نظر وزیر اسبق فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی در مورد رویدادی سینمایی

احمد مسجدجامعی عضو فعلی شورای شهر تهران و وزیر سابق فرهنگ‌وارشاد اسلامی پس از حضور در سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در مورد آن یادداشتی در کانال تلگرام خود منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد مسجدجامعی که شامگاه پنجشنبه ۲۷ مهر با حضور در پردیس ملت در سى‌وچهارمين جشنواره بين‌المللى فيلم كوتاه تهران حاضر شد در یادداشتی در کانال تلگرامش نوشت:

«طى اين سال‌ها در جمع جوانان فيلمساز و علاقه‌مندان به فيلم كوتاه حاضر شده‌ام و آثار زيبا و خلاقانه آن‌ها را در جشنواره فيلم كوتاه تهران ديده‌ام. امشب نيز در پرديس ملت و در سى‌وچهارمين جشنواره بين‌المللى فيلم كوتاه تهران چند فيلم كوتاه را با تماشاگران ديدم.

فیلم کوتاه جانِ سینماست. فیلم کوتاه هنری‌ترین و ارزشمندترین اثر سینمایی‌ست، سینما بدون فیلم کوتاه معنا ندارد و ریشه درخت صد و اندی ساله‌ سینما چیزی جز فیلم کوتاه نیست. رویکرد نسل نو به کوتاه گفتن، کوتاه خواندن، کوتاه نوشتن و کوتاه دیدن حرکتی است از گزین‌محوری به جمع‌محوری. حرکتی از این باور قدیمی که در هر جمع یکی خردمند است و مدام و متوالی می‌گوید و می‌نویسد و نمایش می‌دهد و دیگران مخاطبانی گنگ و خاموش که نهایت حضورشان تاییدی کوتاه و فرمایشی است. حرکت از این باور قدیمی به سمت عملی کردن نگاه دیگر که می‌گوید همه چیز را همگان دانند. نگاه نخست نگاهی مونولوگ‌محور یا تک‌گویانه است و نگاه دوم نگاهی دیالوگ‌محور -دو گویانه- است. این تنها در گفتار و نوشتار صادق نیست؛ در عرصه فیلم هم صدق می‌کند.

کم‌گویی و گزیده‌گویی ویژگی‌های بارز و پسندیده نسل نو سینمای جوان است که به آن‌ها امکان گفت‌وگو می‌دهد؛ امکانی که در نسل‌های پیشین به ندرت فراهم می‌شد. باید ظهور این نسل و امکانات تکنولوژیک ارتباطی همزاد این نسل را به فال نیک گرفت و از فرصت و موقعیت ایجاد شده در سینما بهترین فایده را برد. امکان تکنولوژیک امروزه به انسان اجازه می‌دهد در گفت‌وگو، به اطرافیان فیزیکی خود محدود نماند و با مخاطبانی در سراسر جهان گفت‌وگو کند و ايده‌هاى خلاقانه‌اش را با ديگران به اشتراک بگذارد. هم چنین این امکان تکنولوژیک چنان گسترده و در دسترس است که هر علاقمندى می‌تواند فيلمسازى را تجربه كند.

فیلم کوتاه حیطه‌ جوان‌‌ترهاست، فیلم کوتاه جایگاه موجزگویی، خلاقیت و تجربه‌گرایی است. آینده‌ سینمای حرفه‌ای متعلق به همین جوان‌هایی است که امروز در سراسر ايران فیلم کوتاه می‌سازند. در سينماى ايران فيلم كوتاه الگوهای زیبایی ارائه داده و آثار ارزشمندی پدید آورده است که زمینه‌ساز سینمای داستانی و حضور گسترده‌تر فرهنگ و هنر این سرزمین در عرصه جهانى شده است.

امروز فیلم کوتاه ایران در اوج بالند‌گی‌اش قرار دارد و بیشترین افتخارات داخلی و خارجی و تربیت نیرو، حاصل موجودیت آن است. با توجه به این پتانسیل، لازم است به ریشه‌های سینمای ایران بیشتر ارج گذاشته و فرصت نمايش فيلم‌هاى كوتاه در سالن‌هاى سينما، تلويزيون و شبكه‌هاى مجازى فراهم شود. مخاطبان سينما، فيلم كوتاه را دوست دارند و فرصت ديده شدن اين فيلم‌ها بايد فراهم شود.»

سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از بیست‌وپنجم تا سی‌ام مهر در حال برگزاری است.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =