مهاجرنیا: احترام، تواضع و صداقت جایشان را به خودبینی و دروغ و تظاهر و پرخاشگری داده‌اند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اینکه گفته می‌شود قدرت ملی کشورها سبب تأمین منافع ملی می‌گردد، بر اساس آموزه‌های دینی ما، اساسش بر اخلاق و فرهنگ اخلاقی است و اگر قدرت ملی می‌خواهیم، مبنای آن اصلاح اخلاق ملی است.

به گزارش خبرآنلاين، جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع سلسله جلسات اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی باحضور حجت الاسلام مهاجرنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.

در این جلسه مهاجرنیا با بیان اینکه اخلاق فردی پایه اخلاق اجتماعی است، افزود: اخلاق اجتماعی زیربنای همه رفتارها و تعاملات جمعی و سنگ زیرین تمام سازه های اجتماعی است.

وی با تکیه بر آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: جامعه خوشبخت، جامعه ای اخلاقی است که از جهت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... به توسعه رسیده باشد و این جامعه نسبت به جوامع غیر اخلاقی و غیر فرهنگی نقش برجسته ای دارد و رسیدن به چنین پیشرفت و سعادتی، متوقف بر اخلاق است.

وی با توجه به ادامه این آیات، از ارتباط مستقیم اخلاق و قدرت گفت و تصریح کرد: اگر اخلاق بود، قدرت هست و اگر اخلاق رفت و نزاع و بی اخلاقی جایش را گرفت، سستی و در نهایت زوال قدرت و فروپاشی و اضمحلال جای آن را می گیرد.

مهاجرنیا به آفت های بی اخلاقی اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه وقتی اخلاق را کنار می گذارد و دچار چالش و نزاع و تفرقه می شود، اولین نتیجه آن، بی اعتمادی و سوء ظن عمومی است. در این جامعه احترام متقابل، خیر خواهی و تواضع و صداقت و نرم خویی جای خود را به خودبینی و دروغ و تظاهر و ریا و پرخاشگری و ستیز می دهد.

وی به نتایج گسست های اجتماعی ناشی از بروز بی اخلاقی در جامعه تاکید کرد و گفت: آفات درونی، جامعه را در معرض ناهنجاری ها و جرم و جنایت و فساد و دزدی و اختلاس و ظلمِ به هم قرار می دهد و پیکره جامعه را از بین می برد و دشمن بیرونی هم راحت تر می تواند چنین جامعه ای که اقتدارش از بین رفته، شکست بدهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به موضوع اخلاق در مسائل سیاست خارجی و روابط بین الملل اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود قدرت ملی کشورها سبب تأمین منافع ملی می گردد، بر اساس آموزه های دینی ما، اساسش بر اخلاق و فرهنگ اخلاقی است و اگر قدرت ملی می خواهیم، مبنای آن اصلاح اخلاق ملی است.

وی افزود: قدرت ملی مبتنی بر اخلاق، موجب الگو شدن برای سایر کشورها است و راه صدور انقلاب، مبارزه با استکبار و حمایت از مستضعفان در گرو آن است.
این استاد حوزه و دانشگاه با تصریح بر اینکه اخلاق، هنر تزکیه و سازندگیِ فردی و اجتماعی است، افزود: در بین ارکان سه گانه شریعت، یعنی عقاید و اخلاق و احکام، اخلاق محوریت اساسی دارد و بدون اخلاق، باورها و احکام اجتماعیِ اسلام که منجر به وحدت اجتماعی می شوند، امکان تحقق پیدا نخواهند کرد.

وی با تاکید بر دستورات الهی به پیامبر اسلام مبنی بر نرم خویی و مهربانی با مردم اظهار داشت: خداوند پیامبر را از خشونت با مردم پرهیز می دهد و تاکید دارد که از خطای آنها بگذر و برایشان استغفار کن در مسائل حکومتی مشارکتشان بده.

ایشان ادامه داد: اینها مبنای رفتار سیاسی اصولگرایانه واقعی در جامعه است و با این اخلاق، از همه ظرفیت ها می شود استفاده کرد و قدرت ملی ایجادکرد.

وی با تاکید بر ترجیح خیر جمعی بر خیر فردی گفت: اینها پایه اندیشه انقلاب اسلامی، اساس اصولگرایی و باعث قوام جامعه و استحکام بنیادهای اجتماعی است که اگر نقض شود، یعنی ما مشکل داریم.

حجت الاسلام مهاجرنیا با برشمردن موارد اخلاقی توصیه شده در دین اسلام، خاطرنشان کرد: اینها مبانی زیست اجتماعی است و ما اینها را معیارهای اخلاقی اصولگرایی می دانیم و امروز اگر در جامعه اسلامی مشکلی دیده می شود، بخش اعظم آن به غیبت اخلاق برمی گردد.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =