۰ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
صدای مرغ‌سحرخوانان در ارسباران پیچید

شب گذشته دوازدهمین نشست تخصصی آموزشی آواز با اجرای چند خواننده و ارائۀ دو پنل تخصصی آموزشی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تقارن این نشست با جشن یک سالگی آیین آواز نیز ارائه هم‌زمان آیتم‌هایی را از سوی کانون موسیقی ارسباران که متولی این رخداد مهم موسیقایی و آوازی است باعث شده بود. ابتدا شهرام صارمی مسئول هنری فرهنگسرا به عنوان مجری پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تبریک به مناسبت یک ساله شدن این رویداد هنری آرزو کرد اینگونه حرکت‌ها را در سطح جامعه هنری و موسیقایی تداوم پیدا کند.

در ادامه ویدئوکلیپی از تولیدات کانون موسیقی ارسباران با موضوع یک سال فعالیت نشست آیین آواز پخش شد. سپس نخستین خواننده از میان چهار هنرجوی معرفی شده توسط محسن کرامتی (خواننده و مدرس قدیمی) به این نشست روی صحنه آمد. این خواننده که نامش خشایار اشکوری است با وجود دارا بودن فقط 16 سال سن، اجرای قابل قبولی از خود ارائه داد. نیما مسعودپور نوازندۀ نوجوان سنتور، اشکوری را همراهی کرد.

در ادامه نوبت به پیروز ارجمند و امیر انجیری رسید تا در کنار علی شیرازی به ارائه پنل نخست از مبحث فنی و تئوریک این نشست بپردازند. «متر آواز» عنوان این بحث بود که هر یک از این سه تن دیدگاه خود را در این باره عرضه کردند. ضمن اینکه شیرازی در توضیح حرف‌هایش قطعاتی را هم خواند تا موضوع فنی مورد نظرش بهتر ارائه شود.

سپس کامبیز عبدل‌زاده دومین هنرجوی کلاس‌های آواز محسن کرامتی در دستگاه نوا آوازش را خواند. این اجرا که با تازگی‌هایی در تنظیم گروه نوازندگان (علی صحرایی، ویولون و حسین حسنی، سه تار) همراه بود با استقبال حاضران روبرو شد. دومین پنل فنی و تخصصی نیز با حضور جاوید عباسی فلاح و باز هم علی شیرازی ارائه شد. موضوع این بحث «وزن آواز و ریتم در آواز ایرانی» بود. ابتکار عباسی فلاح این بود که شاید برای نخستین بار (لااقل در یک محفل رسمی و از پیش اعلام شده) آنالیز اوزان عروضی و رابطه آن با وزن جاری در آواز ایرانی را عرضه کرد. او نیز هر جا لازم بود به کمک صدایش آن قطعه مثالی و لازم را اجرا می‌کرد و می‌خواند تا مطالب به شکل کاملتر و بهتری منتقل شود.

در ادامه نوبت به امیرعلی هاشمی سومین هنرجوی معرفی شده توسط کرامتی در این شب رسید. هاشمیِ جوان و آتیه‌درا، آوازی سخت و مثالی از مرحوم رضاقلی میرزای ظلی را بازخوانی کرد که اجرایش برای هر هنرجو و حتی خواننده‌ای نشان از توان بالای او دارد و هاشمی نیز از این کار سربلند بیرون آمد. ادیب تیرانداز با سه تار و علی اصغر عاطفی با تمبک همراهان این خواننده بودند.

ابوالفضل خیری چهارمین هنرجوی برگزیدۀ کرامتی هم آوازش را در دستگاه همایون خواند. تصنیف رفتم که رفتم هم پایان بخش کار این خواننده بود. شیما شاه حسینی با دایره و منوچهر فدایی با سنتور، اعضای گروه همراه این خواننده بودند. آخرین آواز این شب را جاوید حسینی در تکمیل مباحث فنی مرتبط با وزن و ریتم آواز ارائه کرد. او در دستگاه ماهور خواند و داود غفاری‌زاده هم با نی این خواننده را همراهی کرد.

در پایان مجری برنامه مهدی اصغرپور را روی صحنه فراخواند تا در هماوایی با حاضران  و به عنوان لیدر و خوانندۀ اصلی تصنیف مرغ سحر را اجرا کند. این آیتم به مناسبت جشن یک سالگی برنامه ارائه شد. سرانجام هم مجری اعلام کرد که سیزدهمین نشست آیین آواز از ساعت 18 روز سه شنبه 21 شهریور در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =