ایسنا نوشت: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: ایران در ادامه اجرای تعهداتش طبق توافق هسته‌ای قصد دارد 20 تن از آب سنگین خود را به خارج از این کشور منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات گفته‌اند که ایران روز سه‌شنبه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که برای حفظ ذخیره آب سنگین خود مطابق با محدوده تعیین شده در توافق هسته‌ای‌اش با گروه 1+5 قصد دارد 20 تن از آب سنگین خود را به خارج از این کشور منتقل کند.

طبق توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 حاصل شد، تهران تنها می تواند 130 تن ذخیره آب سنگین داشته باشد. هرچند آب سنگین که برای راکتورهایی با قابلیت تولید پلوتونیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد حساس‌ترین بخش برنامه هسته‌ای ایران نیست.

این توافق همچنین از ایران می خواهد تا آب سنگین مازاد خود را به خریداران خارجی بفروشد. واشنگتن و متحدانش قبول کرده‌اند که این مازاد آب سنگین تا زمان پیدا شدن خریدار به عمان منتقل شود. ایران سال گذشته نیز آب سنگین خود را به عمان انتقال داده بود.

یک مقام ارشد که در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شرکت کرده بود، گفت که آژانس در این نشست اعلام کرده که ایران قصد خود را برای انتقال مازاد آب سنگینش به خارج از این کشور  اطلاع رسانی کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص نکرده است که این آب سنگین به  کجا منتقل و چه زمانی انجام خواهد شد، اما تاکید کرده است که این کار به زودی صورت می گیرد. همچنین مشخص نیست که خریدار کدام کشور خواهد بود.

آژانس در آخرین گزارش خود از روند اجرای تعهدات هسته‌ای ایران طبق توافق هسته‌ای که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که ذخیره آب سنگین ایران 128.2 تن است.

این مقام ارشد همچنین گفت: تاسیسات تولید آب سنگین ایران از 16 ماه مه برای تعمیر و نگهداری بسته شده است و مشخص نیست که چه زمانی دوباره آغاز به کار کند اما به محض شروع فعالیت مجدد این تاسیسات محدوده 130 تنی آب سنگین ایران طی شش هفته سر خواهد رسید.

وی ادامه داد: به طور قطع پس از شروع مجدد فعالیت این تاسیسات باید (برای حفظ ذخیره آب سنگین ایران زیر محدوده تعیین شده) ظرف چند هفته اقدامی انجام شود. به نظر می‌آید که این اقدام در حال صورت گرفتن است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 673821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =