ایرنا نوشت:رییس پژوهشکده پولی و بانکی می گوید، در سایه اجرای برجام مبادلات ارزی کشور بار دیگر به شبکه رسمی بازگشته و دیگر منابع کشور به خطر نمی افتد.

چندی پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در انتقاد از کسانی که در دوران تحریم منابع کشور را به باد دادند، گفته بود: «کسانی باید شرمنده باشند که 22 میلیارد دلار پول کشور را در 17 ماه به عنوان اینکه در بازار ارز دخالت کنند و قیمت ارز را پایین بیاوند، از کشور بردند و در دوبی و استانبول با قیمت پایین به خارجی ها فروختند؛ اگر یک ایرانی بخواهد بیش از 5 هزار دلار با خود از کشور خارج کند، در فرودگاه جلویش را می گیردند، اما اینها بردند ولی بعد از آن قیمت ارز جهشی بالا رفت.»

در این پوند «علی دیواندری» با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی مبادلات ارزی کشور با هزینه کمتر و اطمینان بیشتری نسبت به گذشته انجام می شود، اظهار داشت: در گذشته به دلیل فشار تحریم ها و محدودیت های شدید بین المللی بانک های کشور و سیستم اقتصادی کشور مجبور بود از طریقی عمل کند که بخشی از منابع به خطر افتاد و برای کشور هزینه های زیادی داشت.

وی تاکیدکرد: اکنون در سایه برجام و فضای جدید بین المللی که برای کشور ایجاد شده، دیگر نیاز به انجام روش های نادرست گذشته نیست و بانک مرکزی و نظام بانکی در شبکه رسمی کار مبادلات ارزی خود را انجام می دهند.


دیواندری اظهار داشت: بازگشت مبادلات ارزی کشور به نظام رسمی، دستاورد بسیار خوب و بزرگی است زیرا کارها با سرعت بالاتر و هزینه کمتر انجام می شود.

بانک ها در مبادلات ارزی فعال شده اند

از رییس پژوهشکده پولی و بانکی درباره فعال شدن بانک ها در زمینه مراودات ارزی سوال شد که وی در پاسخ گفت: به دلیل تحریم ها بخشی از مبادلات ارزی تجارت خارجی ایران از بانک ها به سمت صرافی ها انتقال یافت اما اکنون بانک ها در این عرصه ورود کرده اند.

وی تاکید کرد: اگر بانک هایی هم از شبکه غیر بانکی استفاده می کنند، صرافی های خود آن بانک هاست و اینگونه نیست که صرافی ها مثل دوران تحریم فعال باشند. بلکه حجم عمده کارها در سیستم بانکی است.

بانک های اروپایی در زمینه همکاری با ایران فعال شده اند

رییس پ‍‍ژوهشکده پولی و بانکی درباره همکاری بانک های اروپایی با ایران نیز اظهار داشت: اکنون برخی بانک های اروپایی همکاری خود را با بانک های ایرانی و بانک مرکزی آغاز کرده اند.
دیواندری یادآور شد که امروز بیمه های صادراتی برای ایران فعال شده و تبادل ها در حال انجام است اما حجم مبادلات ممکن است مطابق با نیاز و انتشار ما نباشد که به تدریج باید ما در داخل را فراهم کنیم و نیازمندی آنها برای شفافیت مالی را فراهم کنیم.

 برای جذب فاینانس باید صبور بود

رییس پژوهشکده پولی و بانکی درباره امکان جذب تامین مالی خارجی (فاینانس) در فضای پسابرجام توضیح داد: برای این کارها باید صبر داشت تا به تدریج شرایط فراهم شود؛ در مجموع گشایشهای بانکی پس از برجام خوب بوده ولی انتظارات فراتر از اینهاست.

ب حسین یعقونی مدیر کل بین الملل بانک مرکزی اسفند ماه گذشته در همایش برجام گفته بود: پیش از اعمال تحریم ها، 2 بانک سوییسی و دو تا سه بانک آلمانی با ایران همکاری می کردند و اینطور نبود که همه بانک ها با ایران ارتباط داشته باشند.

به گفته وی، نکته اساسی این است که پس از لغو تحریم ها، آمریکا با بانک های بزرگ دنیا قراردادی امضا کرد که هیچ خدمتی به ایران ارایه نکنند و امروز آنها به طور مطلق با ما کار نمی کنند تا شرایط جدید ایجاد شود.

وی گفت: البته امروز بانک های کوچک همان خدمت هایی را که نیاز داریم به بانک های ایرانی ارایه می کنند و مشکلی در این زمینه نیست.

به عقیده کارشناسان بانکداری، تا زمانی که نظام بانکی ایران با مقررات بانکداری بین الملل انطباق کامل نداشته باشد و استانداردهایی چون گزارشگری مالی بین المللی (IFRS)، مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و نیز مقررات مربوط به کمیته بال را اجرا نکند، همکاری های بیشتری با بانک های ایرانی انجام نمی شود.

 

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =