ایرنا نوشت: نشریه پولیتیکو به نقل از دو منبع آگاه که پیوسته با مقام های کنونی و پیشین آمریکا در تماس هستند، گزارش داد: دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خروج کشورش از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را بررسی می کند.

این نشریه آمریکایی روز گذشته نوشت: « شورای حقوق بشر سازمان ملل به اتخاذ سیاست های مغرضانه علیه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) متهم است و از آن به دلیل عضویت دولت های خشونت طلب انتقاد می شود.

انتظار نمی رود خروج آمریکا از این شورا بزودی و تا قبل از نشست بعدی آن که از روز دوشنبه آغاز می شود، اتفاق بیفتد اما صحبت از خروج این کشور، احتمالا زنگ هشدار را برای فعالان بین المللی که نگران نقش کمرنگ آمریکا در دولت ترامپ در حوزه مسائل مربوط به حقوق بشر در جهان هستند، بصدا در آورده است.

تصمیم گیری نهایی درباره ادامه عضویت آمریکا در این شورا احتمالا به «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه و «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل و البته شخص رئیس جمهوری مربوط می شود.


یک مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت: در حالی که هدف قرار دادن اسرائیل از سوی این شورا احتمالا بخشی از گفت و گوها خواهد بود، پرسش هایی نیز درباره فهرست اعضای آن و در مجموعه مفید بودن این نهاد مطرح خواهد شد.
وی افزود: دفتر وزارت خارجه آمریکا درخواست هایی را مطرح کرده است که از زیر سوال بردن ارزش عضویت آمریکا در این شورا حکایت دارد.
تیلرسون در نشست اخیر خود با مقامات وزارت امور خارجه آمریکا درباره عملکرد این شورا که دارای اختیاراتی از جمله تشکیل میزگردهایی با هدف پرداختن به موارد ادعایی نقض حقوق بشر است، ابراز تردید کرد.
سخنگوی سفیر آمریکا در سازمان ملل روز شنبه از پاسخگویی فوری در این زمینه خودداری کرد. مشاوران مطبوعاتی کاخ سفید نیز از پاسخگویی فوری به درخواست ها در این باره اجتناب کرده اند.


از سوی دیگر،«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در خصوص بازنگری در عضویت کشورش در این شورا خودداری کرد اما گفت: هیات آمریکایی به طور کامل درگیر نشست شورا خواهد بود که از روز دوشنبه آغاز می شود.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال 2006 شکل گرفت. این شورا جایگزین کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد شد که با انتقادهای جدی به دلیل عضویت کشورهایی با سابقه حقوق بشر ضعیف مواجه بود که به تعبیر برخی، کمیسیون را از انجام ماموریت خود باز می داشت.


دولت «جورج بوش» رئیس جمهوری سابق آمریکا از عضویت در شورای جدید خودداری کرد و آن را به دلیل تردید درباره عملکرد متفاوت آن نسبت به نهاد سلفی اش عنوان کرد اما آمریکا در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا عضویت در این شورا را مفید تر ارزیابی و تلاش کرد از درون این نهاد اعمال نفوذ کند.
روابط آمریکا در دولت اوباما با اسراییل (رژیم صهیونیستی) در مقایسه با رئیسان جمهوری پیشین آمریکا متفاوت بوده است و اواخر سال گذشته میلادی به دنبال تصمیم اوباما در زمینه خودداری از وتو قطعنامه شورای امنیت در انتقاد از شهرک سازی ها توسط اسراییل (رژیم صهیونیستی) به پایین ترین سطح رسید.


«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسراییل (رژیم صهیونیستی) در مواضعی آشکار عنوان کرده که به دنبال همکاری با دولت ترامپ است و سفیر آمریکا در سازمان ملل آشکارا از طرح های کشورش برای دفاع از اسراییل در برابر انتقادها در سازمان ملل سخن گفته است. »
به گزارش ایرنا، «تد کروز» سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس درواکنش به قطعنامه سال 2016 شورای حقوق بشر در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه به دولت آمریکا توصیه کرد با ترک این شورا به مشروعیت آن پایان دهد.
شورای حقوق بشر 47 عضو دارد و عضویت در آن برای همه کشورهای عضو سازمان ملل آزاد است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =