۰ نفر
۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۴

وزیر نیرو می گوید: «ما به دنبال توقف سدسازی در ایران نیستیم و عقیده داریم در هرجایی که نیاز به سدسازی باشد باید مطابق با آمار بارش‌های منطقه و محاسبات جدید، سدسازی انجام شود.»

به گزارش خبرآنلاین،حمید چیت چیان در گفت وگو با سالنامه ایران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی ها معتقدند که نیازی به سدسازی در ایران نیست،اظهارداشت:« در سده‌های گذشته وزارت نیرو و مجموعه صنعت آب کشور کارنامه درخشانی از حیث ایجاد تأسیسات مدیریت آب داشته است. اما در چند سال گذشته در سد‌سازی افراط کردیم و برخی از این سد‌ها محاسباتش بر اساس آمار‌های بارش گذشته بوده اما این آمار‌ها اکنون بسیار پایین آمده است.»

وی افزود:« در کنار مدیریت صحیح منابع و مصارف آب با سدسازی اصولی نیز مخالف نیستیم. به طوری که ملاحظه می‌کنید با وجود محدودیت منابع مالی بعد از بازنگری طرح‌های سدسازی بر اساس آورد آب، ساخت آنها در این دولت نیز ادامه یافت. به هر حال از نقش بسیار مهم و مؤثر سدها نباید گذشت. برای مثال در استان‌هایی چون بوشهر یا فارس در مهار سیلاب‌های شدید این استان‌ها، سدها اهمیت ویژه‌ای داشتند. »

او با بیان اینکه در بحران فارس، سیستم‌های اندازه‌گیری ما نشان داد حجم سیلاب در استان بیش از 2000 مترمکعب بر ثانیه بوده است،خاطرنشان کرد:« بنابراین چنانچه سدهای استان سیلاب را کنترل نمی‌کردند، مطمئناً بروز فاجعه در استان حتمی بود.»

چیت چیان بهره‌وری آب در ایران را کمتر از 40 درصد و میانگین جهانی آن را 60 درصد ذکر کرد و گفت:« به دلیل پایین بودن آن شیوه‌های آبیاری  به صورت سنتی ایران است در حالی که در دنیا به صورت آبیاری تحت فشار یا به صورت بارانی است. البته در کشور ما آبیاری بارانی به علت تبخیر زیاد مناسب نیست.»

وی افزود:« در ایران بیش از 90 درصد منابع آب در کشاورزی مصرف می‌شود که در کشورهای دیگر این مقدار بیش از 70 درصد نیست. تصور مردم بر این است که چاه می‌زنند که آب بیشتری استخراج کنند اما واقعیت این است که سفره‌های زیرزمینی ظرفیت محدودی دارد و امکان استخراج بیش از حد وجود ندارد.»

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه  حفر چاه آب امکان استفاده از آب را کاهش می‌دهد،عنوان داشت:« زمانی با 20 متر چاه به آب می‌رسیدیم اما الان در همان جا در عمق 300 متری هم مشکل آب هست و باغ‌ها در حال خشک شدن است. در دنیا معیاری مورد قبول است و آن اینکه در کشوری اگر تا 40 درصد از منابع آبی آن استفاده شود در استفاده از منابع معتدل است، تا 60 درصد تنش آبی خوانده می‌شود و بیش از این میزان شرایط بحرانی است که در حال حاضر میزان تنش آبی در ایران بیش از 70 درصد است، ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا این میزان را به 60 درصد کاهش دهیم.»

او گفت:« اگر وضعیت آبی کشور را به 6 مرحله مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، تنش آبی و کمبود آب تقسیم کنیم، خوزستان، گیلان و مازندران در وضعیت تنش آبی و کمبود آب و تأمین نیازهای آبی هستند. همچنین 18 استان کشور در تنش آبی شدید و 9 استان در وضعیت کمبود آب هستند.»

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =