آیا اروپا هم مجبور به گردش به شرق خواهد شد؟

آلکساندر رار کارشناس سیاسی آلمانی و مدیر علمی همایش روسیه و آلمان و کارشناس باشگاه مباحثه والدای به تازگی بحثی را در خصوص گرایشات تازه در اروپا مطرح کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت باشگاه مباحثه والدای،  اختلاف بین اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد آزادی بازرگانی اروپا را وادار می‌کند به جستجوی شرکای راهبردی جدید بپردازد. امروز اروپا به آسیا چشم دوخته است ولی موفقیت در این جهت امری حتمی نیست. منطقی خواهد بود اروپا مشارکت با اتحاد اقتصادی اورآسیا را تقویت کند ولی اروپا به دلایل سیاسی و عقیدتی از این امر خودداری می‌کند.

کارشناس آلمانی در گفتگو با سایت باشگاه مباحثه والدای خاطر نشان می‌کند: در عصر ابهام جهانی که سیاست دونالد ترامپ از نشانه‌های درخشان آن می‌باشد آلمان به عنوان مدافع جهان غرب قدیمی ایفای نقش می‌کند. هدف اصلی دیدار مرکل از آمریکا فشار وارد کردن و قانع کردن ترامپ به خودداری از تغییر نظم جهانی و مقررات بازرگانی جهانی و ادامه سر خم کردن در برابر آرمان جهانی شدن بود.

بنظر آلکساندر رار، روسيه به اتکای استثنائی به اروپا یا آسیا نیاز نداشته و این امر برای آن حی خطر بالقوه در بر دارد زیرا روسيه همزمان با باقی ماندن در تمدن اروپایی باید به سوی اوضاع طبیعی خود یعنی قدرت کبیر اورآسیایی و آتلانتیک-اقیانوس آرام حرکت ‌کند.

اروپا هم در شرایط حرکت آمریکا به سوی دفاع از بازار داخلی ناچار باید به جستجوی شرکای راهبردی جدید بپردازد. صدراعظم آلمان در این اوضاع می‌تواند روی غرور خود پا گذاشته، از بررسی بازرگانی جهانی از دیدگاه ارزشهای لیبرال منصرف شده و به سوی آسیا جهتگیری کند. بنظر کارشناس آلمانی، همکاری با اتحاد اقتصادی اورآسیا می‌تواند برای آلمان امری طبیعی باشد. ولی بدشواری آلمان به این امر تن دهد. و خودداری آن از همکاری دلایل عقیدتی و سیاسی دارد. در حالی که همکاری اقتصادی با روسيه و اتحاد اقتصادی اورآسیا بهترین راه ممکن از همه راههای پیش روی اروپا است.

 49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =