ناصر ایمانی*

در هفته ‌های گذشته با صحبت ‌های حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه مبنی بر ایجاد مدارسی برای کادرسازی این حزب باردیگر بحث کادرسازی احزاب و چرایی عدم شکل گیری منسجم احزاب در محافل سیاسی و همینطور رسانه ‌ها مطرح شد.

همچنین برخی افراد به اشتباه مدارس شهدای موتلفه که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند را جزو مدارسی دانستند که آقای ترقی از آنها صحبت کرده است. در صورتی که وظیفه این مدارس کادرسازی نبوده، بلکه این مدارس، مدارسی بوده‌اند که روی مسائل اخلاقی و مذهبی تأکید داشته و دارند و تحت نظر آموزش‌وپرورش فعالیت می ‌کنند. از طرفی برخی ‌ این موضوع را مطرح کردند که اصلاح ‌طلبان پشتوانه سیاسی و مالی ندارند تا مدرسه دایر کنند و نکاتی از این دست که همه به دلیل این بود که ایده حمیدرضا ترقی را از زوایه منفی دیده بودند.

خوشبختانه اصلاح ‌طلبان هم مدارس غیردولتی دارند که مشغول به فعالیت هستند و حتی در زمینه دانشگاهی هم می ‌توان به دانشگاه مفید در قم اشاره کرد. اما ایده ‌ای که آقای ترقی مطرح کرده ‌اند مدرسه یا دانشکده ‌ای مانند دانشکده وزارت امور خارجه است. دانشکده ‌ای که 25 سال پیش ساخته شد و تمام کادر وزارت خانه از این دانشکده انتخاب می‌شوند و حالا این موضوع هم حق هر حزبی است که نیروهایش را در یک دوره یک‌ساله یا دوساله تربیت و انتخاب کند.

اما موضوعی که در صحبت ‌های این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه برای من چشم ‌گیر بود، بحث لزوم کادرسازی در کشورمان بود. موضوعی مناسب و سازنده تا بعد از سالها یکی از دلایل اینکه چرا با گذشت بیش از 30 سال از انقلاب نتوانسته ایم احزاب کارآمد داشته باشیم و از طرفی نیروهای جدید به عرصه سیاست وارد کنیم بررسی شود.

اگر بحث احزاب و لزوم کادرسازی احزاب را در ایران نشنیده ‌اید و یا فراموش کرده ‌اید، کافی است به اخباری که در چند ماه زمان باقی مانده تا انتخابات از رسانه ‌ها منتشر می ‌شود توجه کنید و آنها را مرور کنید. تقریبا در همه گفت ‌وگوها و اظهارنظرهای چهره ‌های سیاسی این موضوع مطرح می ‌شود که نیاز امروز عرصه سیاست ایران وجود احزاب کارآمد هستند، یا باید کادرسازی را در دستور کار برنامه ‌های حزبی قرار دهیم و نکاتی از این دست اما با تمام شدن انتخابات، اکثر فعالین سیاسی و حزبی انگار کار خود را تمام کرده باشند، به سراغ روزمره ‌های خود می ‌روند و بار دیگر بحث احزاب و کادرسازی فراموش می ‌شود تا انتخاباتی دیگر. در صورتی که در طول سال و قبل از انتخابات باید به فکر کارآمدی احزاب و کادرسازی بود، نکته ‌ای مهم که حمیدرضا ترقی درباره آن صحبت کرده است.

این صحبت نشان از پیشرفت دارد. پیشرفتی که نشان می ‌دهد دیگر احزاب ما در کشورمان کارکرد فصلی ندارند.

از طرفی این روزها حرف‌های خوبی درصحنه سیاسی کشور می‌شنویم. یک روز حرف از دولت در سایه است و روز دیگر بحث کادر سازی که همه این‌ها نشان از پیشرفت دارد. به بیان دیگر همین که صحبت از کادرسازی از سوی یک حزب در کشور شده و آنها اعلام کرده ‌اند برای کادرسازی نیروهایشان در حال برنامه ‌ریزی هستند را باید به فال نیک گرفت و طبیعتا از بقیه احزاب در کشور هم چنین انتظاری باید داشت چرا که ما تا به حال در کشورمان کادرسازی به این شکلی که آقای ترقی مطرح کرده ‌اند نداشته ‌ایم و من این ایده را قدم رو به جلویی برای پیشرفت می ‌دانم که باعث می ‌شود جریان ‌های مقابل این حزب نیز از آن تاثیر بگیرند.

فعالین سیاسی مدام می ‌گویند احزاب در کشورهای پیشرفته کادرسازی می ‌کنند اما هیچ وقت خودشان دست به کار نشده ‌اند که شروع به کادرسازی کنند و در نتیجه هر حزبی که قدرت را در دست می ‌گیرد، آن وقت است که متوجه می ‌شود نیروی لازم را برای سپردن مسئولیت به آنها ندارد.

نکته دیگری که باید مطرح کنم درباره نگاه منفی برخی از رسانه ‌ها و افراد به صحبت ‌های حمیدرضا ترقی است. متاسفانه کینه ‌ای وجود دارد که هر حرفی را که یک جربان در فضای سیاسی کشور مطرح می ‌کند، حتما جریان سیاسی دیگر در کشور باید به آن حرف یا ایده حمله کند، حتی اگر حرف یا ایده صحیحی باشد و همه احزاب بتوانند از آن سود ببرند. برای مثال در ایده دولت در سایه هم چنین اتفاقی افتاد و تا این موضوع مطرح شد، عده ‌ای به آن تاختند. متاسفانه مخالفت ‌ها کورکورانه است، در صورتی که باید از فضایی که در آن گروه ‌های مختلف سیاسی ایده ‌ها و نظراتشان را مطرح می ‌کنند استقبال کرد. مگر نمی ‌گوییم آشتی ملی؟ خوب، بسم الله. این موضوع آشتی ملی باید از یک جایی شروع شود.

حالا دو جناح سیاسی کشور به جای اینکه به حرف ‌ها و ایده ‌های هم به صورت متعصبانه حمله کنند، حرف ‌ها و ایده ‌های خوب یکدیگر را تایید کنند و به یکدیگر در راه رسیدن به آن ایده ‌ها و حرف ‌ها کمک کنند. اگر موتلفه اسلامی امروز می ‌گوید می ‌خواهد کادرسازی کند، حزب اتحاد ملت ایران هم می ‌تواند از این ایده استقبال کند و آن هم به دنبال ایجاد چنین مدرسه ‌ای باشد. باید به این موضوع توجه کنیم که احزاب در کشور با کادرسازی و فضا دادن به دیگر احزاب برای ابراز نظرات و ایده ‌هایشان قوی می ‌شوند. پس از ایده آقای ترقی نباید به سادگی گذشت بلکه باید با برنامه ‌ ‌ریزی راه ایجاد چنین مدارسی برای کادرسازی را هموار کرد.

*تحلیلگر مسائل سیاسی

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =