۰ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵

ایرنا نوشت: قطع رابطه پاناما با تایوان و برقراری مناسبات دیپلماتیک این کشور با چین باعث شده است تا بحرانی تازه در روابط پر تنش و جنجالی دو سوی تنگه تایوان شکل بگیرد.

در شرایطی که رسانه های گروهی چین «قطع رابطه پاناما و تایوان» را همانند انفجاری ویرانگر در دولت تایوان توصیف کرده اند، تایوان از اقدامات تلافی جویانه سخن به میان آورده است.
هنوز مشخص نیست که تایوان چه تصمیمی دارد، اما وزارت خارجه این جزیره اعلام کرده که این کار را تلافی می کند و در مناسباتش با چین تغییراتی خواهد داد.


پاناما دومین کشوری است که ظرف شش ماه گذشته روابط خود را با تایوان قطع می کند و قبل از آن نیز در ماه دسامبر «سایوتوم» که کشوری پرتغالی زبان در خلیج گینه در سواحل غربی آفریقای مرکزی است، روابط با این جزیره را قطع کرده بود.
«جوزف وو» دبیر ارشد نهاد رهبری تایوان گفته است که شاید به نظر پکن این موضوع اشتباه نباشد اما به طور حتم، مناسبات دو سوی تنگه تایوان را تحت تاثیرات منفی قرار خواهد داد و جهت مناسبات، از مسیر صلح آمیز به سمت رویارویی خواهد رفت.
تصمیم پاناما در واقع پایانی بر ۱۰۵ سال رابطه با جمهوری چین است که امروز از آن با نام تایوان یاد می شود.
جزیره ای که چین آن را متعلق به خود می داند و وعده اتحاد با آن را داده است.


«وو» گفت که چین به عنوان یک کشور مهم باید چنین اقداماتی را که به روابط دو طرف لطمه می زند و احساسات تایوانی ها را جریحه دار می کند، متوقف سازد.
تایوان گفته است که روابطش را با پاناما قطع می کند و تمامی نیروهای فنی و کارکنان بخش های مالی را از این کشور خارج خواهد کرد.
«دیوید لی» وزیر خارجه تایوان نیز از بابت این رویداد ابراز تاسف کرده و افزوده است که ما «به دنبال نفوذ در متحدان با دیپلماسی پول نیستیم».


با توجه به قطع روابط دو طرف اکنون شمار کشورهایی که با تایوان مناسبات رسمی برقرار کرده اند به ۲۰ کشور رسیده است.
جزایر مارشال، سلیمان و سوازیلند از جمله کشورهایی هستند که با تایوان رابطه رسمی دارند اما مهمترین آنها در اروپا واتیکان می باشد که چین به طور جدی در حال تقویت روابط با آن است.
پاناما برای چین اهمیت اقتصادی و سیاسی زیادی دارد. با این کار چین یک ضربه کاری به تایوان وارد کرد و در اطراف آمریکا نیز نفوذ بیشتری پیدا کرده است.


برقراری روابط رسمی میان چین و پاناما در نشست روز گذشته (سه شنبه) میان «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و «ایزابل سنت مالو د آلوارادو» معاون رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه پاناما در پکن و متعاقب آن امضای بیانیه همکاری های مشترک مبنی بر برقراری رابطه دیپلماتیک دوجانبه صورت گرفته است.


چین منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی از خاک خود می داند و استفاده از اقدام نظامی در صورت اعلام استقلال از سوی این منطقه را منتفی ندانسته است.
مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافقی رسیدند مبنی بر اینکه هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 676529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =