بزرگداشت مسعود معصومی در خانه هنرمندان/ پروانه معصومی: مسعود از خودخواهی چیزی نمی‌دانست

هنرمندان و اهالی هنرهای تجسمی در بزرگداشت مسعود معصومی از ویژگی‌ها و خصوصیات بارز او گفتند و درگذشت او را بسیار ناگوار توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بزرگداشت مسعود معصومی عکاس پیشکسوت عصر روز دوشنبه باحضور اهالی هنر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان درباره مجید معصومی گفت: « بزرگداشت هنرمندان فقید، خدمات آن ها به فرهنگ و هنر این سرزمین را یک بار دیگر زنده می‌کند و ما در خانه هنرمندان ایران وظیفه خود می دانیم تا این برنامه ها را برگزار کنیم و یاد و خاطره هنرمندان را حفظ کنیم.»

آیدین آغداشلو از پیشکسوتان عرصه هنرهای تجسمی سخنران دیگر این مراسم بود که در توصیف مسعود معصومی، بیان کرد: « من نگاه به زندگی را از مسعود آموختم. مسعود هیچ وقت به دنبال شهرت نبود و همیشه و در همه حال سعی می کرد کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. مرد بزرگی را در حوزه عکاسی از دست داده ایم و امیدوارم که قدر سرمایه های خود را بدانیم.»

ابراهیم حقیقی در بخش دیگر مراسم در سخنانی کوتاه گفت: «همه ایران در عکس‌های مسعود معصومی حضور دارد. معصومی شماره حساب بانکی نداشت.»

در ادامه مراسم علی بوستان نوازنده، قطعاتی را برای حضار اجرا کرد.

سپس اکبر عالمی که سابقه طولانی در عرصه عکاسی دارد، در مورد معصومی اذعان کرد: «معصومی از اندک هنرمندانی بود که با حسادت و حسادت ورزیدن بیگانه بود. باید همه ما این ویژگی او را از او بیاموزیم تا زندگی زیباتری داشته باشیم.»

محمود عبدالحسینی هم در وصف معصومی در سخنانی کوتاه گفت: «معصومی همه خوبی‌ها را باهم داشت، او عاشق دو واژه بود؛ زندگی و کار.»

پروانه معصومی آخرین سخنران این مراسم بود که درباره معصومی این چنین گفت: «مسعود در زندگی از منیت و من من کردن چیزی نمی‌دانست. همیشه فروتن و افتاده بود. او در میان ما همیشه زنده است.»

سیف الله صمدیان، اصغر دانشپور، نادر سماواتی، یدالله ولی زاده و فرهود حقی دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

مسعود معصومی در سال ۱۳۱۶ در تهران چشم به جهان گشود و از سال ۱۳۳۴ در سن ۱۸ سالگی با ورود به جمهوری فدرال آلمان تحصیل در رشته فتوژورنالیسم (عکاسی خبری) را در مدرسه دولتی کاسی مونیخ آغاز کرد. معصومی پس از خاتمه تحصیلات عکاسی و بازگشت به ایران به تدریس فتوژورنالیسم در مدرسه عالی مطبوعات و روابط عمومی(دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی) تا پیروزی انقلاب ادامه داد.

شرایط سیاسی و اجتماعی اواخر سال های دهه چهل و پنجاه و محدودیت های فعالیت های ژورنالیستی و مطبوعاتی معصومی را بر آن داشت تا عکاسی را در عرصه‌ای دیگر تجربه کند و با تجهیز یک استودیوی عکاسی تبلیغاتی و استقرار در کوچه فردانش در خیابان وصال در همکاری با منوچهر انور در زمینه تولید عکس و اسلاید برای مصارف گوناگون تبلیغاتی و صنعتی اقدام کند و به تدریج صفحات تبلیغاتی نشریات، هفته‌نامه ها و ماهنامه‌ها عکس های معصومی را جایگزین تصویرسازی‌های طراحان گرافیک و کپی عکس‌های عکاسان خارجی کردند.

معصومی در طی بیش از نیم قرن فعالیت در عرصه‌ عکاسی کشور بر آن بود تا پیوندی استوار میان معرفت و مردم‌داری و تلاش حرفه‌ای خویش ایجاد کند. شاگردانش در طی ۴۰ سال گذشته نه تنها عکاسی بلکه زندگی و جوانمردی را به شایستگی از او آموخته‌اند.

مسعود معصومی روز جمعه 13 اسفند دار فانی را وداع گفت.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =