روزنامه جوان نوشت: سریال «عقیق» مصداق ضرب‌المثل «نه هر که سر تراشد، قلندری داند» است؛ سریالی که فضای آن ملال‌آوری دیالوگ‌های نچسب نویسنده‌اش را بیش از پیش به خورد بیننده‌اش می‌دهد.

«عقيق» در ادامه همكاري ميان «سعيد نعمت‌الله» و «بهرنگ توفيقي» ساخته شده است، با اين تفاوت كه اين بار نام تهيه‌كننده پركار تلويزيون «محمدرضا شفيعي» نيز به اين اسامي اضافه شده و مثلثي را تشكيل داده‌ است كه محصول آن مجموعه‌اي شده با ضعف‌هاي آشكار، توفيق‌هاي اندك و به هم ريخته و مغشوش.

اين اسامي چند سالي است كه در تلويزيون پر كار شده‌اند و مجالي را به كمترين تهيه‌كننده، كارگردان و فيلمنامه‌نويسي مي‌دهند. دليل اين پركاري هنوز مشخص نيست! ولي هرچه هست، باعث بي‌عدالتي در ميان تهيه‌كننده‌هاي قديمي و فيلمسازاني شده است كه سال‌ها با صداوسيما همكاري داشته‌اند و اتفاقاً توفيقات زيادي هم به دست آورده‌اند؛ يك نمونه از اينها بيژن بيرنگ، تهيه‌كننده با سابقه و خوشنام با كارهاي درخشاني همچون «خانه سبز»، «همسران» و «رؤياي شيرين دريا» است. مثال‌هاي ديگر داوود ميرباقري، حسن فتحي يا امرالله احمدجو است سال‌هاست از دايره ساخت سريال در صداوسيما بيرون گذاشته شده‌اند و در عوض شاهد پركاري كارگرداناني مانند بهرنگ توفيقي هستيم كه هر چه مي‌سازند، به جاي پيشرفت شاهد پسرفت سريال‌سازي و جذب مخاطب در تلويزيون هستيم.

چرا فقط با شكست‌خورده‌ها؟
دايره بسته‌اي كه در تلويزيون ايجاد‌شده تنها براي كارگردانان بيكار‌مانده سينما باز مي‌شود و در غير اين صورت سريال‌ساز‌هاي موفق سال‌هاي نه‌چندان دور سيما، نمي‌توانند دوباره براي تلويزيون سريال بسازند.

وقتي سريال «زيرپاي مادر» كه همكاري قبلي سعيد نعمت‌الله، فيلمنامه‌نويس و بهرنگ توفيقي، كارگردان از تلويزيون پخش شد و انتقادهاي زيادي به آن شد، تصور اين بود كه حتي براي اينكه دهن منتقدان بسته شود، مدتي تلويزيون از همكاري با اين افراد به حالت تعليق در مي‌آيد و بودجه‌اي كه قرار است توسط اين زوج هنري به باد داده شود، در اختيار هنرمند ديگري قرار مي‌گيرد، شايد كاري متفاوت را توليد كند،اما باز هم دايره بسته‌اي كه به وجود آمده، سريال «عقيق» را به توفيقي و نعمت‌الله سپرد تا بيننده‌هايي كه سعي مي‌كردند ديالوگ‌هاي گل‌درشت و نچسب «زيرپاي مادر» را فراموش كنند، باز هم همان ديالوگ‌ها را در يك سريال جديد ببينند.

جالب است كه از نظر سعيد نعمت‌الله هيچ فرقي ميان ديالوگ‌هاي دوره رضاخاني و ديالوگ‌هاي دهه نودي وجود ندارد و همان نوع بيان و كلامي كه در «زيرپاي مادر» شاهد آن بوديم، اين بار هم در يك قالب ديگر مي‌بينيم. تنها تفاوتش اين است كه در سريال قبلي خليل كبابي بود كه نقش بزن بهادر و لوطي را بازي مي‌كرد و اين بار «احد شيرو» با بازي عليرضا آرا، لوطي شده و يكه بزن سريال شده است. فرق نمي‌كند، شخصيت‌ها در اين سريال بقال باشند يا گزمه، لوطي باشند يا مرشد، آشپز باشند يا خدم و حشم؛ همه و همه يك جور حرف مي‌زنند، يك جور ديالوگ مي‌گويند.

انگار كه يك دستگاه مكانيكي اينها را از روي هم شابلون زده است. بعيد مي‌دانم خود بازيگران هم متوجه بشوند اين ديالوگ‌هايي كه مي‌گويند معني‌اش چيست و اصلاً در قصه سريال چه مي‌گذرد. فقط عين طوطي يكسري ديالوگ نامفهوم و پرطمطراق را تكرار مي‌كنند.

علي حاتمي تكرار‌نشدني است
وقتي سريالي تاريخي با نگاه به دوره پهلوي اول از تلويزيون پخش مي‌شود، ناخودآگاه ذهن بيننده را به قياس كار با «هزار‌دستان» پيش مي‌برد، مخصوصاً اينكه اكثر سريال‌ها در همان دكور شهرك سينمايي ساخته مي‌شوند. «عقيق» هم به شكل عجيبي با چنين فضايي آميخته است؛ فضايي كه نويسنده فيلمنامه‌اش تلاش كرده نشان دهد چيزي از علي حاتمي كم ندارد و مي‌تواند براي شخصيت‌هاي سريالش ديالوگ‌هاي سنگين قجري بنويسد كه مخلوطي از شعر و كنايه و محاوره است، اما در نهايت آنچه از ديگ لغات و اصطلاحات موجود در ذهن نويسنده «عقيق» مي‌جوشد، اگر بي‌نمك و بي‌مزه نباشد، آنقدر شور و اغراق‌شده است كه نمي‌تواند رواني و شيريني بيان علي حاتمي را متصور شود.

اصولاً نبايد انتظار داشت كه همه سريال‌هاي تلويزيوني در اوج باشند و تنه به تنه سريال‌هايي ا‌‌ز جنس «هزار‌دستان» بزنند، ولي چرا نبايد تلويزيون براي خودش استانداردي را تعريف كند كه توليدات زير خط استاندارد حداقل از شبكه‌هاي سراسري پخش نشوند!
چرا مديران تلويزيون كه به كار سعيد نعمت‌الله به عنوان نويسنده فيلمنامه اعتقاد دارند، از وي نمي‌خواهند فضاي كاري‌اش را كمي گسترده‌تر كند و خودش را ميان ديالوگ‌نويسي قجري گم نكند؛ چيزي كه واقعاً در انجام آن ناتوان است و بيان بازيگران نمي‌تواند بيننده را با خود همراه كند!

موسيقي، نكته مثبت «عقيق»
عقيق سريال بدي است با يك موسيقي خوب. مي‌توان گفت تنها خوبي سريال عقيق موسيقي آن است كه محصول خلاقيت موسيقايي كارن همايونفر است. در كنار موسيقي متن، همايونفر با همكاري عليرضا قرباني تيتراژ اين سريال را نيز ساخته است.
عليرضا قرباني كه يك بار با خواندن تيتراژ سريال به يادماندني «شب دهم»، در يك اثر تاريخي مرتبط با دوره پهلوي اول و همزماني آن با دهه محرم را تجربه كرده است، اين‌بار در عقيق، بر اساس ملودي‌ای كه خودش ساخته و تنظيم كارن همايونفر، قطعه «عقيق» را اجرا كرده است. صداي گرم قرباني وزنه‌اي براي وزين شدن سريال «عقيق» است.

«عقيق» بعد از دهه اول محرم روي آنتن شبكه 3سيما رفت، دقيقاً زماني كه عزاداري‌هاي خياباني و حضور در تكايا به پايان رسيد و مردمي كه هنوز در حال و هواي محرم هستند، پاي تلويزيون مي‌نشينند.

پيش از آغاز پخش سريال بارها از سوي تلويزيون مطرح شد كه «عقيق» و «هاتف» سريال‌هاي محرمي است.

زماني مرحوم سلحشور درباره ساخت فيلم با موضوع روحانيت گفته بود: «چون سينماگر، روحانيت را نمي‎شناسد و تعريف صحيحي از آن ندارد و تنها حوزه را به‎صورت سطحي مي‎شناسد، نه‌تنها كار خوبي از حوزه ارائه نمي‎دهد، بلكه گاهي هم انحراف ايجاد مي‎كند، چون درست نمي‎شناسد و با خلق و خوي حوزويان و تعريف آنها آشنا نيست، شعاري عمل مي‎كند و فيلم‎هايش درباره روحانيت دم‌دستي است و نمي‎تواند روحانيت را با همه عمق و عظمتش به تصوير بكشد، در ضمن اين شعاري‌بودن براي مردم‌زدگي ايجاد مي‎كند و در مخاطب واكنش منفي به‎وجود مي‎آورد.‌» امروز آنچه در عقيق شاهد آن هستيم، چيزي شبيه نظر مرحوم سلحشور است با اين تفاوت كه فيلمساز مي‌خواسته به موضوع محرم بپردازد، در حالي كه دغدغه‌اش چيز ديگري است.

58241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    70 1
    ديالوگاي بدي داه اعصاب ادم خرد ميشه واقعاً با اين سريالاي صدا وسيما
  • مرتضي A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    58 2
    مطلب درست و انتقاد به جايي است
    • بی نام DE ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      35 2
      مگر ادم حسابی حاضره که با تلویزیون همکاری کنه؟ پس تلویزیون میره سراغ ادم های شکست خورده
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    78 3
    كاملا موافقم چه عجب روزنامه جوان يكبار هم حرف دل مردم را زد.
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      13 60
      جالبه روزنامه جوان هر بار چیزی مینویسه میگید چه عجب حرف دل مردم . خودم چند بار در کامنتای خبرای مختلف اینجا دیدم . اتفاقا جوان بیش از همه حرف دل مردم را میزند چون از مردم است درد مردم را می فهمد
    • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      5 0
      و خبرآنلاین چه علاقه خاصی به این روزنامه پیدا کرده
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    57 2
    تلویزیون دیگه چیزی برای ارائه کردن نداره توان رقابت هم نداره
  • صبا IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    7 62
    ای آقا چرا انتقاد الکی میکنی تا کی باید متر و معیار شما باشید کی گفته سریال هزاردستان و اون دیالوگای ثقیل خوب بود؟
  • بهراد IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    51 17
    تلویزیون ایران رو مگه دیگه کسی نگاه میکنه همه الان سرشون تو تلگرام و اینیستاگرام شده
    • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      باز یک نفر پیدا شد این جمله ی مسخره رو بگه.بله آقا من نگاه می کنم
  • amir A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    42 5
    رسانه میلی...
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    42 3
    واقعا که همینه. اصلا برای صدا وسیما اهمیتی نداره که سریالش بیننده داشته باشه یا نه. فقط از طریق رانت به ادمای خودش کار میده
    • بی نام RO ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      18 2
      صداسیمابه خوبی ازبحران‌مخاطبش خبردارد ولی بهتراست که انکارکند تا بودجه‌ای بگیرند سفره‌ای بازکنند ودورهم چیزهائی پخش کنند.
  • س IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    3 49
    زیرپای مادر فوق العاده بود
  • س IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    5 24
    تورخدا نظر این کیهان رو اشاعه ندین. همون تو روزنامه واسه خودش بنویسه کافیه
    • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      16 1
      دانشمند، نوشته روزنامه جوان
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    6 62
    همون بهتر که علی حاتمی دیگه تکرار نشه امثال ایشان سینما را به انحراف کشاندند
    • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      29 2
      شما از اون دسته آدمایی هستی که بی دلیل هم به انحراف کشیده می شی پس لطفا افاضات نکن
  • بی نام GB ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    17 2
    من اصلاح طلب نیستم و ماهواره ما هم استانیه ولی به جز سریال مختار و بعضی سریال های کره ای هیچ سریال در تلویزیون دنبال نکردم، شهرزاد یک غنیمت بود در این روز ها در سیمای خانگی
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    9 2
    منم از اين ديالوگها و شخصيتها أعصابم خرد ميشه ولي بايد توجه كرد وقتي تلويزيون سالي يكبار و گاهي دوبار از هر نويسنده و كارگرداني بخواد سريال براش بسازه و انها هم انجام بدن كإرهابي كم ارزش يكي پس از ديگري خلق ميشه . هيج هنرمندي از عهده ش بر نمياد . همينطور سريالهاي أولي اين دو نَفَر حتما نكات مثبتي داشته كه ديالوگهاي بي معنا اينقدر تو ذوق نميزه ولي رفته رفته و حالا بد و بعد بدتر .
  • امیرحسین A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    20 1
    جانا سخن از زبان ما می گویی. درضمن یادتون رفت به سریال مسخره پشت بام تهران و دیالوگای مسخره تر اشاره کنید. فکر کنم یکه بزنش اسمش آهی بود. تو چهل سال گذشته نشنیده بودم، آهی. خخخخخخخخ
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    16 2
    سریال های تلویزیون خیلی وقت است که دیگر تعریفی ندارد و به نظر هدر رفت بودجه است، مشکل اساسی است و نیازمندیم تا به صورت جدی و اساسی آن را حل کنیم.
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    5 33
    چرا اینقدر از تلویزیون انتقاد میکنید، دیگه چی کار کنند راضی کردن یک ملت هشتاد میلیونی با سلایق مختلف و متفاوت کار خیلی سختیه
    • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      27 5
      تلویزیون یک میلیون رو هم به زور می تونه راضی نگه داره وای به حال 80 میلیون دل شمام خوشه ها
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    6 5
    این که تلویزیون به سراغ یک تیم فیلمسازی رفته و تولید سه سریال توسط این گروه در کمتر از دوسال نشان از کمبود نیرو در این سازمان داره، تیم بهرنگ توفیقی و سعید نعمت الله در تجربه جدیدشان در سال گذشته با سریال پشت بام تهران به شبکه یک آمدند که سریال به نسبت موفقی بود، اما ترکیب دوباره این دو و استفاده از بازیگران تکراری با سوژه ای که تفاوت چندانی با سریال قبلی ندارد کار نادرست و اشتباهی بود. این سریال هم که با وجود تفاوت در سوژه و فضا اما بار دیگر با یک تیم امتحان پس داده تولید شده و سوژه ای که بازیگرانش توانایی کشش آن را ندارند و نتیجه هم بهتر از این نمیشود.
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    6 5
    حالا از کیهان خیالمان راحت شد، جوان رو دستمون بلند شد، خب بابا شما که اینقدر نقد می کنید حداقل یک راه حل هم ارائه کنید.
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    1 4
    انتقاد صرف کاری بسیار بی خردانه است که تنها از سوی برخی رسانه ها امکان پذیر است، انتقاد همراه با راه حل است که می توان زمینه ساز حل مشکل و در نهایت رسیدن به نتیجه ای خوب باشد.
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    10 12
    مگر هنوز کسی هم تلویزیون نگاه میکنه؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    7 4
    حالا من به هیچی کار ندارم نه به موضع این روزنامه نه به بقیه سریال های صدا و سیما ولی این سریال به طرز تابلویی ضعیف و کلیشه ای هست
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    1 15
    من که بسیار سریال های این کارگردان را دوست دارم و به نظرم خیلی هم سازنده و موثر در جامعه است و دلیل این انتقادها را نمی فهمم
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    9 6
    چون شما، فارس، کیهان، باشگاه خبرنگاران جوان و.... هم فقط با شکست خورده ها مصاحبه می کنید.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    7 7
    وقتی شکست خورده از شکست خورده انتقاد می کنه
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    13 3
    خسته شدیم، از بس که تلویزیون سریال های ضعیف و بی کیفیت میسازه، یکی به دادمون برسه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    12 3
    اصلا تلویزیون صحبت کردن نداره، بس که خراب کرده همه چیزو
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    13 4
    خیلی هم سخته که آدم بخواد سریال های تلویزیونی رو ببینه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    8 2
    پای هرچه آدم حسابی بود از تلویزبون بریدن همین میشه دیگه
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    10 5
    سریال نوار زرد با بازی امیر اقایی میشه گفت در حال حاضر بهترین سریال صدا و سیماست. بقیه مخاطب خاصی ندارند.