ایلنا به نقل از قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل نوشت: توافق‌نامه ساخت نیروگاه 600 مگاواتی خورشیدی با شرکت خصوصی انگلیسی به گونه‌ای است که می‌بایست در زمان اتمام عملیات اجرایی نیروگاه، این شرکت دانش و تکنولوژی ساخت آن را انتقال داده باشد.

علیرضا دائمی، قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل و پشتیبانی صنعت آب و برق  با اشاره به رونمایی از توافق‌نامه وزارت نیرو برای ایجاد یک نیروگاه خورشیدی در کشور توسط شرکت «کورکس» انگلیس که امروز در لندن برگزار شد، اظهار داشت: تفاهم نامه اولیه این توافقنامه در مورخ 24 تیرماه 95 در انگلستان با حضور معاون وقت وزیر نیرو به امضا رسید که پس از آن طی جلسات متعدد با شرکت انگلیسی منجر به امضای توافقنامه‌ای در مردادماه 96 شد.

وی ادامه داد: این نیروگاه جزو چند نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان با ظرفیتی بالغ بر 600 مگاوات خواهد بود که در نوع خود از نظر تکنولوژی و میزان نصب شده در جهان کم نظیر است.

دائمی تصریح کرد: توافقنامه به گونه‌ای است که انگلستان می‌بایست در زمان اتمام عملیات اجرایی نیروگاه، دانش ساخت آن را انتقال داده و همچنین از نیروهای داخلی جهت ساخت آن استفاده کند، که برآورد می‌شود در این نیروگاه برای هزار و 500 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شود.  

قائم مقام امور بین‌الملل تأکید کرد: این تفاهم نامه به صورت BOT  بوده و بر اساس آن قرار است ایران در 10 سال اول برق تولیدی این نیروگاه را به صورت تضمینی خریداری کرده و طی 10 سال دوم نیز قیمت برق بر اساس نرخ بازار بورس انرژی تعیین شود.

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه تأکید شده انگلستان می‌بایست ظرف سه سال آتی این نیروگاه را به بهره‌برداری برساند که در صورت ساخت این نیروگاه، بخش زیادی از تعهدات کشور در برنامه ششم توسعه مبنی بر ساخت سالانه 1000 مگاوات نیروگاه‌های انرژی نو انجام می‌شود.

دائمی در پایان گفت: قراردادهای مشابه برای شرکت‌های داخلی در کشور وجود دارد و وزارت نیرو آمادگی دارد تا به هر میزان که این شرکت‌ها درخواست دهند مجوز ساخت دهد.  

شایان ذکر است، آیین رونمایی از تفاهم نامه ساخت نیروگاه 600 مگاواتی خورشیدی امروز با حضور حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران و «الکس چی شولم» وزیر تجارت، انرژی و راهبرد صنعتی انگلیس در لندن برگزار شد.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =