واحد مرکزی خبر نوشت: روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت دو روز پس از آن که رئیس جمهور آمریکا به حاکمان بحرین اطمینان داد روابط دو کشور مانند گذشته تیره نخواهد بود، نیروهای امنیتی بحرین به تظاهرات صلح آمیز مردم این کشور حمله کردند و یکی از مرگبارترین حملات از سال 2011 در این کشور را رقم زدند.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم کریم فهیم نوشت: در حمله اخیر نیروهای دولتی بحرین به مقر هواداران احزاب مخالف، دست کم پنج نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند. این حمله یکی از مرگبارترین سرکوب ها از آغاز اعتراضات در سال 2011 علیه این حکومت سلطنتی تحت حمایت غرب بوده است.

وزیر کشور بحرین اعلام کرد روز سه شنبه به روستای الدراز حمله کرده است. در این حمله نیروهای این کشور از سوی مهاجمان مسلح به مواد منفجره مورد حمله قرار گرفتند.

اما فعالان مخالف گفتند پلیس به یک تحصن صلح آمیز در مقابل منزل روحانی شیعه برجسته بحرین حمله کرد و یکی از کشته شدگان یک فعال محیط زیست بوده است.

سال ها است که اعتراضات و درگیری ها در این جزیره کوچک اما راهبردی میان حکومت سلطنتی سنی بحرین و اکثریت جمعیت شیعه این کشور که از تبعیض و بدرفتاری های دیگر شاکی هستند، ایجاد شده است. بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است.

زمان این حمله قابل توجه بود، دو روز پس از آن که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به این کشور اطمینان داد که روابطشان مانند گذشته تیره نخواهد بود. سخنانی که اشاره آشکاری به انتقادات دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به موارد نقض متعدد حقوق بشر در این کشور بود.

ترامپ در یک کنفرانس خبری در ریاض پایتخت عربستان به حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین گفت: «کشورهای ما روابط فوق العاده ای با یکدیگر دارند، اما این روابط کمی تیره شده بود که با این دولت دیگر تیره نخواهد بود.»

هدف اصلی شرکت ترامپ در کنفرانس ریاض جلب مجدد حمایت متحدان خود در خلیج فارس بوده است که از نزدیک شدن اوباما به ایران شیعه به خشم آمده بودند.

در بحرین، مخالفان دولت این کنفرانس و حضور ترامپ در کنار پادشاه بحرین را موافقت ضمنی با حمله روز سه شنبه تلقی کردند.

سید احمد الوداعی، مدیر موسسه حقوق بشر و دموکراسی بحرین مستقر در لندن روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد:‌«کشتن پنج معترض جنایت فجیعی است که با حمایت بی قید و شرط متحدان اصلی حاکمان بحرین در ریاض، واشنگتن و لندن انجام شد.»

وی افزود این کشتار و خونی که بر روی دستان آنها است، ادامه خواهد یافت مگر آن که با واکنش شدید جامعه بین المللی مواجه شود.

وزارت اطلاعات بحرین فورا به درخواست ها برای اعلام جزئیات بیشتر درباره شرایطی که منجر به کشته شدن معترضان شد یا درباره تحول در رابطه آمریکا و بحرین پاسخی نداد. بر اساس بیانیه دولت در روز چهارشنبه، معترضان از اجرای فرمان برای متفرق شدن خودداری و نیروهای امنیتی را زخمی کردند. در این بیانیه آمده است دادستان کل درباره این حمله تحقیق می کند.

مقامات بحرین، ایران را به تحریک ناآرامی و کمک به حملات علیه نیروهای امنیتی بحرین متهم کرده اند.

پس از این حمله، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از آمریکا و بحرین به علت این حمله انتقاد کرد. وی در توئیتر نوشت «اولین نتیجه عینی گرم گرفتن رئیس جمهور آمریکا با دیکتاتورها در ریاض: حمله مرگبار به تظاهرات صلح آمیز معترضان از سوی رژیم جری شده بحرین. در گوگل جستجو کنید.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =