بدی قرار دارد. ایشان پیشنهاد کرد که همانطور که در حوزه شهرسازی به ازای هر منطقه یک مشاور تعریف شده،‌ مصوبه ای طرح کنند که به ازای هر منطقه و به ازای هر سازمان در شهرداری تهران یک مشاور مدیریت نیز حضور داشته باشند.

وی همچنین با توجه به ظرفیت‌ها و بستر محیطی ایران که همیشه با شرایط بحران مواجه است پیشنهاد داد ‌انجمن مشاوران مدیریت ایران با توجه به ظرفیت‌های تخصصی اعضای خود، کارگروه و یا کمیته‌ای ویژه مدیریت بحران کشور تشکیل دهد و در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی خود این مهم را در اهداف انجمن قرار دهد که نسبت به موضوعات عمومی مطرح روز کشور (مانند: ماجرای پلاسکو، برخورد قطار، سیل، سواستفاده‌ها و تخلفات، ‌حقوق‌های نجومی و ...) جهت گیری و اعلام موضع حرفه‌ای و فنی داشته و در خصوص این قبیل موضوعات تحلیل‌های لازم را انجام داده و خطاب به دولت، ‌شهرداری و شواری شهر بیانیه صادر نمایند ؛ و به شورای شهر نیز پیشنهاد کرد با توجه به گذشت بیش از 15 سال از اجرای قانون شورای شهر از ظرفیت انجمن مشاوران مدیریت ایران در بازنگری این قوانین استفاده کند.

در بخش پایانی این میزگرد احمدیان با تشریح رویکرد فرایندی درنظام مدیریت شهری و اهمیت مدیریت یکپارچه شهری، وظایف مدیریت را برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع ، هدایت و کنترل ذکر کرد و به نحوه عملیاتی شدن این وظایف در مدیریت شهری اشاره و آمادگی انجمن را برای هرگونه همکاری وکمک دراین زمینه ها اعلام کرد.

این نشست پس از طرح سوالات حاضرین با سخنان اولیایی و تشکر از مهمانان و اعلام آمادگی انجمن برای هرگونه همکاری با مجموعه مدیریت شهری درساعت 22 خاتمه یافت.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640416