در چهارمین روز از بررسی صلاحیت و برنامه‎های وزرای پیشنهادی کابینه دوزادهم، نوبت به وزیر پیشنهادی کشور رسید.

به گزارش خبرآنلاین، عبدالرضا رحمانی فضلی، دیگر وزیر پیشنهادی بود که امروز رودروی نمایندگان قرار گرفت تا بعد از شنیدن نظرات موافقان و مخالفان، از عملکرد 4 ساله گذشته خود دفاع کند و از برنامه هایش برای 4 سال پیش رو بگوید.

موافقان استمرار وزارت رحمانی فضلی او را مدیری میدانی و باتجربه و نقدپذیر می دانستند که موفق به برگزاری آرام و امن انتخابات شده است. از سوی دیگر مخالفان هم سوالاتی درباره نحوه برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، میزان عملیاتی کردن برنامه های اقتصاد مقاومتی از سوی استانداران و ...داشتند. رحمانی فضلی بعد از اظهارات دو  مخالف و 4 موافق پشت تریبون رفت و از خود دفاع کرد.

گفتنی است رحمانی فضلی چهار سال گذشته در دولت یازدهم بدون اینکه مخالفی درباره او سخن گفته باشد برنامه هایش را تشریح کرده بود.

در ادامه اهم اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و وزیر پیشنهادی کشور را خواهید خواند؛

 

نظرات نمایندگان موافق

نظرات نمایندگان مخالف

اظهارات وزیر پیشنهادی کشور


فریده اولادقباد نماینده تهران: در وظایف این وزارتخانه هم ماموریت های امنیتی و هم فعالیت های عمرانی و شهری و روستایی گنجانده شده است. انجام این ماموریت ها نیازمند وزیری است که ضمن آگاهی از مشکلات اطلاعات کافی از حیطه خود داشته باشد. آقای رحمانی فضلی به عنوان گزینه وزارت کشور از سوی آقای روحانی معرفی شد تا بتواند پاسخگوی مطالبات باشد و افزایش سرمایه اجتماعی، اعتماد جامعه و وحدت و انسجام و افزایش مشروعیت نطام سیاسی را فراهم آورد.

من برنامه رحمانی فضلی را با دقت دیدم. محورهای عملکرد وزارت کشور بسیار متنوع است. در رابطه با عملکرد وزارت کشور در حوزه سیاسی باید بگویم که برنامه ریزی و برگزاری انتخابات در فضای ایمن سالم و با مشارکت حداکثری شکل گرفته است. زمانی که من شهر تهران و شهرستان ها را مورد بازدید قرار دادم فضای انتخابات با شعور و شورسیاسی بود. برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست حمهوری باعث ارتقای سطح مشارکت بود، برگزاری پنجمین انتخابات شهر و روستا و ارتقای سطح مشارکت از 62 درصد به 69 درصد و برگزاری انتخابات کاملا مکانیزه در بعضی حوزه ها از افتخارات آقای رحمانی فضلی است.

۷۵ درصد برنامه‌های رحمانی فضلی همسو با اسناد بالادستی است. همچنین از کارهای بارز او تشکیل و راه‌اندازی ستاد اربعین است و در رابطه با حوزه زنان فرآیند اجرای سند امنیت کودکان و زنان را در کارنامه خود دارد. در حال ۱۵۰ نفر از بانوان مشغول فعالیت در پست‌های مدیریت زیر نظر وزارت کشور هستند که انتظار داریم این رقم افزایش پیدا کند.

علي اسماعيلي نماينده نورومحمودآباد: اول اينكه سال هاي 95 و 96 به عنوان اقتصاد مقاومتي نام گذاري شده است،‌ استاندارهاي شما فرماندهي ستاد اقتصاد را در استان هاي متبوع خود برعهده دارند. توضيح دهيد تا چه اندازه به اين موضوع جامه عمل پوشانده ايد.

براي جلوگيري از مهاجرت روستايي ها به شهرها تاكيد شده است، اما در حال حاضر دهياران كه در سراسر كشور فعاليت ميكنند در شرايط بسيار سخت معيشتي قرار دارند اما مظلومانه به تلاششان ادامه مي دهند. امنيت و ثبات شغلي دهياران مهم ترين دغدغه آنها است. شما براي آنها چه كرده ايد؟

در سال 92 و 95 بارش برف و طوفان و سيلاب به استان هاي شمالي خسارت فراواني وارد كرده است و به تمام تأسيسات آسيب زده است. از آنجايي كه سازمان مديريت بحران زير نظر وزارت كشور است بگوييد در جهت خسارت اين بحران ها چه اقدامات اساسي تمهيد شده است؟ بودجه ماده 10 و 12 مديريت بحران براي استان هاي بحران زده چرا به عدالت توزيع نمي شود؟ مگر وزارت كشور پيگيري مطالعه و ارتقا تقسيمات كشوري نيست پس پاسخ خواسته هاي اين حوزه را چه كسي بايد بدهد؟

پرسنل خدوم نيروي انتظامي در حفظ و حراست از شهرهاي مختلف فعاليت ميكنند،‌ماموريت آنها بسيار اما امكاناتشان حداقل است. چرا براي توانمند سازي پرسنل نيروي انتظامي اقدام نمي شود.

يكي از ماموريت هاي وزارت كشور، ساماندهي اتباع بيگانه غيرمجاز است. آنهايي كه از تمام امكانات اين كشور، استفاده ميكنند و در برابر استفاده از خدمات هيچ پرداختي به دولت ندارند. چرا نبايد اين افراد پرداختي داشته باشند؟ چرا نبايد اين افراد شناسنامه دار شوند؟ آيا پروژه دستگيري و بازگشت اتباع بيگانه نتيجه بخش بوده است؟ چرا نباید در این شرایط حساس که داعش به کشور حمله می کند هویت اتباع خارجی مشخص شود؟  اگر نبوده است چرا برنامه اي ارائه نكرده ايد؟ آسيب هاي اجتماعي مثل اعتياد، طلاق،‌حاشيه نشيني و... را توانستيد كاهش دهيد؟ راهكار پيشنهادي شما چيست؟

در سال 92 و 95 بارش برف و طوفان و سيلاب به استان هاي شمالي خسارت فراواني وارد كرده است و به تمام تأسيسات آسيب زده است. از آنجايي كه سازمان مديريت بحران زير نظر وزارت كشور است بگوييد در جهت خسارت اين بحران ها چه اقدامات اساسي تمهيد شده است؟ بودجه ماده 10 و 12 مديريت بحران براي استان هاي بحران زده چرا به عدالت توزيع نمي شود؟ مگر وزارت كشور پيگيري مطالعه و ارتقا تقسيمات كشوري نيست پس پاسخ خواسته هاي اين حوزه را چه كسي بايد بدهد؟

ما امروز با یک عدم توازن و تعادل در سطح کشور مواجه هستیم، توزیع منابع، فعالیت ها و جمعیت به لحاظ اجتماعی و اقتصادی نامتوازن است. برای حل این مسئله باید نگاه متوازن داشت. استان های همجوار با مرز از سیستان، بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان تا آذربایجان دچار عدم توازن هستند آنجا هم که تجمع ثروت و جمعیت است متأسفانه به همان میزان تجمع ثروت، تجمع جرم و جنایت و حاشیه نشینی است. ما در کشور باید بتوانیم این موضوع را حل کنیم وزارت کشور باید بر این مبنا حرکت کند.

ما در حوزه سياسي توانستيم، با همكاري احزاب و بلوغ سياسي و شعور ناشي از تجربه 39 ساله حزب،‌موضوع خانه احزاب را اداره كنيم تا اين خانه ،‌پشتوانه قوي براي احزاب شود. 9 خانه احزاب را در استانها تاسيس كرديم و به ‌57 حزب اجازه فعاليت داديم.

دربحث تشكل هاي صنفي 81 مورد و در زمينه امنيت سياسي توانستيم فضاي امنيتي جريان هاي سياسي را با كمك احزاب، مردم و رسانه ها به گونه اي ساماندهي كنيم كه هر سال در 16 آذر بيش از 600 سخنراني با كمترين مشكل داشته ايم. در انتخابات بيش از 700 تجمع داشتيم كه با مشكل امنيتي همراه نشد. البته اين بلوغ سياسي مردم و احزاب است. در اين دوره توانستيم لايحه قانون احزاب را به مجلس ببريم و تلاش كرديم بندهاي لايحه را در طرح قبلي جاي دهيم. لازم است يك بار ديگر لايحه قانون احزاب را به يكبار ديگر كه امر سياست را مبتني بر گروه هاي سازماندهي كنيم،‌تغيير دهيم.

انتخابات را در دو مرحله با كمك همه سازمان ها و احزاب به ثمر رسانديم و در همه انتخابات با افزايش مشاركت همراه بوديم و در مسير اجرا مشكلي نداشتيم. در انتخابات رياست جمهوري 140 شهرستان را به صورت كاملا مكانيزه با هماهنگي مجلس اجرا كرديم. اين ريسك بزرگي براي بنده بود كه مسئوليت آنرا پذيرفتم،‌چون ميخواستيم اثبات كنيم كه ما ميتوانيم.

افزایش مشارکت در انتخابات و برگزاری انتخابات تمام الکترونیک و افزایش آگاهی های سیاسی برای ما بسیار مهم است. یکی از افتخارات این دوره این بوده است که به آسیب های اجتماعی توجه داشته است. رهبر انقلاب 4 جلسه با سران قوا برگزار کرده اند و در آن جلسات به مسائل اجتماعی در حوزه وزارت کشور تاکید کرده اند و بعد از انجام بسیاری از توصیه های ایشان در وزارت کشور ایشان فرومدند من از روند کار خرسند هستم. ما در حوزه اجتماعی تلاش داریم که با همکاری همه دستگاه های اجرایی مباحث را مدیریت کنیم. توجه به نرخ طلاق و کاهش طلاق توافقی، کاهش فراوانی خشونت ها، کاهش 4 درصدی پرونده های اعتیاد و افزایش 10 برابری ساماندهی به مناطق محروم کشور از دیگر اقدامات ما در وزارت کشور بوده است.

موضوع سازمان سواحل اساسنامه اش تصويب و در شوراي نگهبان تاييد شده است اما چون دولت سياستش افزايش ساختار دولت نبود، در قالب ديگري به وزارت كشور اين موضوع را ابلاغ كرده و ما پيگيري كرده ايم. ما به ناجيان كمك كرديم و امكانات بهتر در سواحل مستقر كرديم البته من موافقم اين سازمان بايد فعال شود.

در حوزه امنيتي با همكاري شوراي امنيت كشور مسئول امينت داخلي و شوراي تامين به عنوان مسئول امنيت استان ها، جلسه هاي متعددي داشتيم و آنچه در كشور به عنوان امنيت مي بينيد نتيجه تلاش همه دوستان در اين حوزه است 110 كيلومتر از خلاءهاي مرزي را پوشش داديم.

اميدوارم براي وضعيت استخدامي دهيارها و رابطه آنها با باقي دستگاه ها كارهاي خوبي انجام دهيم. دهيارها موفق ترين عملكرد را در سطوح محلي و فرهنگي داشته اند.


مسعود گودرزی نماینده ممسنی: این انتخابات برگ زرینی برای اقتدار نظام جمهوری اسلامی بود و مشارکت بی سابقه بوده است. در دوره های قبلی ریاست جمهوری حداکثر 39 میلیون شرکت کردند اما در این دوره 42 میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده اند. 300 هزار داوطلب شورای شهر و روستا داشتیم و من مظلومیت و تلاش همکارن خودم را در وزارت کشور دیدم. همچنین در انتخابات مجلس یک حوزه باطل نشد و در ریاست جمهوری یک رای باطل نشد. در وزارت کشور تمامی درخواست ها برای بازگشایی احزاب و تشکل ها پاسخ داده شده است. از سال 80 تا
92، نزدیک به 25 دستورالعمل و طرح امنیتی مصوب شده است. همچنین ساماندهی امور مرزی از جمله اقدامات مثبت وزیر کشور بوده است. در این دوره ساماندهی مرزها انجام شده است. همه دستگاه‌های اجرایی می‌دانند معیشت مرزنشینان و بازارچه‌های مرزی به چه صورت بود و امروز همه سامان‌دهی شده است. همچنین وضعیت کولبران سامان دهی شده و امروز کولبران با عزت اقدام خواهند کرد و دلالان حق کولبران را نخواهند برد و این اقدامات در حوزه مرزنشینان انجام شده است در حوزه مسائل اقتصادی بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی سه استان به عنوان پایلوت مشخص شد. وزارت کشور در اندک زمانی کارها را انجام داد و درباره مشکلاتی که پدیده شاندیز داشتند ۱۳۶ هزار نفر پرونده‌هایشان بررسی شد


زهرا سعیدی نماینده مبارکه: هدف روشن شدن و شفاف سازي و هيچ قصدي براي تضعيف دولت محترم ندارم. آقاي رحماني فضلي در دولت يازدهم آقاي روحاني شما را با رويكرد توسعه محور به كار دعوت كردند. شما در اين حوزه چقدر شايسته كار كرديد؟ انتظار ما از شما به عنوان وزير اين است كه به جاي اينكه تمام هم و غمتان رضايت همكاراتان شوند بدانيد واقعيتي به نام مجلس وجود دارد. اگر نقدي مي كنيم بر حسب وظيفه نمايندگي است. البته بگويم با برخي از رفتارها شأن نمايندگان كم و زياد نخواهد شد،‌آنهايي كه حصار ميان مجموعه دولت و ملت مي كشند آنها استان ها از ظرفيت نمايندگان محروم مي كنند.


اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر چه تاثيري داشته است؟ گزارش هايي به من ارسال شده است كه به استناد آنها بگويم،‌اقدامات كارآمد نبوده است و دوست دارم توضيح شما با توجه به بودجه اي كه گذاشته بودند،‌بدانيم. همانطور كه رهبري در ابلاغ قانون موادمخدر نگراني خود را اعلام كردند،‌ نشان ميدهند چقدر اين موضوع براي ايشان مورد توجه است اما در مورد مبارزه با موارد مخدر عزم جدي پيدا نكرديم و نوعي بي اعتمادي در بين مردم ايجاد شده است.به ما گزارش شده است نگراني دائمي در مورد ستاد مبارزه با مواد مخدر كوتاهي هايي داشته است و سالانه در كشور 4 هزار نفر،‌قرباني مواد مخدر مي شوند.

آيا حضور غيرقانوني و همزمان شما در دو پست دولتي ، وزارت كشور و دبير ستاد تقويت كننده اين مشكلات نبوده است. شما خودتان به وزارت كشور چه نمره اي در اين حوزه مي دهيد؟ هزينه هاي وزارت كشور در اين حوزه، خرج مواردي شده است كه نبايد مي شده! چرا براي فرهنگ سازي از پتانسيل رسانه كمك نگرفتيد؟ چرا تاكتيك ها را در اين حوزه عوض نكرديد؟


نورمحمد تربتي نژاد نماینده گرگان و آق قلا  :

وزارت کشور یکی از مهمترین وزارتخانه‌ها است. تحقق توسعه آزادی های سیاسی و اجتماعی و راهبری شوراهای شهر و روستا وشهرداری ها از وظایف این وزارتخانه مهم کشور است. همچنین هماهنگی امور استاندارهای ها، فرمانداری ها، نظارت بر امور اتباع و مهاجرت و مدیریت حوادث غیر مترقبه به عهده وزارت کشور است. در 4 سال گذشته امنیت گردشگران خارجی افزایش داشته است و او توانسته است همکاری های امنیتی در کشور را افزایش دهد. توجه ویژه به موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و توجه ویژه تر به احزاب و صیانت از حقوق شهروندی یکی دیگر از موفقیت های او در دولت گذشته بوده است. او همچنین در حوزه عمرانی و اقتصادی توجه ویژه ای به حاشیه نشینین نشان داده است. در حوزه سیاسی توجه به مشارکت سیاسی مردم و حضور بیشتر مردم در فضای سیاسی کشور و آزادی های سیاسی و افزایش تعامل دولت با اقوام و احزاب از دیگر موفقیت های او است. توجه به اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آسیب های اجتماعی با تاکید بر هویت دینی و توسعه مدیریت هم از نقاط قوت او است. او همچنین در حوزه اقتصاد مقاومتی بسیار فعال بوده است که جای توجه دارد.


شهاب نادری نماینده پاوه و جوانرود: یکی دیگر از نمایندگان موافق رحمانی فضلی بود که با بیان اینکه وزارت کشور به عنوان یکی از بزرگترین وزارتخانه ها شناخته می شود، گفت: زیرا این وزارتخانه مسائل گوناگون اجتماعی، سیاسی و حقوق شهروندی را در برمی گیرد و مهمترین نماد مشارکت سیاسی یعنی انتخابات را بر عهده دارد. آقای رحمانی فضلی دارای نگرش سیستمی خاص و همچنین دارای شخصیتی خوش فکر است. بصورتیکه در سخت ترین شرایط با توجه به نبوغ فکری خود نشان داده است که راه بن بستی وجود ندارد. رحمانی فضلی دارای رویکرد مدیریت بحران است و قدرت تصمیم یگری فوق العاده ای است که بر اساس منطق و اصول است. بودجه عمرانی در دوران آقای رحمانی از 5 درصد به 30 درصد افزایش پیدا کرده است و همه نماینده های مجلس از هر طیفی دنبال رای آوری سیاسی رحمانی فضلی هستند چنون روحیه تعاملی ایشان را در نظر می گیرند. او همچنین دارای سوابق درخشان و دارای شخصیتی پخته و نوآور و خلاق است که یک سرمایه ارزشمند برای کشور است.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =