۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷

معاون مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به افزایش صادرات بیش از ۳۵۰ میلیون بشکه ای نفت در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ گفت: این افزایش صادرات به دلیل بهبود شرایط بازاریابی و فروش نفت در دوره پسابرجام بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، غلامحسین گرامی صبح روز گذشته در نشست ارائه گزارش عملکرد مدیریت ها و ادارات ستادی شرکت پایانه های نفتی ایران در سال ۹۵ که در باشگاه الهیه نفت برگزار شد، میزان صادرات نفت در سال ۹۵ را ۷۸۴ میلیون بشکه و در سال ۹۴، ۴۳۲ میلیون بشکه اعلام کرد.

گرامی با بیان اینکه پایانه خارگ ۴۸ مخزن به ظرفیت اسمی ۲۸ میلیون بشکه و ظرفیت عملیاتی ۲۴ میلیون بشکه نفت دارد، اظهار کرد: شرکت پایانه های نفتی ایران در سال ۹۵ با ظرفیت عملیاتی ۲۰ میلیون بشکه نفت خام، عملیات دریافت، ذخیره سازی و صادرات را انجام داده است.

گرامی افزود: تعداد کشتی های پهلودهی شده برای دریافت نفت خام در سال ۹۵، ۸۳۰ فروند بوده این در حالی است که در سال ۹۴، ۵۴۱ فروند کشتی برای دریافت نفت پهلودهی شدند که علت آن افزایش میزان صادرات نفت خام بوده است.

وی با بیان اینکه زمان بارگیری بر اساس تناژ کشتی تعیین می شود، افزود: در سال گذشته شرکت پایانه های نفتی در ۹۵ درصد مواقع موفق شده که در زمانی کمتر از میزان استاندارد عملیات بارگیری را انجام دهد که نتیجه آن ذخیره کردن یکهزار و ۷۸۰ ساعت بوده است. زمان ذخیره بارگیری در سال ۹۴، ۶۰۱ ساعت بوده است.

گرامی کمبود اسکله، یدک کش، نفت خام و بدی آب و هوا را از جمله عواملی برشمرد که سبب ایجاد تاخیر می شود و گفت: در سال گذشته در پایانه نفتی خارگ ۱۲۸ روز بدی آب و هوا داشتیم.

افزایش کیفیت نفت خام صادراتی با کمک پایانه های نفتی



وی با اشاره به اهمیت کیفیت نفت خام صادراتی اظهار کرد: در این راستا شرکت پایانه های نفتی ایران در سال گذشته ۴۰۳ هزار بشکه آب را از نفت خام سبک و سنگین جدا کرده است. راه اندازی دستگاه های رسوب زدای مخازن (SRJ) نیز در این راستا بوده است.

مدیرعملیات شرکت پایانه های نفتی ایران افزود: میزان آماده به کاری مخازن و اسکله ها نیز در سال گذشته به ترتیب ۸۹ درصد و ۹۸ درصد بوده است.

وی با اشاره به پهلوگیری ۲۱۴ فروند کشتی در پایانه نفتی عسلویه گفت: در سال گذشته شرکت پایانه های نفتی ایران موفق به صادرات ۲۰۶ میلیون بشکه میعانات گازی (با احتساب میعانات گازی خارگ) شده است.

گرامی با اشاره با اقدامات انجام شده در حوزه شناورها گفت: در سال گذشته تعمیرات زیرآبی (داک) ۵ شناور، تعمیرات اساسی ۹ دستگاه از انواع موتورها و صدور و به روز رسانی ۱۵۶ مورد گواهینامه شناورها از اقدام های شرکت پایانه های نفتی در حوزه شناورها بوده است.  

وی افزود: اجاره چهار فروند یدک کش، استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی، تعمیرات زیرآبی شناورها، پیگیری روند ساخت شناورها، تعمیرات موتورها، به روز رسانی و تکمیل گواهینامه ها، انجام عملیات دوره ای توپکرانی هوشمند، تعمیرات مخازن، رسوب زدایی، آموزش نیروهای انسانی و آماده سازی شرایط برای دریافت و صادرات نفت خام غرب کارون در برنامه های آتی شرکت پایانه های نفتی ایران است.

صرفه جویی حدود ۵۰ هزار میلیون ریالی امور فنی پایانه ها

صادق دراوی پور؛ مدیرامور فنی شرکت پایانه های نفتی ایران نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش عملکرد این مدیریت گفت: در سال ۹۴، این مدیریت ۱۵ هزار و ۲۳۴ درخواست کار تعمیراتی داشت که در سال ۹۵ این رقم به ۹ هزار و ۷۹۳ مورد رسید که علت کاهش آن برون سپاری برخی از درخواست کارها بود.

وی توضیح داد: بر اساس چارت، تعمیرات اساسی باید کاملا برون سپاری شود و شرکت پایانه های نفتی باید ناظر امور باشد اما در برخی موارد این شرکت با امکانات و توان نیروهای عملیاتی خود تعمیرات را انجام داده که نتیجه آن صرفه جویی ۴۹ هزار و ۷۳۶ میلیون ریالی بوده است.

داروی پور، تکمیل مدیریت اطلاعات و پیاده سازی سیستم نگهداری و تعمیرات، تدوین کتابچه فهرست بهای تعمیرات مخازن و اسکاه های بارگیری و تخلیه نفت، کاهش ریسک عدم پایداری برق از طریق ایجاد شبکه برق رسانی بین شرکت پایانه های نفتی و شرکت پتروشیمی خارگ، خرید و نصب دو دستگاه دیزل ژنراتور اضطراری، تامین اعتبار خرید دو دستگاه توربو ژنراتور و تعمیرات اساسی تجهیزات و ماشین آلات موجود را از جمله برنامه های سال جاری مدیریت امور فنی برشمرد.

تکمیل و تحویل ۹ پروژه فنی و مهندسی

 

عبدالله احمدی؛ مدیر مهندسی و ساختمان شرکت پایانه های نفتی ایران نیز اعلام کرد: این مدیریت ۲۵ پروژه فعال به ارزش ۸۲ میلیارد تومان، ۹ مناقصه فعال به ارزش ۱۹۳ میلیارد تومان در سال گذشته داشته که از میان انها ۹ پروژه تکمیل و به بهره بردار تحویل شده است.

پیام انتظام؛ جانشین مدیر مهندسی ساختمان و رئیس امورمهندسی پایانه های نفتی هم گفت: از میان پروژه های تکمیل شده این مدیریت در سال گذشته می توان به انجام تعمیرات اساسی مخازن ۲۱ و ۱۹، رنگ آمیزی سازه های اسکله غربی، اخداث ساختمان نگهداشت واحد خدمات پایانه ها، اجرای سیستم حفاظت الکترونیک پایانه نفتی شمال، انجام مطالعات مهندسی سازه و تهیه برنامه ۵ ساله بازسازی، نوسازی و نگهداشت اسکله ها در خارگ، مطالعات زیست محیطی، احداث آشیانه شناورهای دریایی، مجتمع تدارکاتی، عملیاتی و کارگاهی در عسلویه اشاره کرد.

به گزارش NIOC، رضا خلیلی؛ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور عملیات غیرصنعتی و احمد مجیدی‎نسب، مشاور فرهنگی وزیر نفت از مهمانان شرکت پایانه‎های نفتی در نشست ارائه گزارش عملکرد مدیریت ها و ادارات ستادی  این شرکت بودند. شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران در حوزه های ذخیره سازی، اندازه گیری، ارائه خدمات آزمایشگاهی، عملیات صادرات و واردات نفت خام، مواد نفتی و میعانات گازی و خدمات دریایی فعالیت می کند. 

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =