۰ نفر
۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
هر شب غذای نذری، ۲۵ میلیون تومان

بر اساس آمار سازمان تبلیغات اسلامی در کل استان تهران ۱۹ هزار و ۲۹۴ هیأت مذهبی فعالیت می کنند و در کل کشور نیز ۱۰۰ هزار هیأت، به طور رسمی به ثبت رسیده‌اند.

متین‌دخت والی‌نژاد: كمی پايين تر از ميدان صادقيه پشت ايستگاهی كه هر روز تعداد زيادی از مردم را در دل خود براي سوار شدن به اتوبوس جاي می دهد، سه مرد در حال وصل کردن داربست های آهنی بودند. از دور چند مرد دیگر پرچم های سیاهی را در دست داشتند و منتظر بودند آن ها را آویزان کنند. کیسه بزرگ قند، جعبه چای و کتری فلزی گوشه این داربست خودنمایی می‌کرد. 

یک روز مانده به نخستین روز مهر، محرم آغاز شده تا باردیگر شهر رخت این ماه که به لحاظ مذهبی جایگاه ویژه ای در بين ايرانيان دارد، را به تن کند و صدای مداحان، بوی اسپند و بخار چای داغ در كل شهرهاي ايران بپيچد. عزاداران از خانه ها به حسینیه ها در رفت و آمد هستند تا در حسینیه ها مراسم عزاداری برپا کنند. مراسم عزاداری های با شکوهی که با رایحه غذای نذری یکی از شکوهمند ترین مناسبت های مذهبی را به نمايش مي گذارد. 

بر اساس آمار سازمان تبلیغات اسلامی در کل استان تهران ۱۹ هزار و ۲۹۴ هیات مذهبی فعالیت می کنند و در کل کشور نیز ۱۰۰ هزار هیات، به طور رسمی به ثبت رسیده‌اند. اما تنها در شهر تهران، تعداد هیات‌های غیررسمی حدود 30 هزار هيات برآورد می‌شود.

هیات «آقا سعید» در مرکز تهران و در محله منیریه قرار دارد. او می گوید:« از دوران كودكي كه پدر بزرگش این هیات را راه اندازی كرده هر سال  در اين مراسم حضور فعال داشته و بعدها هم مسئوليت هاي بيشتري برعهده گرفتم كه از جمله آنها مي توان به پخش غذاي نذري اشاره كرد.»

آقا سعید که در حال حاضر یکی از حامی های این هیات است، از ۳۰ سال پیش هر سال برای ماه محرم، در اين هيات كار تهيه و پخش نذري را برعهده داشته است. او می گوید:« ۳۰ سال پیش این هیات حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر جمعیت داشت، اما امروز به ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر رسیده است.» 

آقا سعید می گوید:«هرسال جوانان بیشتری برای کمک های مالی و پخش غذاي نذري به این هیات کمک می کنند.» آقا سعید با بغضی در گلو مي گويد: «از ۲۰ سالگی هر چقدر درآمد داشتم مقداری از آن را برای هیاتمان كنار می گذاشتم. همیشه به یاد پدربزرگم، این هیات را نگه داشتم و به بچه ها گفتم که باید این هیات همیشه سرپا باشد.» 

البته دولت و نهادهای مختلف نیز در این سال ها برای فراهم کردن نیاز به هیات ها کمک هایی هم کرده اند.همه ساله در این ایام، شرکت بازرگانی دولتی اقدام به توزیع کالاهای اساسی بین تکایا و هیات‌ های مذهبی با قيمت توزيع می ‌کنند. به گفته محمدآقا طاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی  «به طور میانگین در ماه محرم خرید کالاهای اساسی بین ٣٠ تا ٤٠‌درصد افزایش دارد. همچنین برنج پرفروش‌ترین ماده غذایی در ماه محرم است و روغن و حبوب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند»  

از سوي دیگر یدالله صادقی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تنظیم بازار این محصول می‌گوید: «توزیع گوشت قرمز گوسفندی وارداتی برای تنظیم بازار محرم و صفر از یک ماه پیش آغاز و در حال حاضر هم ادامه دارد.»

هیات آقا سعید روزانه ۲ هزار تا ۲۵۰۰ غذاي نذري بين مردم پخش مي كند. به گفته خود او، «تنها برای یک روز غذای نذری، میانگین ۲۰ الی ۲۵ میلیون تومان هزینه دارد که این رقم را  ۱۰تا بانی خیّر تامین مالی می کنند. همچنین برای ظروف بکبار مصرف که روزانه ۲ الی ۲ هزار و ۵۰۰ روزانه مورد استفاده قرار مي گيرد نيز ۳ الی ۴ میلیون تومان هزینه در برمي گيرد.»

با یک حساب سرانگشتی، اگر نيمي از هیأت‌های رسمی تهران، 6 هزار هیأت، تنها برای دو شب تاسوعا و عاشورا صد پرس قیمه نذری توزیع کنند، هزینه آن به 7 میلیارد و 200 هزار تومان می‌رسد. 

سید رحیم مقیمی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک می گوید: «با افزایش تقاضا براي خريد ظروف یکبار مصرف،  كه در آستانه ماه محرم اتفاي مي افتد قيمت مواد اوليه نيز رشدي ۳۵ درصدی دارد،كه البته این افزایش قیمت ریشه در افزایش قیمت مواد اولیه توسط پتروشیمی ها دارد.»

نکته اینجاست که هزینه ای که هر سال برای غذای نذری در ایام محرم می شود، نه پول نفت است و نه از بودجه بیت المال؛ پولی است که مردم به طور داوطالبانه برای محرم هزینه می کنند تا این سنت را پایدار نگه دارند

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمیه IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    مستاجرهای بی پول پیش کودکان آواره ی میدان شوش و دروازه غار زنان سرپرست خانوار کارتن خواب ها کودکان محروم از تحصیلِ حاشیه نشین ها محرومان استانهای ایلام و سیستان و هرمزگان و کردستان همه رو به یاد امام حسینِ غریب دریابید.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      خب نمیشه به اینا که رسید بخوان به دلخواهشون خرج کنن بگیم شما خرج نکن دریاب ،700 برابر این پول مردم ما هر سال میرن ترکیه و دبی و تایلند و اونجاها خرج می کنن که به اونام بگی میگن این تفریحمونه مام نمیتونیم دریابیم ، این مشکلات نمیتونه توسط مردم حل بشه خیلی گسترده و پر هزینه است
    • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      این حرفها را به اونایی بگو که چند وقت یکبار میرن ترکیه و امارات و غیره برای خوشگذرونی.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      کمک به این مواردی که اسم بردید ، هیچ اثری از خودنمایی‌ها ندارد و بهمین دلیل دریافته نمیشوند و البته متاسفم که اینگونه است
    • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      32 5
      این که هر کس چطور میخواد پولش خرج بشه مطرح نیست اونجا فاجعه اس که قرار باشه بودجه میلیاردی بدون حساب کتاب واسه این اعیاد خرج بشه در صورتی که میشه خیلی جاهای هر از این پول استفاده کرد
    • یکی A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      31 4
      دوستانی که کار خیر رو با تفریح مقایسه میکنند منطقشون بدون شک ایراد داره ایشون منظورشون اینکه وقتی این همه کار خیر منفعت بخش هست چرا نذری دادن؟ مثل اگر بگید به جای تایلند رفتن ایران گردی کنید تا اقتصاد مملکت بالا ببر کاملا قابله درک هست
    • بی نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      40 1
      نکته جالبترش هم اینجا است که پولذارها میان نذری ها رو میبرن اگر دقت کنید با ماشین میان بدون اینکه در صف بایستند وارد میشن با 5 تا 10 تا نذری هم بیرون میان و تشریف میبرند من حاضرم شرط ببندم 80 درصد نذری ها رو فقط 20 درصد میخورن و اون 20 درصد هم اکثرا پولدارها هستند. باقیماده رو هم به بیچاره هلیی که در صف ایستاده اند تحویل میدهند سهم پولذارها رو هم کنار میذارن میگن تموم شد. بعد طرف میاد با قابلمه و دیگ خارج میشه با ماشین انچنانی اخه مرد حسابی تو که وضعت خوبه به این نذری هم رحم نمیکنی؟ اینم ور میداری 10 تا 10 تا میبری؟
    • بدیع IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      7 7
      جناب یینام جمعه 31 شهریور : اونها حداقل ادعایی ندارند...شما ادعا نکنید و ساختارهای حکومتی هم کاری نداشته باشند اونوقت حرف شما درسته..در ضمن هدف دین هم جهت یاددآوری مد نظر داشته باشید..اصلا اونوقت پولت بیار و شمر را اتش بزن
    • مهرداد US ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      22 3
      دوست عزیز کسی برای خدا و امام حسین که تمی رود ترکیه و دبی ولی انتظار است کسی که ادعا می کند در راه رضای خدا کاری انجام میدهد هدفمند و اصولی باشد .
    • تحلیل گر IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      21 0
      من کاری به خرجهایی که با کمک های مردمی انجام میشه ندارم، اما از شما میپرسم که رسیدگی به وضع فقرا،مستاجرهای بی پول،زنان بی سرپرست وظیفه کیه؟؟ آیا غیر اینه که وظیقه دولته که با پول بیت المال به این اوضاع رسیدگی کنه؟؟ اگر قرار باشه با کمکهای مردمی این مشکلات برطرف بشه اونوقت پول بیت المال کجا صرف بشه برو تو جیب کی؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    قبل ماه رمضون مرغ بود کیلویی 4500 همین که ماه رمضون شد مرغ رو کشیدن رو 7500 اینجور مراسم ها فقط برای مردم گرونی آورده یه عده بازاری که کل سال خون مردم رو تو شیشه می کنن در عرض یه ماه بزل و بخشش می کنن و می خوان کل گرون فروشی ها و کم فروشی هاشون بخشیده بشه همه اینها از جیب مردم انجام می شه فکر کردید کسی که 25 میلیون نذری می ده کیه
    • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      98 8
      درود بر تو هر چی میکشیم از اینهاست
    • بی نام DE ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      138 4
      این مدلی از باورهای به اصطلاح مذهبی است که به قول دیتر هالرووردن خطرناک است زیرا افراد هر کار می خواهند می کنند با این باور که بعدا با عبادت جبران اشتباهات شان را می کنند. هم اکنون از این دست آدمها در پست های مدیریتی بعضی از نهادها کم نداریم
    • بی نام DE ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      23 3
      جمعه 31 شهریور 1396 23:35:26 شما چون مرغ رو خودت نمی خری و اگر هم بخری کارت می کشی و اصلا از قیمت سوالی نمی کنی خبر نداری که تا همین چند ماه پیش مرغ کیلویی 4500 تومان بود گرون شد و ماه رمضون که شد خودش 1500 کشیدن روش الانم که رسید به 9000 تومان ،هروقت ماه رمضون و محرم می شه همه مایحتاج مردم می کشه بالا دلیلش هم مشخصه.
    • بی نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      3 1
      دقیقا همینه که گفتی برخی از اینها کسانی هستند که کارهای نادرستی کرده اند میخان با ای روش حلالش کنن
  • شكرانه DE ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    كاش مردم اين خرج داوطلبانه رو هزينه ي سر و سامان دادن به اوضاع زندكي خانواده هاي ندار ابرومند مَي كردن
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    یکم خرج آدم های مستمند کنین
  • على A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    نکته اینجاست که هزینه ای که هر سال برای غذای نذری در ایام محرم می شود، نه پول نفت است و نه از بودجه بیت المال؛ پولی است که مردم به طور داوطالبانه برای محرم هزینه می کنند تا این سنت را پایدار نگه دارند
    • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      د نه د نکته اینجاست که جز مایه دارهای بالاشهری و حاجی بازاری ها چه کسی چنین ثروت هایی داره که میلیونی نذری بده.مهم اینه این مالها از کجا اومده.
  • بی نام EE ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    76 14
    من پول تحصیل تو دانشگاه ندارم بدم
  • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    92 12
    میلیاردها تومان پول خرج می کنند تا یاد امام حسین ع را زنده نگه دارند.. غافل از اینکه درکی از قیام سید الشهدا که حق علیه باطل بود ندارند.. کاش از وقت سینه زنی ها در هیئات کم می کردید و در خلوت خود اندیشه می کردید که چرا حضرت جنگید؟ برای چه؟ اوضاع آن روزگار چگونه بود که ایشان قیام کردند؟ یک دقیقه درک عاشورا بهتر از ساعت ها سینه زنی است
  • السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    جانم و مال و خودم و فرزندانم فدای ابا عبدالله حسین . ای حسین تو چقدر مظلومی که بعد از 1400 سال دشمنان تو از نذری دادن برای مراسم تو بغض و کینه و هراس دارند. لعنت بر یزید و یزیدیان باد.
    • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      7 21
      جانا سخن از زبان ما می گویی
    • یکی A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      19 6
      دوست عزیز تو که همه چیزت رو بدون یه لحظه فکرفدای آقا امام حسین میکنی فراموش نکن که حسین پسر علیع بود پسر کسی که پدر یتیمان عرب بود سوال اینجاست وقتی این همه کار خیر که خیلی منفعت بخش ترن وجود داره چرا نذری دادن ؟
  • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    40 1
    متولیان امر باید این فرصت گرانبها رو غنیمت بدونن و نذری دادن به این صورت که قریب به اتفاق هم به دست افراد غیر نیازمند میرسه رو به صورتی فرهنگسازی کنن که در این ماه عزیز حرکات خیرخواهانه و سرو سامان دادن به افراد نیازمند در هیئات و تکایا و مساجد شکل بگیرد.
  • علی A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    28 61
    آفرین خانم متین‌دخت والی‌نژاد... شما که اینقدر دقیق حساب و کتاب کردین خواهشاَ یک خبر هم راجع به خرجهایی که مردم ما در سفرهای آنتالیا و تایلند و دبی می کنن کار کنید. تفاوت عمده اینجاست که خرج نذری امام حسین ع به دست مردم خود ما شما بگیر نصفشون ندار نصفشون دارا می رسه اما اون خرجهای سفرهای خارجی به مردم اونور آب
  • شهر بردسکن IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    52 72
    ما عاشق امام حسینع هستیم و هر ساله با در آمد کم هم برای امام حسین نذری می دهیم این یک عشق است و ربطی به درآمد ندارد.سر وسامان دادن به وضعیت مردم کار دولت مردان است.از اهالی خراسان
    • بی نام DE ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      15 0
      نذری های شما با این نذری ها تفاوت دارد شما هرکی هرچی می گه به خودت نگیر شمایی که کل محل یکی می شید دو سه میلیون روهم می ذارید صدتا غذا می دید فرق دارید با اینهایی که ما می گیم.
  • تقی IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    69 10
    کل هزینه های میلیاردی دادن نذری و هزینه های ایجاد ترافیک وبرق مصرفی وووو رو خرج استانها ومناطق محروم بکنید هرکس اندازه خودش در خانه اش غذا وشربت میخورد
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    86 8
    آره برادر دیدم صحنه ای رو که جلوی درب هیات داشتند گاوی به هیبت شتر رو قربانی میکردند برای غذای نذری و درست جلوی همان هیات زنی از روی ناچاری مشغول گدایی،من نمیگم دادن طعام و غذای نذری کار بدیه ولی ایکاش به جای این همه شور حسینی که این روزها شاهدش هستیم کمی هم شعور حسینی داشته باشیم
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    12 2
    اگه کسی از جیبش خرج میکنه حرفی نیست ولی فاجعه اونجاس که واسه این مراسم ها بخوان بودجه های میلیاردی بزارن در حالی که خیلی جا های دیگه میشه این پول ها رو خرج کرد
  • بی نام DE ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    10 0
    اونوقت دولتمردان ما که هر شب تویه ماه رمضان برایه هنرمندان و فرهنگیان و .....داشتن سفره افطاری آنچنانی مینداختن اونا هم جزء هزینه هایه اضافی حساب میشه یا نه؟؟فقط مشکل نذری دادن واسه امام حسینه؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    4 3
    از خیرین عزیز خواهشمندیم یه سر به ساختمان جدید دانشگاه صدرالمتالهین تهران واقع در چیتگر تهران بزنند. این ساختمان نیمه کاره هستش و دانشجویان دارن تو فضای داغون درس میخونن هنوز این ساختمان ساخته نشده اما دانشجو داره میگیره. یک و نیم میلیون پول شهریه دادیم.تو رو خدا کمک کنید بسازنش ما تو زیرزمین درس میخوانیم.عکس هاش توی اینترنت هست.تو رو خدا به گوش مسئولین برسونید.کمک کنید
  • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    6 4
    اگر امام حسین ع امروز بودند با این پول چه می کردند ایا امکان داشت که ایشان این پول را اینگونه مصرف کنند؟
  • بی نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    16 2
    اگه غذاي نذري از مراسم محرم حذف بشه چي ميشه ؟؟
  • شایان A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    12 6
    اینایی که مخالفت میکنن با این مراسما همونایی ان که وقتی می شنون فلان جا دارن شام میدن از دو تا خیابون اون طرف تر با زیرشلواری و دمپایی سریع خودشونو میذارن دم هیات. کل این پولا رو قطعا یک نفر نمیده خیلی از کسانی هم که هزینه میکنن و نذر دارن خودشون از قشرهای متوسط و رو به پایین جامعه هستن. شما نگران وضع ما فقرا نباش؛ انسانیت ربطی به دین داری نداره، شما هم جای خرج بوتاکس و ژل و جراحی زیبایی و لوازم آرایش و خوش گذرونی توی کشورهای مفت خور همسایه یه کم فقرا رو دریاب.
  • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    3 0
    حداقل غذاهای نذری رو بین نیازمندان و مستمندان پخش کنید نه همه مردم که با ماشینهای لوکس میان غذای نذری میگیرن
  • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    0 2
    نذریای ولنجک و زعفرانیه بهتره پس ثوابشم بیشتره من که می رم اونجا واسه یه هفته هم غذا جمع میکنم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    0 1
    چطور ٢٥٠٠ ظرف يكبار مصرف كه دونه اي ٨٠ تومان قيمت داره ميشه ٣ يا ٤ ميليون اگه همه برآورد هاي شما اينطوريه بنظرم شايد شما يك ادم غير قابل اعتماد با اهداف نامشخص باشي .