۰ نفر
۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵

این روزها که موضوع قرآن مطلا با واکنش های متفاوتی روبروست و احساس می شود هر یک از طرفین بیشتر از خاستگاه سیاسی خود به موضوع پرداخته اند لکن افرادی بوده اند که دغدغه انحراف و طلایی شدن قرآن را دارند

مهم این است که در گذشته علما و وعاظ ازاینکه مردم قرآن را صرفاً برای سرسفره عقد و قراردادن در طاقچه منزل استفاده می کنند گلایه مند بودند اما چه شده است که که امروز کشتی طلایی را مزین به آیات قرآن می کنند و قرآن موزه ای را با افتخار رونمایی می کنند . معلم شهید مرحوم دکتر شریعتی در یک گفتار صمیمانه و شرم گونه ، با قرآن چنین سخن می گوید :
« قرآن من شرمنده توآم اگر از تو آوازمرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود همه از هم می پرسند « چه کسی مرده است »؟ چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان نازل کرده است .قرآن ! من شرمنده ام اگر ترا از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین مبدل کرده ایم یکی ذوق می کند که ترا برروی برنج نوشته ، یکی ذوق می کند که ترا فرش کرده و یکی هم ذوق می کند تو را با طلا نوشته...

قرآن ! آیا واقعاً خدا تو را فرستاده نا موزه سازی کنیم »؟
به افکار عمومی که امروز با مشکلات اقتصادی کمر شکنی روبرو هستند وبه جوانان تحصیلکرده بیکار سرزمینم که سوال می کنند رمز جاوید ماندن قرآن کریم طلایی بودن آن بوده است یا مکارم اخلاق و دعوت به عدالت جویی و دفاع از مظلومان و انبوهی از کلمات انسان ساز و کرامت بخش تجلی یافته در آن بوده ؟ چه جوابی باید داد ؟
با دین خدا داریم چه می کنیم ؟ و چه هدفی را دنبال می کنیم و به کجا می خواهیم برسیم ؟
مگر شهید مظلوم دکتر بهشتی پرورش یافته همان حوزه ای نیست که فریاد می زند : « بالا بروید یا پایین بیایید، اصلاً قرآن رابر سر جامعه ای پهن کنید، مادام که در آن جامعه در یک سو گرسنه بیچاره از سرما لرزان وجود دارد، و از سوی دیگر متنعمان برخوردار از همه چیز، این جامعه لجن است. تمام چهره اش را هم که با قرآن بپوشانید باز لجن است »
چگونه است که در همان حوزه از کشتی طلایی مزین به آیات کریمه رونمایی می شود و صدها سوال افکار عمومی بی پاسخ می ماند ؟
چرا هر روز بر دامنه ابهامات و شبهات مردم کشورم افزوده می شود ؟ چه کسی مسئول سروسامان دادن روان متلاطم دوستداران دین می باشد ؟ با کشتی طلایی مزین به قرآن می خواهیم چه کرامتی را به اثبات برسانیم ؟ چه کسی و با چه زبانی می خواهد غبار پاشیده شده بر ساحت قرآن را پاک کند و به مردم اطمینان دهد اینگونه رونمایی ها نسبت باطنی با قرآن نداشته و باطن قرآن همیشه از اشرافی گری و اشرافی نگری دور بوده و اینگونه امور را بیهوده می پندارد . واینگونه امور تجلی باطن ماست و برای ارضاء نفس چنین اتفاقاتی مشاهده می شود نه اینکه قصد زینت بخشی به قرآن داشته باشیم زیرا قرآن خود زینت بخش عالم آفرینش است و اساساً قرآن خود در هرجامعه و گروه و اجتماعی که وارد شود زینت آفرین می باشد و همین رمز ماندگاری آن بوده است و ان شا ء الله با همین رمز هم جاوید خواهد ماند.

دکتر مرتضی بهشتی، حقوقدان - پژوهشگر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    9 1
    من وقتی قرآن می خونم در گوشه ای از آن برداشت آن لحظه ام از یک آیه را می نویسم و سال بعد که می خوانم این برداشت ها را نیز می خوانم و خودم را می سنجم که ذهنم چقدر رشد کرده یا چقدر دچار افول شده. روزی دوستی آمد و قرآن مرا دید که در حاشیه آن نوشته ام. عصبانی شد و خلاصه خیلی صفات به من منتقل کرد و رفت. خداروشکر که رفت و اینهم از معجزات همان قرآنی ست که من مدام در حاشیه اش می نویسم.