غلامرضا انصاری

با وجود آنکه کشور به آرامش و انسجام داخلی نياز دارد، عده‎ای به بهانه صحبت‎های جمعه شب دونالد ترامپ نیت‎های دیگری در سر می پرورانند. برجام تأثیر خودش را هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی گذاشت. ایران با هنر دیپلماسی و گفتگو توانست کاری کند تا اجماع بین المللی و جهانی علیه خود را بشکند و «تقابل» را به «تعامل» تبدیل کند. يادمان هست زمانی که قطعنامه‎هائی علیه ایران صادر می شد، چین و روسیه با اينکه بیشترین انتفاع را از ایران داشتند، به قطعنامه های سازمان ملل علیه ایران رأی مثبت دادند. هنر دیپلماسی و توانمندی تیم مذاکره کننده ایران، اين بود که این فضا را به عکس خودش تبدیل کرد؛ بنابراین دولت در گام اول پیروز بود. چرا که در حال حاضر برجام یک معاهده دوجانبه بین ایران و امریکا نیست؛ بلکه تفاهمنامه ای بین المللی با پشتوانه قطعنامه سازمان ملل است.

به نظر مي‎رسد که ترامپ همان راهی را رفت که رئیس دولت دلواپسان رفت؛ یعنی اگر روزی همه دنیا علیه ایران بودند و 5+1 از طرف دنیا با ایران مقابله می کرد، امروز کشورهای اروپایی و ایران به نمایندگی از جامعه جهاني علیه سیاست های خصمانه، غیرعلمی، احساسی و پوپولیستی ترامپ می ایستند. موضع نابخردانه ترامپ نه تنها به ضرر منافع ملى امريكا است، بلكه امنيت بين المللى را نيز تهديد مى کند.

با اين وصف، آینده را بسیار روشن پیش بینی می کنم و معتقدم فضای کلی جهانی علیه ترامپ و سخنان اخیر او خواهد بود. آمریکا نمی تواند هیچ اقدامی عليه ایران انجام دهد؛ چون اگر دست به اقدامات خصمانه بزند، اجماع جهانی را علیه آمریکا و شخص ترامپ به دنبال خواهد داشت.

در حوزه داخلی نیز معتقدم باید مراقب بود. چون دلواپسان حیات سیاسی خود را در به هم ریختن فضای داخلی و ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران می بینند. امیدوارم خدا هدایتشان کند. مسئولان با هوشمندی بیشتر، اوضاع را رصد کنند و اجازه ندهند شرایطی که در حمله به سفارت انگلیس و سفارت عربستان پیش آمد و متأسفانه کاملا به ضرر کشور و منافع ملی شد، تکرار شود. یعنی مسئولان مراقبت کنند و نگذارند دلواپسان با حرکت‎های تند و رادیکال در داخل، فضا علیه منافع ملی در سطح بین المللی اجماع سازی کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    4 0
    واقعاً دلواپسان از ترامپ بد ترن با هيچي قانع نميشن
    • بی نام DE ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      0 4
      دلواپس چیست؟ واژه ای که روحانی درست کرد تا از یک عده رای بگیرد که اتفاقا جواب هم داد.