دسترسی به شکارگاه بهرام ساسانی آسان میشود

«خبرجنوب» نوشت: مدیر پایگاه میراث ساسانی سروستان گفت: مسیر دسترسی به کاخ ساسانی سروستان با ایجاد جاده مناسب، احیای جنگل های محوطه و آزادسازی زمین های اطراف این اثر 1500 ساله آسان تر می شود.

محمدصادق آرام تن با تاكيد بر اينكه به زودي كاخ ساساني سروستان از غربت و مهجوريت فعلي خارج مي شود، افزود: تملك و آزادسازي زمين هاي اطراف كاخ به شعاع 500 متر و حدود 17 تا 18 هكتار در دستور كار است و طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته به زودي راه دسترسي مناسب و محوطه سازي منطقه انجام مي شود.
به گفته وي در حال حاضر فنس كشي اطراف كاخ در حال انجام است و با تملك اراضي ساخت نمازخانه مجموعه گردشگري- رفاهي، سرويس هاي بهداشتي و احياي جنگل انجام مي شود تا كاخ به ايستگاه مناسبي براي توقف گردشگران داخلي و خارجي تبديل شود.
آرام تن با اشاره به پراكندگي آثار در اين محوطه تاريخي گفت: طبق شواهد موجود تراكم آثار تاريخي در اطراف كاخ ساساني سروستان به خصوص ضلع غرب و جنوب بسيار زياد است و در ضلع شرقي اين بنا آثاري ديده نشده كه در اين منطقه مي توان تاسيسات گردشگري ايجاد كرد.
مدير پايگاه ميراث ساساني سروستان با بيان اينكه آثار موجود در اين محوطه در زير خاك مدفون است، گفت: در واقع از نظر باستان شناسي محوطه كاخ ساساني سروستان بكر و دست نخورده است و نيازمند كاوش هاي باستان شناسي است.
آرام تن در ادامه افزود: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته استحكام بخشي بنا در دستور كار است و اين اقدام به دليل اهميت و حساسيت ها با همكاري يك گروه از افراد و كارشناسان متخصص از جمهوري چك انجام خواهد شد كه در حال حاضر اين موضوع جزء يكي از برنامه هاي آتي مي باشد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان سروستان در ادامه اين گفت و گو با بيان اينكه كاخ ساساني سروستان در واقع شكارگاه يا كوشكي متعلق به بهرام پنجم ساساني است، افزود: بنا داراي گنبد آجري تك پوسته است كه در نوع خود بي نظير بوده و از نخستين گنبدهاي ايراني با اين تكنيك خاص محسوب مي شود.
آرام تن اضافه كرد: در اين كاخ پوششي به نام «در» وجود ندارد و بنا از سنگ با گنبدهاي آجري ساخته شده است.
وي ادامه داد: در اطراف اين كاخ جنگل وجود داشته و بقاياي آن نيز ديده مي شود. همچنين در فاصله كمتر از يك كيلومتري از آن نيز تپه هخامنش ديده مي شود كه به احتمال زياد اين محل شكارگاهي در دوره ساسانيان بوده و كاخ نيز كوشك و بنايي براي اقامت بهاره و تابستانه (فصلي) پادشاهان ساساني بوده است.
آرام تن اضافه كرد: كاخ ساساني سروستان تك بنا با وسعت 37 در 45 متر است كه اطراف آن بافت شهري ديده مي شود، اما مشخص نيست كه متعلق به چه دوره تاريخي است و تنها با كاوش هاي باستان شناسان اين موضوع روشن مي شود. به گزارش خبرنگار ما کاخ ساسان یا کاخ ساسانی سروستان در فاصله9 کیلومتری جنوب سروستان قرار دارد.
این کاخ که از سنگ و گچ ساخته شده یکی از قدیمی ترین گنبدهای آجری کشور را در خود جای داده و نسبت به بناهای دیگر این دوره چون کاخ فیروز آباد از معماری و طرح پیچیده و کامل تری برخوردار است. ایوانی مربع شکل بخش مرکزی آن را تشکیل میدهد که دارای ۱۳ متر طول و عرض است و ۱۸ متر ارتفاع دارد. همچنین در مرکز و حیاط دارای گنبد می باشد. این بنای عظیم از سنگ و گچ ساخته شده و گنبدها، ایوان ها، اطاق ها و دهلیزهای متعددی دارد.
این بنا که از باشکوه ترین کاخ های ساسانی است، جنبه تقدس هم داشته و شامل یک ایوان ورودی و گنبدی در مرکز و حیاط است، در این کاخ نسبت به بناهای دیگر این دوره از فن معماری و پلان پیچیده و کامل تری استفاده شده است. نمای اصلی بنا در ضلع جنوبی قرار دارد که شامل یک ایوان مرکزی و دو ایوان کوچکتر در دو طرف است. ایوان مرکزی به تالار اصلی و پس از آن به چهار حیاط متصل می شود و دیوار جنوبی تالار مرکزی به یک ایوان جانبی خارجی راه می یابد. این بنا در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ به شماره ۲۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =