۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵
رابرت پیرسیگ درگذشت

رابرت پیرسیگ نویسنده رمان فلسفی «ذن و فن نگهداشت موتورسیکلت» در ۸۸ سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیتر هوبارد سرویراستار انتشارات «ویلیام مارو» خبر درگذشت این نویسنده سرشناس را در بیانیه‌ای به نقل از همسر پیرسیگ منتشر کرد.

رمان «ذن و فن نگهداشت موتورسیکلت» سال ۱۹۷۴ منتشر شد. نکته جالب توجه درباره این کتاب تاثیرگذار دهه هفتاد میلادی رد شدن آن از سوی ۱۰۰ ناشر بود. این کتاب داستان سفر یک پدر و پسر با موتورسیکلت در غرب آمریکا را روایت می‌کند.

«ذن و فن نگهداشت موتورسیکلت» تا حدودی زندگینامه خودنوشت رابرت پیرسیگ است و در آن ارجاعاتی به دورانی از زندگی نویسنده وجود دارد که ابتلای او شیزوفرنی تشخیص داده شده بود.

این کتاب پس از انتشار به سرعت پرفروش شد. پیرسیگ اعتقاد داشت که قهرمان کتابش قرار است مناقشات میان ارزش‌های کلاسیک و ارزش‌های رمانتیک را برطرف کند.

پیرسیگ در مینیاپولیس به دنیا آمد و به هوش بالایی که داشت در ۱۵ سالگی تحصیلات دبیرستان را به پایان رساند. او در رشته فلسفه تحصیل کرد و پیش از آنکه در سال ۱۹۶۰ به دلیل بیماری روانی بستری شود، مشغول نویسندگی و تدریس انگلیسی بود.

افکار فلسفی و تجربیات شخصی او در سال‌های پس از آن رویداد هسته اصلی این رمان را تشکیل داد. یکی از این تجربیات شخصی سفری با موتورسیکلت همراه با پسرش کریستوفر در سال ۱۹۶۸ بود.

این نویسنده ۱۷ سال پس از انتشار «ذن و فن نگهداشت موتورسیکلت» دنباله ‌آن را با عنوان «لیلا: پژوهشی درباره اخلاقیات» منتشر کرد که روایت‌گر سفر دریایی دو شخصیت خیالی در سواحل شرقی آمریکا بود.

منبع:‌ گاردین/ ۲۵ آوریل

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =