سازمان هواشناسی جهانی می گوید که غلظت دی اکسید کربن در جو زمین در سال ۲۰۱۶ به حدی بی‌سابقه رسید.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بی‌بی‌سی،این سازمان می‌گوید که افزایشی که سال گذشته اتفاق افتاده، پنجاه درصد بیش از متوسط افزایشی است که در ده سال اخیر رخ داده است.
محققان معتقدند که فعالیت‌های بشری و پدیده ال نینیو باعث شده شتاب افزایش غلظت دی اکسید کربن در جو زمین به حدی برسد که در ۶۰۰ هزار سال گذشته بی‌سابقه است، در نتیجه مقدار دی اکسید کربنی که اکنون در جو زمین تجمع پیدا کرده در سه تا پنج میلیون سال اخیر سابقه نداشته است.
به این ترتیب دانشمندان می‌گویند که بعید است بتوان به هدف اصلی پیمان پاریس رسید. هدف این بود که تا سال ۲۰۳۰ میانگین حرارت زمین از دو درجه سانتیگراد نسبت به شروع انقلاب صنعتی بالاتر نرود.
برآورد امسال سازمان هواشناسی جهانی بر اساس ایستگاه‌های اندازه گیری است که در ۵۱ کشور دنیا پراکنده‌اند و غلظت گازهای گرم کننده کره زمین مثل دی اکسید کربن، متان و مونوکسید دی نیتروژن را اندازه می‌گیرند.
آنچه در گزارش سازمان هواشناسی جهانی آمده آن مقدار از گازهای گرم کننده است که در جو زمین باقی مانده وگرنه بخشی عظیمی از این گازها را اقیانوس ها و بیوسفر (بخش زنده کره زمین) جذب کرده اند.

به این ترتیب در جو زمین در سال گذشته غلظت دی اکسید کربن به بیش از ۴۰۳ قسمت در میلیون رسید در حالی که سال پیش از آن چهارصد قسمت در میلیون بود.
دکتر اکسانا تاراسووا رئیس برنامه پایش جو سازمان هواشناسی جهانی گفت آنچه در سال ۲۰۱۶ مشاهده شده بزرگترین میزان افزایش در سی سالی است که شبکه پایش جو کار خود را آغاز کرده است: "پیش از این بزرگترین میزان افزایش دی اکسید کربن در جو در ال نینیوی قبلی بود، در سال ۸-۱۹۹۷ که ۲.۷ قسمت در میلیون افزایش یافت، اما اکنون ۳.۳ قسمت در میلیون است که پنجاه درصد بیش از متوسط ده سال اخیر است."
پدیده ال نینیو باعث کاهش جذب دی اکسید کربن می‌شود چرا که خشکسالی به همراه می آورد و به این ترتیب توان گیاهان و درختان را برای جذب دی اکسید کربن کم می‌کند.
گزارش سازمان هواشناسی جهانی نشان می‌دهد که میزان دی اکسید کربنی که فعالیت بشر آزاد می‌کند کاهش یافته است، اما به گفته دکتر تاراسووا آنچه اهمیت دارد مجموع دی اکسید کربنی است که در جو تجمع پیدا کرده و چرا که این گاز قرن‌ها در جو می‌ماند.

گزارش سازمان هواشناسی جهانی همچنین حاکی است که در هفتاد سال گذشته افزایش دی اکسید کربن در جو صد برابر مقداری است که در پایان عصر یخبندان بوده است.
افزایش سریع دی اکسید کربن در جو زمین، بنا به گزارش سازمان هواشناسی جهانی، به "تغییرات غیر قابل پیش بینی در سیستم آب و هوا" و "اختلالات اقتصادی و اکولوژیک" منجر می‌شود.
در این گزارش همچنین آمده که از سال ۱۹۹۰، قوه تابش (radiative forcing) چهل درصد افزایش یافته و این هم بر گرم شدن آب و هوای زمین اثر دارد.

دکتر تاراسووا می گوید: "این مثل این است که مقدار زیادی حرارت به سیستم آب و هوایی تزریق شود."
قوه تابش تفاوت بین انرژی‌ای است که زمین از نور خورشید دریافت می‌کند با انرژی‌ای که از خود به بیرون ساطع می‌کند. اما مسئله این است که "این تغییرات مثل قبل ده هزار سال طول نمی‌کشد و بسرعت اتفاق می‌افتد. ما در باره وضعیت فعلی این سیستم چیزی نمی‌دانیم و این کمی نگران کننده است."
زمانی که چنین میزانی از دی اکسید کربن در جو تجمع پیدا کرده بود سه تا پنج میلیون سال پیش در میانه عصر پلیوسن بود که هوای کره زمین از الان دو تا سه درجه گرمتر بود و به دلیل آب شدن یخهای گرین‌لند و غرب قطب جنوب، سطح آب دریاها ده تا بیست متر بالاتر بود.

کارشناسان معتقدند که گزارش امسال سازمان هواشناسی جهانی مایه نگرانی است. پروفسور یوآن نیسبت از دانشگاه رویال هالووی لندن به بی‌بی‌سی گفت: "افزایش سه قسمت در میلیون در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بسیار بیش از حد است، دو برابر مقداری است که در دهه ۲۰۰۰-۱۹۹۰ بود."
"این خیلی مهم است که توافق پاریس را دنبال کنیم و بسرعت از سوخت‌های فسیلی فاصله بگیریم، نشانه‌هایی وجود دارد که این اتفاقی دارد می‌افتد اما تاثیر آن هنوز دیده نشده است."
یکی از نگرانی‌هایی که گزارش سازمان هواشناسی جهانی به آن اشاره کرده، افزایش اسرار آمیز متان در جو کره زمین است که مثل دی اکسید کربن از متوسط ده سال گذشته بیشتر است. به گفته پروفسور نیسبت این نگرانی وجود دارد که یک چرخه معیوب شکل بگیرد و افزایش متان در جو باعث افزایش آزاد شدن متان از منابع طبیعی شود.

"افزایش متان از سال ۲۰۰۷ بخصوص در سالهای ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ چیزی است که توافق پاریس پیش بینی نکرده بود. افزایش متان در مناطق حاره و تحت حاره شدیدتر است. ایزوتوپ کربن در متان نشان می‌دهد که این افزایش به علت سوخت‌های فسیلی نیست. ما نمی‌فهمیم چرا متان در حال افزایش است. این ممکن است بازخورد تغییرات آب و هوای زمین باشد. خیلی نگران کننده است."
به عقیده ناظران، این اندازه گیری‌های جدید خوش‌بینی به تحقق اهداف توافق اقلیمی پاریس را کم کرده است.
اریک سولهایم مدیر محیط زیست سازمان ملل می‌گوید: "اعداد دروغ نمی گویند، ما هنوز خیلی خیلی زیاد گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنیم و این روند باید معکوس شود."
"ما همین حالا هم بسیاری از راه حل‌ها را می‌دانیم. اکنون به ارده سیاسی جهانی و احساس عجله نیاز داریم."
این گزارش یک هفته پیش از گفتگوهای اقلیمی بعدی سازمان ملل منتشر شده که در بن آلمان برگزار می شود. با اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که قصد دارد آمریکا را از توافق پاریس خارج کند، هدف از نشست آلمان پیشبرد و شفاف سازی مقررات توافق پاریس است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
    0 0
    بنظرم حالا كه آمريكا زير توافقات گرمايش جهاني زده است وقت آن رسيده كه سازمان ملل نقش فعالتري داشته و رهبري مبارزه با گرمايش جهاني را برعهده بگيرد و كشورها را به انحا مختلف براي اين كار تشويق و تهديد كند.