مهر نوشت؛ مدیرکل مدیریت بحران قم با اشاره به هزینه‌های سرسام آور جلوگیری از گسترش گرد و غبار در قم، حل این مشکل را نیازمند اقدام ملی و وظیفه همه استان‌های حوزه دریاچه نمک دانست.

محسن اوروجی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از آلودگی هوا در استان قم، اظهار کرد: هزینه‌های جلوگیری از گسترش بیابان در قم آن‌قدر بالاست که حتی کل اعتبارات استان هم کفاف آن را نمی‌دهد و نیاز به اقدام ملی در این زمینه داریم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با اشاره به لزوم حرکت ملی در راستای بحران زیست محیطی دریاچه نمک، افزود: باید از سازمان‌های ملی که در این زمینه ذی صلاح هستند پیگیری شده و این نگرانی را در استان‌های اطراف هم به وجود آوریم.

وی به داخلی بودن منشأ آلودگی‌های هوای استان اشاره کرد و گفت: عمدتا در این فصل منشأ آلودگی‌های هوای قم از شرق استان و جنوب سمنان است.

بحران دریاچه نمک حاصل قطع حقابه این منطقه در بالادست است

اوروجی با اشاره به اینکه بحران دریاچه نمک حاصل قطع حقابه این منطقه در بالادست بوده است، تأکید کرد: این بحران برای همه استان‌های حوزه دریاچه نمک مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و هزینه مدیریت آن را تنها استان قم نباید بپردازد.

مدیر کل مدیریت بحران استان قم ادامه داد: تا حدودی این حساسیت سازی در همایش ملی دریاچه نمک که در قم برگزار شد ایجاد شد اما باید ادامه پیدا کند، می‌توان با دعوت از ۶ دانشگاه علوم پزشکی استان‌های اطراف عواقب این آلودگی‌ها بر سلامت مردم بررسی شده و این حساسیت بیش از گذشته ایجاد شود.

وی با تأکید بر ضرورت مطالبه مستند و همراه با آمار و ارقام از مسئولان ملی، بیان کرد: برای اینکه از مسئولان کشوری مطالبه‌گری کنیم اعداد و ارقام برای ما تعیین کننده است، تا اعداد و ارقام نداشته باشیم نمی‌توانیم به صورت مستند در سطح ملی چیزی را طلب کنیم.

ضرورت افزایش دستگاه‌های سنجش آنلاین آلودگی هوا

اوروجی در همین رابطه به ضرورت افزایش دستگاه‌های سنجش آنلاین آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: درحال حاضر سیستم پل حجتیه آنلاین شده است، دو سیستم دیگر هم در حال فعال شدن هستند اما نیاز به افزایش ایستگاه‌های سنجش هوا وجود دارد.

مدیر کل مدیریت بحران استان قم روند ایجاد حساسیت را رو به رشد ارزیابی کرد و افزود: سازمان محیط زیست کشور تا سال گذشته اصلا منشأ گرد و غبار داخلی را در استان قم قبول نداشت و ریالی به منظور مدیریت این مشکل به استان قم که یکی از منشأهای اصلی گرد و غبارها در کشور است اختصاص داده نشده بود.

اوروجی همت و همراهی دانشگاه علوم پزشکی را هم در ارائه این آمار مستند ضروری ارزیابی و تصریح کرد: اعلام آمار کسانی که در روزهای همراه با گرد و غبار به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و می‌توانیم به این طریق روزهایی که آلوده است حساسیت‌های بیشتری در مسئولان کشوری ایجاد کنیم.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =