«خبرجنوب» نوشت: مدیر عامل انجمن هنرهای تجسمی و سنتی فارس با انتقاد از اینکه هنوز صنایع دستی و هنرهای سنتی کاربردی نشده و در زندگی روزمره جایی ندارد، تاکید کرد: متاسفانه هنرمندان سنتی در حوزه صنایع دستی با ساختارشکنی مشکل دارند و این موضوع منجر شده از نوع آوری و خلاقیت دور بمانند.

محمدهادي ستايش در نشست تخصصي پيرامون نشان ملي و بين المللي مهر اصالت صنايع دستي با بيان اينكه ضروري است هنرهاي سنتي و صنايع دستي فارس هرچه سريع تر در سبد خريد خانواده ها قرار گيرد، افزود: از اصلي ترين راهكارها براي رونق صنايع دستي، كاربردي شدن اين آثار در زندگي روزمره است و تا زماني كه هنرمندان خلاقيت و نوآوري در توليدات خود نداشته باشند اين موضوع امكان پذير نخواهد شد.به گفته ستايش، اينكه اغلب هنرهاي سنتي منسوخ مي شود يا در آستانه منسوخ شدن است و نمي تواند ماندگار باشد، به عدم ارتباط هنرمندان با مخاطب و احساس بي نيازي به اين هنرها در زندگي روزمره برمي گردد.
مدير عامل انجمن هنرهاي تجسمي و سنتي فارس با بيان اينكه هنرمندان صنايع دستي از نوآوري و خلاقيت دور ماندند افزود: با توجه به اينكه يكي از رسالتهاي هنرمندان، ارتقاي فرهنگ جامعه است از اين رو جا دارد هنرمندان حوزه صنايع دستي با خلاقيت و نوآوري به توليد محصولات و توليداتي اقدام كنند كه جنبه كاربردي تري داشته باشد.
ستايش در ادامه گفت: يكسري از محصولات دست ساز بايد به صورت كاملا هنري و حتي تكراري و بدون ساختارشكني در اصول اوليه به توليد برسد. اين محصولات جزو آثار فاخر محسوب مي شود و جايگاهش تنها در موزه هاست، اما مابقي محصولات بايد كاربردي شود تا چرخه اقتصادي رونق بگيرد.
وي در ادامه سخنانش به نشان مرغوبيت كالا و مهر اصالت ملي و جهاني براي محصولات و توليدات صنايع دستي اشاره كرد و گفت: بيشك دريافت اين نشان نه تنها كيفيت محصولات را ارتقا مي دهد بلكه ماندگاري آنها را نيز دوچندان مي كند.
وي با بيان اينكه مرغوبيت، اصالت، نوآوري و قابليت بازاريابي از معيارهاي دريافت نشان بين المللي صنايع دستي است، افزود: يك محصول صنايع دستي در صورتي مي تواند اين نشان را دريافت كند كه از مواد اوليه طبيعي تهيه شده باشد و طبق معيارها و پيش شرط هاي موجود، سازگار با محيط زيست و داراي خلاقيت و نوآوري با حفظ اصالت ها در طراحي باشد.ستايش در ادامه اضافه كرد: از پيش شرط هاي مهر اصالت يونسكو، احترام به محيط زيست و مسئوليت هاي اجتماعي است به طوري كه در اين پيش شرط ها عنوان شده يك محصول توليدي را بايد تمامي اقشار جامعه بتوانند خريداري و از آن بهره مند گردند و از سويي هم حقوق افراد نيز در توليد اين آثار رعايت گردد.وي درخصوص نوآوري و خلاقيت در محصولات دست ساز نيز گفت: متاسفانه در حال حاضر محصولات هنرهاي سنتي و صنايع دستي دچار تكرار شده و اين موضوع منجر شده كه كمتر مورد توجه مخاطبان قرار گيرد، از سويي يكي از معيارهاي دريافت نشان ملي و بين المللي مرغوبيت كالا (مهر اصالت)، توجه به اين موضوع (خلاقيت و نوآوري) است.ستايش همچنين گفت: با توجه به اينكه در عصري زندگي مي كنيم كه با وسايل جانبي متنوع و متعددي مواجهيم، از اين رو جا دارد توليدات دست ساز هنرمندان مناسب با جامعه به روز گردد و توليدات تنها به ساخت جعبه دستمال كاغذي و يا قاب عكس معطوف نگردد.اين هنرمند خاتم كار شيرازي با بيان اينكه هنرمندان بايد آثاري را خلق كنند كه بتواند در بازارهاي جهاني عرضه شود، افزود: حفظ كيفيت و اصالت ها يك ضرورت است اما كاربردي كردن آثار آن هم با خلاقيت و نوآوري بايد مدنظر قرار گيرد.ستايش اضافه كرد: بي شك هنرمندان با مدنظر گرفتن معيارهاي موجود، بايد به خلق اثر بپردازند تا آثارشان ماندگار شود.
ستایش در بخش دیگری از سخنانش افزود:برنامه مهر اصالت آثار صنایع دستی از سال ۲۰۰۰ میلادی از سوی سازمان جهانی یونسکو مطرح شده که طرحی حمایتی در خصوص رشته های صنایع دستی در قاره آسیاست.
وی با اشاره به اینکه ایران در سال ۲۰۰۷ به این برنامه پیوسته، ادامه داد: با توجه به حجم تولیدات هنرمندان ایرانی، به ابتکار ایران اعطا نشان مرغوبیت و برتری آثار صنایع دستی از سال ۱۳۹۰ در سطحی ملی برگزار شده که در نتیجه این ابتکار آثار ملی موفق به دریافت نشان یادشده برای دریافت مهر اصالت به سازمان یونسکو معرفی می شوند.این هنرمند شیرازی در ادامه در خصوص مهر اصالت یونسکو گفت:این مهر، گواهینامهای است که از طرف دفاتر منطقه ای یونسکو به موضوعات صنایع دستی اصیل و با کیفیت هنرمندان و صنعتگران اعطا میشود. هدف از ارائه این مهر، حفظ، احیا و تداوم فعالیت حرفهها و ارزشهای بومی و سنتی تعریفشده است. آثار کسانی که موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو میشوند، با اسم و امضای هنرمند در جهان شناخته میشود.به گزارش خبر نگار ما نشست تخصصي پيرامون نشان ملي و بين المللي مهر اصالت صنايع دستي به مناسبت هفته صنايع دستي و با حضور تني چند از هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي فارس در گالري موزه آب برگزار شد.بنا براین گزارش چهارمین دوره داوری اعطای نشان ملی مرغوبیت و برتری آثار صنایع دستی با اندکی تغییرات در آذرماه امسال به صورت متمرکز در تهران برگزار خواهد شد.
اجرای چهارمین دوره نشان ملی مرغوبیت و برتری صنایع دستی در سال 96 ، مرحله اول داوری آثار در استان و بر اساس ضوابط خاص برگزار خواهد شد و آثار برگزیده در مرحله استانی جهت ارزیابی در سطح ملی در آذر ماه در تهران به معرض نمایش و داوری گذاشته خواهد شد .
همچنين مرحله استانی داوری طبق برنامه ریزی متمرکز کشوری در شهریور ماه برگزار خواهد شد.گفتنی است در استان فارس بیش از ۲۰۰ هزار صنعتگر صنایع دستی و هنرهای سنتی مشغول به کار هستند ونزدیک به 200 محصول صنایع دستی این استان دارای نشان ملی و بین المللی است .
بنا بر این گزارش هنرهایی چون گلیم بافی ، کاشی هفت رنگ ، منبت ، نمدمالی، سراجی سنتی ، معرق ، نقاشی پشت شیشه ، ساخت احجام فلزی ، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی نشان ملی وهمچنین هنرهایی مانند خاتم ، دستبافتهایداری، ساخت سازهای سنتی ، گلیم قشقایی ، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله هنرهای سنتی استان هستند که نشان بین المللی دریافت کردند .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =