ایسنا نوشت: نیروهای عراقی در راستای آغاز عملیاتی بزرگ علیه آخرین مقرهای گروه تروریستی داعش در بخش قدیمی موصل، یورش به سه محله و بیمارستان الجمهوری را آغاز کردند.

به گزارش پایگاه خبری العربیه‌، نیروهای مشترک عراق در راستای بازپس‌گیری آخرین مقرهای داعش در بخش قدیمی موصل یورش به سه محله در بخش قدیمی موصل را آغاز کردند.

عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات "نینوا می‌آییم" امروز (شنبه) از یورش به سه محله و بیمارستان الجمهوری در غرب موصل خبر داد.

یارالله گفت: نیروهای ارتش به محله الشفاء و بیمارستان الجمهوری در غرب موصل حمله کردند.

به گفته یارالله، نیروهای پلیس فدرال نیز به محله الزنجیلی و نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم به محله الصحه الاولی در غرب موصل یورش برده‌اند.

این نیروها حملات خود را در محورهای جنوبی و شمالی بخش قدیمی موصل با موشک‌های گراد و آتش توپخانه آغاز کرده و پایگاه‌های داعش و استحکامات این گروه تروریستی را در باب الطوب، باب جدید،‌ الفاروق و الزنجیلی هدف قرار دادند.

به گفته رائد جودت، فرمانده پلیس عراق این بمباران زمینه لازم برای آغاز حمله‌ای گسترده برای بازپس گیری بخش قدیمی موصل و محله الزنجیلی آخرین پایگاه‌های داعش در موصل از داعش را فراهم می‌کند.

جودت با اشاره به احتمال یورش به بخش قدیمی موصل طی ساعات آتی گفت: نیروهای ویژه مامور شده‌اند غیرنظامیان را از این مناطق خارج کرده و به خروج آنها از مناطق درگیری کمک کنند.

طبق گزارش برخی منابع، این مناطق که در جریان این عملیات هستند حدود ۲۵۰ هزار غیرنظامی دارد که در آنجا محاصره‌اند.

برخی منابع نظامی اظهار داشتند، حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ داعشی در این مناطق حضور دارند.

همزمان با تنگ‌تر کردن حلقه محاصره موصل قدیم داعش نیروهای انتحاری و تک‌تیراندازهای خود را در ورودی‌های موصل مستقر و غیرنظامیان را تهدید کرده اگر بخواهند فرار کنند و یا از دستورات سرپیچی کنند، کشته می‌شوند.

صباح النعمان، سخنگوی سازمان مبارزه با تروریسم عراق با تاکید بر آمادگی نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری دو محله الشفاء و الزنجیلی گفت: آماری که در مورد تعداد داعشی‌ها در موصل ارائه شده دقیق نیست. این گروه تروریستی به دلیل کاهش توان‌ جنگی‌اش به نیروهای انتحاری روی آورده و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

یک مسئول امنیتی در حویجه اظهار داشت، داعش و فرماندهان این گروه تروریستی در خط اول درگیری‌ها تصمیم به انتقال مرکز فرماندهی خود از موصل به حویجه کردند و علت این انتقال نیز احتمال فروپاشی استحکامات داعش در بخش قدیمی موصل و آزادی کامل آن است و اینکه اکنون تنها در شهر حویجه، اطراف الزاب، ریاض، العباس و الرشاد برای داعش امکان ادامه فعالیت و عملیات تروریستی وجود دارد.

نجم الدین کریم،‌ استاندار کرکوک با اشاره به اینکه حویجه به زودی به مرکز داعش در عراق تبدیل خواهد شد، گفت: بارها خواستار تسریع در آغاز عملیات آزادسازی حویجه شدیم اما دولت مرکزی پاسخ نداد.

تصمیم‌گیری در مورد این عملیات به دست حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است و او نیز تاکنون دستوری در این خصوص صادر نکرده است.

کریم افزود: باقی ماندن حویجه در کنترل داعش تاثیر بسیاری بر امنیت استان‌های مجاورش دارد و آزادسازی آن می‌تواند گامی مهم در نابودی داعش باشد.

استفان اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه طی بیانیه‌ای هشدار داد، حدود ۲۰۰ هزار عراقی احتمالا طی روزهای آتی تلاش خواهند کرد از مناطق تحت کنترل داعش در موصل قدیم مهاجرت کنند.

اوبراین با ابراز نگرانی نسبت به جان غیرنظامیانی که هنوز در مناطق تحت کنترل داعش هستند گفت: برخی گزارش‌ها درباره احتمال بمب‌گذاری خانه‌ها در این منطقه توسط داعش وجود دارد در حالی که هنوز غیرنظامیان در آنها هستند.

وی تاکید کرد: کسانی که قصد ترک خانه‌هایشان را دارند باید بتوانند بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دهند.

از سوی دیگر نیروهای حشد شعبی دو روستای رمبوس الشرقیه و الغربیه را در شمال شهرستان البعاج در غرب نینوا آزاد کردند. دو لشگر اول و دوم این دو روستا را از دست داعش آزاد کردند.

نیروهای حشد شعبی روز جمعه نیز پایگاه نظامی سنجار را آزاد کردند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =