۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱

ایرنا نوشت: حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ایالت 'ساکسونی سفلی' از حزب سوسیال دموکرات شکست خورد و به این ترتیب کار مرکل در مذاکره با احزاب دیگر و تشکیل دولت ائتلافی در آلمان دشوارتر شد.

سه هفته پس از انتخابات پارلمانی فدرال در آلمان، مردم آلمان در ایالت 'ساکسونی سُفلی' (نیدرزاکسن) روز یکشنبه برای انتخاب اعضای پارلمان منطقه ای به پای صندوق های رای رفتند.

بر اساس نتایج به دست آمده ، حزب سوسیال دموکرات به رهبری 'مارتین شولتز' با حدود 37.7 درصد آرا در رده نخست قرار گرفته و حزب دموکرات مسیحی مرکل حدود 33.7 درصد از آرا را کسب کرده است. این بدترین نتیجه برای حزب دموکرات مسیحی در این ایالت از سال 1959 تا کنون است.

حزب سبزها حدود 8.8 درصد و حزب لیبرال 'دموکرات های آزاد' نیز 7.2 درصد رای کسب کرده اند. حزب راست افراطی 'آلترناتیو برای آلمان' نیز با کسب 6 درصد آرا موفق شد به مجلس این ایالت نیز راه یابد اما حزب چپ ها با کسب 4.5 درصد و نرسیدن به حد نصاب 5 درصدی از راهیابی به مجلس ایالت نیدرزاکسن باز ماند.

این در حالی است که قرار است مذاکرات سیاسی مرکل با احزاب سبزها و دموکراتهای آزاد برای تشکیل ائتلاف موسوم به 'جاماییکا' از روز دوشنبه آغاز شود و نتیجه انتخابات در ایالت نیدرزاکسن چهارمین ایالت پرجمعیت آلمان برای مرکل اهمیت زیادی داشت.
به گزارش رسانه های آلمان، اکنون محاسبات مرکل برای تشکیل دولت ائتلافی پیچیده تر و کار او در مذاکره با احزاب دیگر سخت تر شده است.

برای مارتین شولتز رهبر حزب سوسیال دموکرات هم که در انتخابات پارلمانی فدرال دوم مهر ماه شکست سختی متحمل شد، انتخابات محلی روز یکشنبه اهمیت زیادی از حیث آینده سیاسی او داشت و شولتز پس از مشخص شدن نتایج اولیه به حزب سوسیال دموکرات این ایالت برای این 'پیروزی فوق العاده' تبریک گفت. حزب سوسیال دمکرات در چند انتخابات محلی اخیر عملکرد خوبی نداشته و در سال جاری میلادی در انتخابات محلی دو ایالت 'هولزویگ هولشتاین' و 'نوردراین وستفالیا' در برابر حزب دموکرات مسیحی مرکل شکست خورده بود.

انتخابات محلی روز یکشنبه سه هفته پس از انتخابات پارلمانی فدرال آلمان برگزار شد که نتیجه آن ریزش آرای هر دو حزب اصلی آلمان و افزایش قابل ملاحظه آرای حزب ملی گرا و پوپولیست نوظهور در این کشور بود. دو حزب بزرگ و شریکان دولت ائتلافی کنونی آلمان در انتخابات روز یکشنبه دوم مهر ماه میلیون ها رای را از دست دادند که تنها بیش از 1.5 میلیون آن به سبد آرای حزب پوپولیست آلترناتیو برای آلمان واریز شد.

هر چند حزب اتحاد دمکرات مسیحی آنگلا مرکل همچنان با حدود 33 درصد آرا قدرتمندترین حزب آلمان باقی مانده اما مساله مهم این است که این حزب نزدیک به 9 درصد از آرای خود را از دست داده و بدترین نتیجه انتخاباتی از سال 1949 تا کنون را کسب کرد و متحمل یک شکست سیاسی شد. حزب سوسیال دمکرات نیز بیش از 5 درصد از آرای خود را از دست داد و با کسب حدود 20 درصد از آرای ضعیف ترین نمایش انتخاباتی خود از سال 1949 تا کنون را داشت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =