معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در نشست با اصحاب رسانه به مشکلات حوزه صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: تنها مشکل اصلی صنایع دستی استان بحث فروش است و در سه بخش مهم صنایع دستی که شامل مواد اولیه یا نهاده‌ های تولید، تولیدکننده و فروش می ‌شود تنها در بخش فروش مشکل داریم و در دو بخش دیگر مشکل وجود ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، قاسم کاظمی افزود: اغلب هنرمندان صنایع دستی در حوزه خانگی و انفرادی فعالیت دارند و ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها به صورت خانگی و ۱۰ تا ۲۰ درصد به صورت کارگاهی فعالیت دارند.
وی یکی از اقدامات مهمی که استان به آن پرداخته شد را ایجاد بازارچه صنایع دستی در تمام شهرستان‌ ها دانست و تصریح کرد: در این زمینه استان مرکزی پیشرو در کشور پیشرو بوده و تاکنون دو بازارچه در شهرهای ساوه و دلیجان افتتاح شد و چهار بازارچه نیز در شهرهای خمین، قورچی‌ باشی، شازند و آشتیان آماده افتتاح هستند که در هفته آینده یا در هفته دولت افتتاح می ‌شوند.
کاظمی اضافه کرد: در زمینه توسعه و ترویج هم مواردی چون اشتغالزایی، کاربردی بودن، بومی و محلی بودن و بازار فروش بسیار حائز اهمیت است و اگر آثار تولیدی کاربردی باشند به‌ تبع بازار هم دارند، بازار موضوع مهمی است و ممکن است برخی از رشته‌ ها بومی نباشند ولی به‌ سبب بازار خوب مورد توجه قرار گیرند نظیر مثل مینا در حوزه آثار فلزی که بومی استان نیست ولی به‌ سبب بازار مطلوب مورد توجه است پس بازار و اشتغال دو موضوع حائز اهمیت در حمایت از رشته‌ های صنایع دستی هستند.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در زمینه صادرات، علی ‌رغم موقعیت جغرافیایی استان و نداشتن خط مرزی با کشورهای دیگر که ممکن است سبب کم بودن صادرات آن باشد ولی در زمینه چوب، دست‌ باف‌های سنتی و غیره صادرات داریم، در حوزه داخلی هم با توجه به اینکه کرمانشاه و همدان در زمینه پوشاک سنتی حرف برای گفتن دارند ولی گیوه سنجان به کرمانشاه صادر می ‌شود.
وی بیان کرد: در بحث صادرات، یکی از موارد برپایی نمایشگاه‌ های صنایع دستی است که سیزدهمین نمایشگاه صنایع دستی را از ۲۳ تا ۲۷ مردادماه داریم و از ۲۰۰ غرفه‌ ای که برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده ۱۰۰ غرفه متعلق به استان و ۱۰۰ غرفه برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان از سراسر کشور است.
کاظمی ادامه داد: تاکنون ۴۱ اثر از آثار صنایع دستی استان موفق به کسب نشان ملی شده و ۲۰ اثر هم امسال نشان ملی می‌گیرند.۱۰ اثر استان موفق به دریافت مهر اصالت جهانی و شد که شامل کمانچه، قیچک، ستار، گیوه سنجان، سوتک سفالی ساوه، گردن‌آویز و غیره می ‌شوند و تبلیغات آنها به صورت رایگان در یونسکو انجام و مزیت‌ هایی برای آنها درنظر گرفته می‌ شود، امسال هم با پنج جلسه توجیهی شرایط لازم برای گرفتن مهر اصالت جهانی را برای هنرمندان توضیح داده‌ ایم، سال ۹۴ هم هنرمندان استان موفق شدند ۳۰ نشان مرغوبیت کالا از معاونت صنایع دستی کشور دریافت کنند.
وی در پایان متذکر شد: روستای ارکوین هم به ‌لحاظ اینکه ۸۰ درصد افراد آن گچ‌ بر سنتی هستند برای برندسازی علاوه بر گیوه سنجان و چوب سمقاور مورد توجه قرار گرفته است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =