«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه در سه سال گذشته به طور مداوم در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته ایم و میزان کارهای انجام شده بسیار زیاد است، از افتتاح مجموعه تئاترشهر شیراز در 20 خرداد خبر داد.

چند روز قبل یکی از هنرمندان تئاتر استان فارس با انتقاد از وضعیت مدیریت هنرهای نمایشی این استان گفت: در سه چهار سال گذشته وضعیت تئاتر فارس دچار التهاب شده است، چون اداره کل فرهنگ و ارشاد این استان برخلاف ضوابط اداره کل هنرهای نمایشی به صورت غیرمتعارف رفتار کرده و انتخاباتی را که برای تعیین رئیس انجمن باید توسط گروههای تئاتری ثبت شده انجام میشد، کنار زده و کسانی را که تخصص لازم ندارند با یک شیوه انتخاباتی دیگر بر صندلی ریاست انجمن هنرهای نمایشی فارس قرار داده است. در این باره بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان فارس بیان کرد: عدهای که با وضع فعلی مخالف هستند، میدانند که اگر آن مسیر (طبق نظر اداره کل هنرهای نمایشی) طی شود همان جمعیت محدود کار را در دست میگیرند و آنها هم همین را میخواهند، در حالی که جمعیت تئاتری زیادی در شهرهای مختلف داریم.
وي با اشاره به روند در پیش گرفته شده توضیح داد: سال 93 انجمن هنرهای نمایشی به صورت انتصابی مدیران خود را معرفی میکرد، اما پس از آن ما انجمنی را تأسیس کردیم و آن را در شاخههای مختلف از جمله انجمن اهل قلم، عکس، فیلم، پویانمایی و هنرهای نمایشی به ثبت رساندیم. همه مسئولان و رؤسای شهرستانها هم مکلف شدند که شعبههایی از این انجمنها را در شهرهای خود تأسیس کنند و ما هم امکانات لازم را در اختیارشان قرار دادیم.
وی با بیان اینکه هنگام انتخابات از هر شهر نمایندهای به شیراز میآید، افزود: انتخابات سال 93 با رأی 1200 نفر به خوبی برگزار شد و در سال 95 هم پس از فراخوانی که دادیم نزدیک به 3000 نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند که از آن میان با توجه به شرایطی که برای افراد تعیین کرده بودیم و سختگیریهایی که داشتیم تا افراد متخصص حضور داشته باشند، رای حدود 1700 نفر را پذیرفتیم.
مریدی با تأکید بر اینکه «در این دو سال تمام جشنوارهها را به انجمنها سپردیم و تلاش کردیم نقش نظارتی داشته باشیم»، گفت: در نیمه سال 94 از سوی مرکز هنرهای نمایشی اعلام شد که میخواهند انجمنها را احیا کنند ولی ما گفتیم عیب کار اینجاست که در پروسهای که آنها در نظر داشتند، فقط شهرهایی میتوانند حضور داشته باشند که پنج گروه تئاتری ثبت شده در مرکز هنرهای نمایشی داشته باشند، اما ما فقط در شیراز پنج گروه ثبت شده داریم و بسیاری گروههای دیگر علاقهای به ثبت شدن ندارند. ضمن اینکه خیلی از آنها ممکن است پس از مدتی نخواهند با یکدیگر بمانند.وي در پاسخ به اینکه با وجود تمام مطالبی که مطرح میکنند چرا استان فارس متفاوت از دیگر استانهاست و برخلاف ضوابط تعیین شده در مرکز عمل میکند؟ بیان کرد: نمیدانم چرا 32 شهرستان من نباید هیچ نقشی در انجمن داشته باشند؟ به نظر میرسد مرکز هنرهای نمایش بدون بررسی کارشناسی چنین تصمیمی را گرفته و این اتفاق خوبی نیست. این در حالی است که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صحبت شده و تعداد شهرها و علاقهمندانی که در این حوزه فعالیت میکنند را اطلاع دادهایم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه «ما در این استان تمام بخشهای انجمن از جمله تماشاخانهها، تالارها، پلاتوها و حتی جشنوارهها را به انجمنها واگذار کردهایم»، ادامه داد: در این بین چند نفر شاکی هستند و از آنجا که میخواهند فقط خودشان باشند و نمیخواهند جمعیت کثیر شهرستانها در انجمن حضور داشته باشند از سر نارضایتی صحبت میکنند. ضمن اینکه متأسفانه نگاهی در تهران وجود دارد که انجمنها باید از بالا به پایین باشند، در صورتی که این طور نیست و اتفاقا باید از پایین به بالا باشد تا بعد حتی در انتخابات انجمن مرکزی هم بتوانند مشارکت کنند.
مریدی اظهارکرد: ما به مرکز هنرهای نمایشی اعلام کردهایم که شما شیوه کار را تسهیل کنید تا ما و چند استان دیگری که موافق با این روش نیستیم هم بتوانیم همراهی کنیم. تصحیح کار هم این است که گروههای بیشتری را ثبت کنید تا امکان حضور تمام شهرستانها باشد. قرار نیست یک نفر در تهران بنشیند و برای کل کشور نسخه بپیچد.
وی افزود: از نظر من انجمن یک سندیکاست که حتی انتخابات آن هم باید از پایین به بالا و رده به رده باشد، اما این ضوابطی که تعیین شده و استانهای دیگر را ملزم به اجرای آن میکنند آییننامه مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست که باید بلاشک آن را اجرا کنیم. ما خواهان این هستیم که همراه با سازوکار کشوری کار کنیم اما نسخه تحمیلی را نمیخواهیم.وي همچنین با اشاره به صحبتهایی که با مدیرکل هنرهای نمایشی داشته و به نتیجهای نرسیده است، گفت: با آقای مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در صحبتی که چند روز پیش داشتیم این مسائل را مطرح کردم و گفتند این نواقص را برطرف میکنیم چون معتقدم با این روند حق شهرستانها ضایع میشود.
مریدی همچنین در پاسخ به اینکه وقتی او از واگذاری جشنوارهها به انجمن مورد نظر خود اشاره میکند، برخی تئاتریهای استان از پایین آمدن کیفیت کارهای نمایشی استان فارس گله دارند، بیان کرد: ما هفت، هشت سال قبل کاری برای جشنواره فجر نداشتیم اما در سه سال قبل به طور مداوم در جشنواره حضور داشتهایم و میزان کارهای انجام شده بسیار زیاد است. همچنین 20 خردادماه تئاترشهر را در شیراز افتتاح میکنیم و حداقل سه پلاتوی دیگر در شیراز و 12 پلاتو هم در شهرستانها اضافه کردهایم.
وي در پایان تأکید کرد: از آنجا که من خودم از گروههای نمایشی بودهام و در این حوزه فعالیت کردهام تمام همت خود را بر این قضیه قرار دادهام، اما ای کاش بزرگواران تهران نظر کارشناسی هنرمندان و مدیران استانی را دریافت و بعد اقدام کنند نه اینکه چند نفر دور هم بنشینند و بگویند شما ساز جدا میزنید.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =