تامین اعتبار پروژه پارک پالایشگاه سیراف نهایی شد و خط اعتباری هشت میلیارد دلاری یک بانک کره جنوبی برای این پروژه و چند پروژه دیگر نهایی شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از کانال از نفت چه خبر، سهم سیراف در این میان 3میلیارد دلار است. این نهایی شدن خط بطلانی بر تمام مخالفت ها و نقد هایی بود که طی یک سال گذشته از سوی مخالفین دولت و دلواپس ها علیه این پروژه ابراز می شد. غیر اقتصادی بودن، توجیه فنی و مالی نداشتن،مشکل تامین خوراک از جمله مواردی بود که در نقد این پروژه همواره تکرار می شد و جواب های مسئولین این پروژه و مدافعین این حرکت بدیع نیز تفاوت و تغییری در نگاه مخالفین ایجاد نمی کرد، اما نهایی شدن خط اعتباری این پروژه آنهم توسط یک بانک خارجی بر تمام این نظرات و جو سازی های کاذب دست رد زد.

نهایی شدن این موضوع به دیدار علی طییب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران  با چوی چونگ هو، رییس بانک صادرات و واردات کره جنوبی( بانک اکسیم)  برمیگ ردد  که محور دیدار در مورد تامین مالی پروژه های زیرساختی و صنعتی ایران در بخش های انرژی، پتروشیمی، نفت و طرح های درمانی بوده است.

در این دیدار که مدیران سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی، بانک مرکزی و نمایندگان نظام بانکی ایران به همراه مدیران ارشد بانک اکسیم حضور داشتند، دو طرف در مورد خط اعتباری تامین مالی ۸ میلیارد دلاری پروژه های ایران به توافق رسیدند. گفتگو در مورد این همکاری از یک سال پیش آغاز شده بود.

 این خط اعتباری، بخشی از سرمایه گذاری مستقیم ۱۳ میلیارد دلاری کره جنوبی در پروژه های ایران به ویژه پالایشگاه اصفهان و هشت پالایشگاه میعانات گازی سیراف در عسلویه است. ۵ میلیارد دلار بقیه این اعتبار که در آینده نزدیک نهایی خواهد شد، از سوی شرکت بیمه تجاری کره پرداخت می شود.

در این دیدار، مسئولان کره ای از تمایل خود به حمایت از پروژه های ایران سخن گفته و از مقامات ایرانی خواستند در خصوص معرفی پروژه های مورد نظر اقدام کنند.

علی طیب نیا هم  با اشاره به دستاوردهای اقتصادی مثبت ایران پس از دستیابی به توافق هسته ای در سال گذشته اعلام کرد: ظرفیت همکاری کنونی، بسیاری از کشورها را ترغیب نموده تا در بخش تامین مالی پروژه های ایران فعالیت کنند. در شرایط کنونی، تمایل و جدیت طرف کره ای می تواند راه را برای اجرای توافق های امضا شده دو کشور هموار کند. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =