استاد دانشگاه تهران گفت:«اگر دولت بر سه بخش ابزارهای جدید مالی،آماده سازی زیرساخت ها و زمینه سازی جذب سرمایه خارجی در مسکن تمرکز کند،گشایش در بخش مسکن اتفاق می افتد.»

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن در گفت وگو با خبرآنلاین،در پاسخ به این سئوال که چه زمانی مردم برای خرید مسکن تقاضا به بازار وارد می کنند،گفت:«درهر دوره زمانی که دولت نقدينگي را افزايش داده  و با توجه به اينكه ميزان نقدينگي دولت تغيير مي كند، ارزش پولي كه در اختيار مردم است، نيز تغيير مي كند؛ بنابراين مردم برای اينكه ارزش پولي را كه در اختيار دارند حفظ كنند به سمت خريد مسكن مي روند.»

وی افزود:«اين نشان مي دهد كه دولت توليدكننده براساس قاعده توليدكنندگي خود، نقدينگي را افزايش مي دهد و اين سياست غلطي است به همین دلیل هم دولت دوازدهم باید کنترل نقدینگی را در دستور کار قرار بدهد.»

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه برای تحریک اقتصاد نیاز است که از توليدكنندگي دست بردارد،عنوان کرد:«اين توليدكنندگي فسادآور است؛ در عين حال که دولت بايد سعي كند نظارت و سياست گذاری كند، زيرا نمي شود دولت با يك دست نظارتي و دست ديگر توليدی، اقتصاد كشور را هدايت كند و در اين وضعيت دولت ناظر و دولت توليدكننده نمي تواند هيچ رقيبي را تحمل كند.»

او اضافه کرد:«ایران بزرگ ترين جمعيت اقتصادی را دارد  ولی در عین حال ضعيف ترين بخش خصوصي را دارد چرا كه در سالهای گذشته به اين بخش اجازه داده نشده كه در بخش هايي مانند نفت و گاز و... كار كند، تنها در بخش محدودی از اقتصاد بخش خصوصي سهيم بوده كه باز محدوديت هايي برای آن وجود داشته است؛ بنابراين اقتصاد ايران و به ويژه بخش مسكن نيازمند برنامه جامع است.»

ستاریان با بیان اینکه اين برنامه بايد سه بخش عمده داشته باشد،تصریح کرد:«اول بخش مالي كه در آن تمامي ابزارهای مالي تسهيلات، بازار رهن و فاينانس و جذب منابع خارجي وغیره لحاظ شود؛ بخش دوم اينكه بايد زيرساخت های لازم برای اين بخش مهيا شود چرا كه تمامي زيرساخت های بخش مسكن طي سال های اخير از بين رفته و بايد احيا شود.»

او اضافه کرد:«بخش ديگر بحث قوانين و مسائل نرم افزاری است كه بايد قوانين مانع و دست وپاگير را از سر راه مسكن برداشت و اجازه شهرک سازی و جذب سرمايه گذاری خارجي را داد.»

به گفته ستاریان اگر دولت بر روی اين سه بخش تمركز كند، اين برنامه مي تواند در بلندمدت در مسكن تاثيرگذار باشد. دولت دوازدهم مي تواند با برنامه ريزی گشايش هايي را در مسكن ايجاد كند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AU ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    6 1
    بر همگان واضح و کاملا آشکار است که جناب بیت ا... ستاریان یکی از بساز و بفروشهای بازار مسکن است.حالا قضاوت کنید وقتی استاد دانشگاه مملکت که آقای ستاریان باشند، به خاطر منافع شخصی و سودجویی یکطرفه خودشان به سوداگری و سفته بازی در بازار مسکن روی بیاورند چه آینده ای در انتظار این مملکت است؟
  • بی نام A1 ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    5 1
    مسکن تا سال ۱۴۰۰ تحرک میدا نمیکنه چون مردم پول ندارن
  • احمد IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    7 1
    میشه خواهشا از این بنده خدا گزارش تهیه نشه. حالمون رو با نظرات کیلوییش بهم میزنه. نمی دونم واقعا استاد دانشگاه تهرانه این بنده خدا یا گوپی میاد واقعا نظراتشون شبیه بساز بفروشهاییه که کلی از سرمایشون زمین مونده و کسی نیست حتی نصف قیمت بخره.