مخالفت‎های نه چندان جدی/ فعالیت زیاد فراکسیون امید در صحن علنی

سومین روز از جلسه رای اعتماد به کابینه دوزادهم نیز سپری شد. جلسات غیر رسمی در گوشه و کنار صحن علنی، محور اصلی حواشی جلسه امروز بود.

به گزارش خبرآنلاین، بهارستان نشینان سومین روز از بررسی کابینه دوازدهم را با یک تجلیل کلید زدند. از آنجایی که امروز سالگرد ورود آزادگان به کشور است علی لاریجانی در نطق پیش از دستورش با گرامی داشت این روز از نمایندگان آزاده در مجلس شورای اسلامی تجلیل کرد و با نام بردن از محمددهقانی نماینده چناران، امیرخجسته نماینده همدان، یحیی کمالی پور نماینده جیرفت، حسن نوروزی نماینده رباط کریم و علیرضا رحیمی نماینده تهران اعلام کرد این افراد جزو نمایندگانی هستند که سال ها در اسارت بودند و امروز در مجلس شورای اسلامی به انقلاب اسلامی کمک می کنند. پس از سخنان رییس مجلس شورای اسلامی از نمایندگان آزاده مجلس با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

از اولین دقایق آغاز جلسه علنی مجلس، فراکسیون امید و مشخصا اعضای کمیته رفع حصر در تکاپو بودند و چندین بار دور صندلی محمدرضا عارف جمع شدند و پیرامون موضوعی صحبت کردند. بعد از پایان گعده امیدی ها، محمدرضا عارف به صندلی اسحاق جهانگیری نزدیک شد و کنار او نشست و برای مدتی با او به بحث نشست. پیش از آن نیز تعدادی از اعضای فراکسیون امید به جایگاه هیات رئیسه رفتند و با علی لاریجانی برای مدتی به گفت و گو پرداختند.

اعضای کمیته رفع حصر از جمله علی مطهری، غلامرضا حیدری، عبدالکریم حسین زاده، بهرام پارسایی، قاسم میرزایی نکو و ... محور گعده های امروز اعضای فراکسیون امید بودند. نکته قابل توجه دیگر حضور برخی نمایندگان اصولگرا در میان گعده های اعضای فراکسیون امید بود که می توان به مجتبی ذوالنوری و همچنین حمیدرضا حاجی بابایی اشاره کرد.

از سوی دیگر نمایندگان اصلاح طلب در کنار صحبت با رئیس مجلس و معاون اول رئیس جمهور دایره صحبت ها و رایزنی های خود را به صندلی وزارت اطلاعات و وزارت کشور نیز گسترش دادند. پارسایی به خبرآنلاین گفت که این مذاکرات به دنبال موضوع اعتصاب غذای مهدی کروبی از معترضان به نتیجه انتخابات 88 بوده است.

گعده ولایی ها

در کنار جلسات داغ اما غیر رسمی اعضای فراکسیون امید، ولایی های مجلس نیز دائما در گپ و گفت به سر می بردند و گاه این گعده های دو نفره و چند نفره در لابی های بیرون صحن هم ادامه پیدا می کرد. حمیدرضا حاجی بابایی بیرون از صحن با حسنوند رئیس کمیسیون انرژی بسیار جدی در حال صحبت بود. صحبت های حسنوند اعتراض گونه به نظر می رسید و با حرکات دستش مواردی را به حاجی بابایی متذکر می شد. او وقتی به صحن بازگشت با دیگر نمایندگان فراکسیون اصولگرایان ولایی از جمله عبدالرضا مصری، پورمختار و حسن کامران وارد صحبت شد و دقایقی نسبتا طولانی در مورد موضوعاتی صحبت کردند.

از سوی دیگر گعده های پایداری نیز قابل توجه بود به گونه ای که محمدجواد ابطحی، محمد دهقانی و قاضی زاده هاشمی در گوشه دیگری از صحن مجلس تشکیل جلسه داده بودند و گفت وگو می کردند.

تجمع بر سر سه صندلی

صندلی های ردیف اول مجلس سه روزی است که محل لابی و تبادل نظر شده است به گونه ای که عمدتا تجمعی از نمایندگان مجلس و دولت در این بخش از صحن مشاهده می شود. در این میان بیشترین تجمع بر سر سه صندلی جهانگیری، نوبخت و رحمانی فضلی است. نمایندگان که زمان موجود را بهترین فرصت برای رایزنی در مورد حوزه انتخابیه و تحقق مطالبات خود در این زمینه می دانند رفت و امدی جدی به این بخش دارند. حتی امروز مشاهده می شد نامه هایی از سوی برخی نمایندگان برای گرفتن امضا به دست محمدباقر نوبخت سپرده می شود.

البته گاهی وزرا نیز که خود را بی نیاز از رای نمایندگان نمی دانند با وجود منع قانونی به بهانه خروج از در از میان صندلی های وکلای ملت عبور می کنند و با آنها خوش و بشی می کنند.

اعتراض به موافقت های بدون مخالف

وزیر دفاع تا به امروز تنها وزیری بود که هیچ نماینده ای در مخالفت با او ثبت نام نکرد و نمایندگان تنها در موافقت با او صف آرایی کردند. هرچند به نظر می رسید به دلیل مخالف نداشتن وزیر، نماینده موافق نیز نطقی نداشته باشد اما  بنا بر نظر رئیس مجلس، این فرصت به  موافقان داده شد تا در باب حمایتشان از وزیر دفاع صحبت کنند. موضوعی که به نظر می رسید چندان لزومی نداشته باشد چرا که مخالفی نبود تا اقناع شود!

همین امر حرف و حدیث هایی را در مجلس ایجاد کرد و برخی نمایندگان از جمله خدری نماینده مردم بوشهر و تقی کبیری نسبت به آن واکنش داشته و اخطار آئین نامه ای دادند. تذکراتی که با پاسخ علی لاریجانی و مسعود پزشکیان مواجه شد بر این مبنا که صحبت موافقان بدون وجود مخالف مانعی ندارد و در تضاد با آئین نامه نیست.

نه مخالف مخالف است و نه موافق در شان!

در جلسات بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت معمولا این انتظار وجود دارد که وزرا به چالش کشیده شوند و بحث هایی جدی مطرح شود اما از اولین ساعات شروع بررسی رای اعتماد وزرا تا به امروز هیچ چالش جدی ای از سوی نمایندگان مطرح نشد. این مسئله با انتقاد برخی نمایندگان از جمله ابولفضل ابوترابی مواجه شد. او به خبرآنلاین گفت: به نظرم مجلس به هیچ عنوان نشاط رای اعتماد را ندارد یعنی نه مخالفان مخالف جدی هستند و نه موفقان موضوعات قابل دفاع را مطرح می کنند و از این بابت تنها وقتی است که بیهوده صرف می شود!

ابوترابی با بیان اینکه این مجلس با این شیوه در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته است گفت: شان مجلس آن است که پرس و جو و کنکاش کند و مخالفت ها و موافقت های جدی داشته باشد. از این نظر اگر بخواهم نمره ای به عملکرد مجلس و نمایندگان در بررسی وزرا بدهم از 100، نمره 10 را خواهد گرفت.

نماینده مردم نجف آباد گفت: آنهایی که مخالف وزیر ثبت نام می کنند وقتی پشت تریبون قرار می گیرند در موافقت با وزیر صحبت می کنند و بعضا به تجمید و تملق گویی می پردازند. موافقان که دیگر از حد گذرانده اند و تملقاتی می گویند که اساسا در شان نماینده نیست.

او با تاکید بر اینکه باید اگر مخالفتی مطرح می شود مخالفت هایی جدی باشد گفت: هرچند برخی نمایندگان به خوبی مخالفت خود را مطرح کردند اما از آنجایی که عمده مخالفت ها با وزرا بدون مطالعه بود می توان گفت انهایی که در مقام مخالف پشت تریبون آمدند بیشتر مخالف نما بودند تا مخالف واقعی.

ابوترابی با بیان اینکه عمدتا نمایندگان در حوزه انتخابیه دارای مشکلاتی هستند و مطالباتی در این خصوص دارند که این مطالبات با همراهی دولت میسر می شود، افزود: برخی از این بابت که بتوانند برای منطقه خود کاری انجام دهند و دور بعد نیز باردیگر نماینده باشند تلاش می کنند تا  خود را به دولت نزدیک کنند و امتیاز های لازم را از دولت بگیرند. 

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =