میثم مطیعی او در شهریورماه سال ۱۳۹۴، از رساله دکترای خود در دانشگاه امام صادق دفاع کرد و خیلی زود در ماه‌های نخست سال ۱۳۹۵ در سمت استادیاری به عضویت هیات علمی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق(ع) درآمد.

محمد‌حسین نجاتی: «دکتر میثم مطیعی»؛ این نام و عنوان تنها توصیف سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی منتقدان دولت از مداح جنجالی نماز عید فطر نیست.

عنوان دکتر را سایت دانشگاه امام صادق (ع) برای میثم مطیعی به کار برده و همزمان نام او را در جمع اعضای هیات علمی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد قرار داده‌است.

مداحی دیروز او پیش از برگزاری نماز عید فطر واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. حامیان دولت این شکل از مداحی را مصداقی از تفرقه‌افکنی، واگذاری تریبون‌های رسمی برای منافع گروهی، بدسلیقگی و مطیع نفس بودن و برهم زننده انسجام ملی خواندند.


در مقابل جریان منتقد دولت، خود را صدای مطیعی خواندند و در تندترین واکنش‌ها کانال تلگرامی حسین الله کرم رییس انصار حزب‌الله طی مطلبی انتقادات از مداحی میثم مطیعی را "فضاسازی" ، "مظلوم نمایی" ، "غوغا سالاری" و "قبح شکنی" دولت و حامیان دولت خواند.




اما آنچه در حمایت‌های منتقدان دولت از میثم مطیعی به چشم می‌آمد اشاره آنها به تحصیل‌کرده بودن میثم مطیعی بود و در برخی از موارد این‌گونه نام بردن او بود: «دکتر میثم مطیعی».
اشاره آنها به این سمت علمی برای مداح جنجالی نماز عید فطر ناظر بر عضویت او در هیات علمی دانشکده الهيات، معارف اسلامي و ارشاد دانشگاه امام صادق(ع) است. مطیعی در واقع عضوی از طیف امام‌صادقی‌هاست. دانشگاهی که پیش از انقلاب شعبه‌ای از دانشگاه آمریکایی هاروارد در تهران بود و پس از انقلاب در مسیر تربیت دانش‌آموختگان و مدیران اسلامی قدم برداشت و حالا با شعار «دانشگاه اسلامی مرجع» ادامه حیات می‌دهد.

میثم مطیعی از دانش آموختگان این دانشگاه است. او در شهریورماه سال ۱۳۹۴، از رساله دکترای خود در این دانشگاه دفاع کرد و خیلی زود در ماه‌های نخست سال ۱۳۹۵ در سمت استادیاری به عضویت هیات علمی دانشکده الهيات، معارف اسلامي و ارشاد دانشگاه امام صادق(ع) درآمد. 
عنوان پایان نامه رساله‌ی دکترای او، «مباني و راهکارهاي قرآني و روايي در رويارويي با اهانت به معصومان(ع)» بود و به راهنمایی دکتر عباس مصلایی پور (دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)) و با مشاوره دکتر محمد هادی همایون (دانشیار، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و از اعضای هیات امنای جامعة الصادق) و دکتر مهدی ایزدی (دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)) دفاع شد.

تصویر زیر مربوط به پایان‌نامه دکترای میثم مطیعی به نقل از سایت دانشگاه امام صادق است. 

تصویر زیر مربوط که اطلاعات علمی میثم مطیعی در سایت دانشگاه امام صادق؛

در بخش خلاصه رساله‌ی دکترای میثم مطیعی آمده‌است: «با توجه به اینکه اهانت به معصومان و اولياء الهي، سابقه‌اي طولاني در تاريخ بشر داشته است و نحوه مواجهه با اهانت‌کنندگان، همواره يکي از دغدغه‌هاي مؤمنان بوده است. در دوره معاصر به واسطه افزايش برنامه‌ريزي شده اهانت به معصومان توسط دشمنان دين، نياز به الگويي براي برخورد صحيح با اهانت و اهانت‌کنندگان بيش از پيش محسوس شده‌است.»
و در بخش نتیجه‌گیری نیز نوشته شده‌است:«در بررسي سيره معصومان در حديث و تاريخ نيز راه‌کارهاي زير از جمله روش هاي معصومان (ع) در مواجهه با اهانت‌کنندگان بوده است: رفع بهانه‌هاي اهانت، پرهيز از اقدامات شتاب آلود و هيجان زده، نفي رويکرد تلافي‌جويانه و عدم مقابله به مثل، تفکيک ميان اهانت‌کننده نادان و مغرض و ...»

او در این دانشگاه توانست نظر اساتید خود را نیز جلب کند و بنابر آنچه از سوی سایت دانشگاه امام صادق از جلسه دفاع مطیعی گزارش شده «بنابر نظر اعضای هیات داوران میثم مطیعی با "درجه عالی" موفق به اخذ مدرک دکترای تخصصی در رشته قرآن و حدیث شده‌است.»


تصویر زیر مربوط به جلسه دفاع رساله دکترای میثم مطیعی در دانشگاه امام صادق است. (منبع عکس: سایت دانشگاه امام صادق)

 

شاعر مداحی نماز عید فطر که بود؟

اما نکته جالب دیگر شاعر مداحی دیروز، اوست. شب گذشته برخی گروه‌های تلگرامی اصولگرا به نقل از علیرضا قزوه شاعر آیینی کشور، عنوان کردند که شاعر مداحی میثم مطیعی محمدمهدی سیار است. اشاره آنها اما دقیق بود. محمدمهدی سیار در کانال تلگرامی خود مالکیت این شعر به نام خود را تایید کرد و نوشته است: «خدای مهربان را شاکرم که بار دیگر توفیق یافتیم در این عید فرخنده و از تریبون شعر فارسی، بخشی از دردها و حرفهای این مردم رنجکشیده و این انقلاب مظلوم را بازگوکنیم.»

محمد مهدی سیار نیز یکی از دانش‌آموخته‌های دانشگاه امام صادق است و گفته می‌شود در دانشگاه امام صادق نیز همچون میثم مطیعی تدریس می‌کند.

او اما در توضیحات خود شائبه توهین به مقامات سیاسی را رد می‌کند و می‌گوید:« شنیده‌ام بعضی از صفحات و رسانههای عموما تندروی سیاسی این شعر را دشمنی و توهین به رئیسجمهور محترم جناب آقای روحانی تلقی کردهاند. حقیقتا نمی‌دانم کدام بیت یا ابیات از این مثنوی حدودا هفتادبیتی را می‌توان مصداق چنین برچسبی دانست. در حالیکه تلاش ما و جناب آقای مطیعی همواره این بوده که ضمن بیان نقدها و درد دلهای مردم خطاب به مسولان دولت و قوه قضاییه (در مباحثی همچون کار، حقوق کارگران و عدالت و مبارزه با فساد و زمینخواری) رویکردی خیرخواهانه و همدلانه نسبت به «صف اول‌نشینان» داشته باشیم و نوک تیز حملات به سوی دشمن خارجی به ویژه آمریکا، اسرائیل و داعش باشد. بیت مربوط به «روح و جسم برجام» که شاید تندترین بیت این مثنوی به‌حساب آید ترجمه‌ای‌ست ساده از متن نامۀ «دکتر #محمدجواد_ظریف به خانم #موگرینی در اعتراض به «تحریم‌های جدید سنا».

تصویری از کانال تلگرامی محمد مهدی سیار شاعر شعر جنجالی مداحی میثم مطیعی 

 

بیتی که میثم مطیعی آن را حذف کرد

محمدمهدی سیار در ادامه توضیحات خود اشاره ای نیز به بیت جنجالی این شعر و حذف یکی از بیت‌های این شعر نیز کرد و نوشت: نکتۀ جالبی از احتیاط و و روحیۀ فراجناحی آقای مطیعی که باید متذکر شوم این است که در بیتی از همین شعر عید فطر، آنجا که به موضوع «بیستسی» پرداخته بودیم، از استعارهای برای نشان دادن ناکارآمدیِ نسخه‌های غربی تعلیم و تربیت استفاده شده بود، اما آقای مطیعی با این استدلال که از این بیت ممکن است جسارتی به رییس جمهور محترم برداشت شود (با اینکه ابیات قبل و بعد کاملا مرجع این استعاره را که غربیان هستند روشن می‌کرد ) و موجب سوءاستفاده شود، این بیت را حذف کرد.

"بیست سی" چیست که تعلیم جهان، از دل ماست
هان که جمهوری اسلامی ایران اینجاست
اگر از غرب رسد نسخه، خودش بیماری ست
قرص خواب است ولی چارۀ ما بیداری ست
«نور خورشید طلب حاجت مهتابی نیست
که دوا در کف هر دکتر قلابی نیست!»

سیار درباره تعبیر جنجال برانگیز خود نیز نوشت: «چنانچه میبینید معنای استعارۀ «دکتر قلابی» در بیت سوم کاملا روشن است و به نسخه نویسی بیگانگان برای فرهنگ سرزمین ما اشاره دارد، اما با این‌حال آقای مطیعی برای رعایت چنین احتیاط‌هایی از خواندن آن سر باز زدند.»

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدرضا IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    همه‌اش‌یک‌طرف‌،این‌فراجناحی‌اش‌،خیلی‌ماراکشته
    • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
      اقای مطیعی معطله کدام پست هستی که دم تکان میدی
    • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      منظورش از صف اول نشینان همه ی مسئولین بود چرا میگید توهین به ریاست جمهوری شده در ضمن مگه اشکالی داره که آدم مسئولین کشورش رو خطاب قرار بده برای اینکه یادشون باشه برای خدمت امدند و بس خطاب و تذکر از کی تا حالا شده اسمش توهین؟ مثل اینکه از منظر شما مسئولین خیلی بالاتر از مردمند و مردم فقط حق اینو دارند که بگیرن تو دستشون فوت فوتشون کنن و جلوشون تعظیم کنن همون ارباب و رعیتی عصر حجر
    • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      همین چندروز پیش ریئس جمهور منتخبتون فرمودن تحمل شنیدن عقاید و نظرات مخالف رو داشته باشیم و تحملمون رو بالا ببریم پس چی شد؟
  • رضا ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    واقعا جاي تاسف و شگفتي هست ، به مداح اينقدر قدرت بدهند كه از تريبون ملي توهين به سران مملكت كند .
    • بی نام FI ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
      103 9
      اینکه کسی با هر لحنی به هر مسئولی انتقاد داشته باشه و بتونه انتقادشو ابراز کنه مصداق بارز آزادی بیان هست، فقط ۲ تا نکته داره، آزادی بیان برای همه، و هر چیزی به جای خود نه اینکه از یک مراسم فرا ملی استفاده بشه، وحدت شکنی قضیه بد بود
  • م.خ RO ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    وامصیبتا..... افراطی گری .....
  • بدون نام ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    ايول. يه ربع خنديدم. باحال بود
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    واقعا چقدر رساله روش اثر داشته.اثرش چی شده؟خود فحاشی
    • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      از کی تا حالا اهانت به داعش و آمریکا و اسرائیل شده اهانت به معصومان واقعا که خیلی بی جنبه هستین و همه چیو به خودتون میگیرید که البته جای تفکر داره....
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    توهین نکرده اتفاقا به رئیس جمهور گفته که از دشمن اینقدر نترس ما پشت سر شما هستیم
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    204 7
    یک قسمت از همین شعر درباره دکترای قلابی است که اقایون حذفش کردند
  • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    52 2
    آسیاب به نوبت
  • سیدمحمد حاتمی IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    خوشبحالش زود پله های ترقی رو طی کرده
    • محمد A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
      47 1
      افرین
  • بی نام RO ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    یکی از بزرگترین مشکلات به نظرم دادن مدرک بر اساس رابطه است و برخی را میبینی چه. عطشی برای عنوان دکتر دارند
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    106 7
    خخخخخخخخ
  • علی IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    اگر اقایان کمی ادب داشتند، عذر خواهی می کردند و دست به توجیه نمی زدند. مورد خطاب قرار دادن رئیس جمهور چنان عیان است که هیچ گروهی نمی تواند آن را انکار کند. منتها برخی مدافین آقایان که هر بی ادبی از سوی خود را نهایت ادب می پندارند، از آن دفاع کرده و گفته اند حرف دل ما است و دیگران یا سکوت کرده و یا از این بی ادبی ابراز انزجار کرده اند. و اما توصیه به آقای دکتر روحانی اینکه ایشان به رو نیاورند و با بزرگواری از کنار چنین اهانت زشتی بگذرند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    روی اهانت خوب کار کرده
  • محمد A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    به قول آقای احمدی نژاد که محبوب همین آقایان هست یه جاشون بد جوری داره میسوزه فعلا تا چهار سال باید آب بریزن رو اونجاشون.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
      5 71
      اگه جواب منطقی بهت بدم خبر آنلاین از ترسش منتشر نمیکنه بارها اتفاق افتاده اما اگه با ادبیات خودتون جواب بدم صددرصد منتشر میکنه دو بار که یه کوچولو با ادبیات شما نظر دادم جفتشو درج کرده که تو بوق وکرنا کنه انقلابی ها بی ادبند و..... پس سکوت بهتره
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    تعحب نمی کنم چهارسال بعد رساله دکتری استاد تتلو هم دفاع بشه. بالاخره حرکات بدون توپ یه جایی باید جبران بشه
  • حمید آقایی US ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    154 5
    با طبع روان دفتری از شعر نوشته باشور عجین کرده وبا معرسرشته فرموده که با کاخ نشینان به ستیزیم ما کوخ نشینان خیابان فرشته
  • بی نام AT ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    88 4
    خدا را هزاران بار شکر که شاگردی استادان بسیار محترمی رو کرده ام که الگوی ادب هم بودند
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    اشعار دکتر میثم مطیعی بسیار زیبا بودقابل توجه برخی دولتمردان
  • بی نام AT ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    کاش این همه تحصیل یادش می داد با منطق و مودب صحبت کردن شرط عقله و نه دهان بزرگ.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    با سلام . به نظرم اسم دانشگاه امام صادق ع باید عوض شود .
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    دانشگاه رو ضعيف كردن اعتبار مدرك ها رو پايين اوردن
  • سیامک IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    درود بر میثم مطیعی عزیز
  • بی نام FR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    اینا دكترن ما چی هستیم؟
    • ... A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
      6 39
      مگه شمام دكتري؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    سلام دکترا که سهله چند تا پروفسورا. هم داشته باشه وقتی که حرمت هارا. نگه نداره موقعیت هادرک نکنه و کشور و مردم را دشمن شاد کنه جایگاه قابل قبولی در نزد اکثریت جامعه نخواهد یافت
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    137 9
    جای اینا تو دانشگاههای ایرانه دیگه حیف جوونیمون که پای درس و سیاست تو ایران رفت
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    هرچی باشه بهتر از دکترای تقلبی هست
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    هم اکنون تعداد زیادی از دوستان بنده در صف هیئت علمی شدن هستند و آن وقت این آقا را عضو هیئت علمی کرده اند. فقط تاسف، تاسف و تاسف
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    خداروشكر همه شون هم دكترا دارن يعني اين مدرك دادن هاي كيلويي به افراطي ها اسم دكترا رو بي اعتبار و پوچ كرده
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    متأسفم شما چطور دکترا گرفته اید.
    • قاسم IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      8 55
      از دانشگاه گلاسکو گرفتند،کیلویی
  • محمد A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    چطور میشه که رئیس جمهور محبوبتون که به عالم و آدم از نوع داخلیش انتقاد میکنه و تیکه میندازه میشه اصلاح گر جامعه و اگه یکی بیاد بهش بگه مواظب باش که پست و مقام گمراهت نکنه و مردم ازت انتظار دارند میشه وحدت شکن؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    79 6
    استفاده از لفظ دکتر پی اچ دی تهاجم فرهنگی است. لطفا از واژه دیگری برای علوم انسانی اسلامی استفاده شود. فرهنگستان چرا بیکار هست؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    83 7
    خودشم گفته دکتر قلابی
    • قاسم IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      7 34
      شما که کل این شعر را به خودتان گرفتید،این یک بیت هم روش.
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    37 0
    نه هر که چهره برافروخت دلبری داند نه هر که آینه سازد سکندری داند نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست کلاه داری و آیین سروری داند هزار نکته باریکتر ز مو این جاست نه هر که سر بتراشد قلندری داند
  • حسین US ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    11 61
    ددددککککککتتتتتتتترررررر حسن روحانی واقعا بهش میاد
  • سيروس RO ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    20 2
    نور خورشید طلب حاجت مهتابی نیست که دوا در کف هر دکتر قلابی نیست
  • احمد IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    48 1
    حالا باید منتظر اعلام دکترای تتلو باشیم.مهم این است که اخلاق اسلامی فراموش شده و تهمت و افترا و فحاشی و...باب شده است.واقعا که بنا گفته امام صادق ع نگه داشتن دین سخت تر نگه داشتن آتش در کف دست است.خدیا جوانان ما حفظ کن تا دام این طیف منحرف نیفتند.
  • محمدرضا IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    6 30
    حالا شاید باید رعایت حال رئیس جمهور را میکرد ولی خب اصل شعر زبان حال امروز است
  • بی نام RO ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    79 4
    اینا از 84 تا 92 طبع شاعریشون هنوز گل نکرده بود، حالا بالاخره دارن سعی می کنن یه چیزهایی بسرایند، احتمالا از 1400 تا 1408 همزمان با ریاست جمهوری جهانگیری ان شاءالله، یاد می گیرن یه شعری بگن که لااقل قافیه و وزنش درست باشه
  • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    94 11
    استادی داشتیم که میگفت: علم و دانشگاه تو این مملکت رو به زوال است...." امروز با این مطلب به یقین زسیدم.دکتر
  • بی نام DE ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    آفرین به آقای مطیعی، ایشون واقعا درس خوندن و زحمت کشیده، دانشگاه امام صادق علیه سلام رو از نزدیک دیدم یک دانشگاه مستقله که روی دانشجویان خودش سرمایه گذاری میکند و بسیار روند آموزشی سخت و دشواری دارد و تعداد واحدهای درسی بیشتر از دانشگاه های دیگر است. هیئت علمی شدن این آقای محترم خیلی عجیب نیست.
  • بی نام RU ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
    17 90
    طلا که پاک باشه چه منتی به خاک داره، اینهمه هجمه و نظرات و ...نشان از پاک نبودن طلا داره که طرفداراش اینجور به هول و ولا افتادند..
  • reza IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    60 10
    باسلام با این مسائلی که هرروز بعد از انتخابات 96 در مملکت پیش میاد به انتخاب خودمون مطمئن تر میشیم و میفهمیم این آقایون دستشون از چه منابع قدرت و ثروتی کوتاه شده که اینقدر به زمین و هوا می پرن و دردشون درد قدرت و ثروته نه درد مردم حیف که خیلی دیر فهمیدیم.