شانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه در حالی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد که مسئولان فرهنگی بر نقش موثر رسانه‌ها در رونق کتابخوانی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه باحضور اهالی مطبوعات و نشر عصر، سه شنبه 23 آبان در خانه کتاب برگزار شد.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، محمد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، محمود آموزگار، رییس اتحادیه کتابفروشان و ناشران و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از چهره‎های حاضر در این مراسم بودند.

در ابتدای این نشست، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب ضمن خیرمقدم به حضار، درباره ویژگی خبرنگاری حوزه کتاب گفت: «صحبت‌هایی با دبیر جشنواره کتاب و رسانه جناب آقای بهرامی کردیم تا بتوانیم یک دبیرخانه ثابت برای این جشنواره داشته باشیم و پس از پایان جشنواره کار آقای بهرامی آغاز می‌شود. از جمله این کارها، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های متعدد در حوزه کتاب و رسانه است. ما همواره به آموزش و بالا بردن دانش خود نیاز داریم. این میسر نیست، مگر با کمک گرفتن از اساتیدی که در این حوزه هستند.»

او افزود: «کتاب، رسانه بسیار ریشه‌داری است و برخلاف رسانه‌های دیگر عمقی به درازای تاریخ بشریت دارد. شاید همین ریشه و عمق یک مقدار ما را به تأنی وامی‌دارد تا با این رسانه تاریخی با تامل بیشتر برخورد کنیم. خبرنگاری کتاب، صبر، دقت و حوصله دو چندان می‌طلبد. در کنار آن شتابزدگی که باید در خبرنگاری کتاب باشد، باید صبر، دقت و تأمل باشد. الان در عصری زندگی می‌کنیم که سرعت در خبرنگاری اهمیت دارد؛ همین امر خبرنگاری کتاب را سخت تر می‌کند.»

رشد 280 درصدی آثار ارسال شده نسبت به دوره گذشته

دیگر سخنران این مراسم، علیرضا بهرامی، دبیر شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه بود که با حضور روی صحنه توضیحاتی را درباره روند طی شده جشنواره امسال ارائه کرد و گفت: «میزان آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره رشد 280 درصدی داشته است، کثرت رسانه‌ها و رسانه‌های متکثر و متنوعی را در جشنواره امسال شاهد بودیم. بخش عکس و مقالات تخصصی به جشنواره امسال «کتاب و رسانه» افزوده شد و امیدوارم دبیران بعدی جشنواره کتاب و رسانه در گنجاندن بخش‌های ترجمه، طنز و حاشیه‌های شعر و داستان به این جشنواره اهتمام کنند.»

او در بخش بعدی سخنان خود با قدردانی از هیئت داوران، مسئولان خانه کتاب، دوستانی که به درخواست او آثارشان را به جشنواره ارسال کرده بودند، درباره فشار احساسی که در مدت انتخاب آثار تحمل کرده بود، گفت: «برخی از دوستان به درخواست من آثار خود را به جشنواره ارسال کردند که از کیفیت بسیار بالایی هم برخوردار بودند و در مرحله نهایی هم حضور داشتند ولی برگزیده نشدند، من درتمام طول برگزاری جشنواره این بار را روی دوش خود احساس می‌کردم و از همه این عزیزان عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم بتوان جبران کنم.»

جامعه فرهنگی ما حال خوبی ندارد

در ادامه، محمد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: «متاسفانه باید بپذیریم جامعه ما حال خوبی ندارد. این رسانه است که می‌تواند نقش زیادی در افزایش آگاهی مردم ایفا کند. به پشتوانه همین رسانه‌های جمعی است که به تبیین فرهنگ شهروندی پرداخته شده است. ثبات، آرامش، رفاه و آینده هر کشوری به میزان کتابخوان بودن مردم آن وابسته است.»

او ادامه داد: «رسانه‌ها و خبرنگاران فرهنگی از جمله حوزه کتاب، نه تنها از امکان‌ها، بلکه از ضرورت های پیشبرد اهداف کلان اجتماعی هستند. آنها با تسلطی که بر موضوع های مختلف در جامعه دارند، می توانند با راهکارهای گوناگونی که ارائه می‌دهند جامعه را از آسیب های پیش رو برحذر دارند، چنین رویکرد مهمی در حوزه رسانه سبب می‌شود، فرهنگ شهرنشینی بالنده‌تر شود.»

نقش مهم رسانه‌ها در حوزه کتاب، نقد کتاب است

آخرین سخنران مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد بود که درباره نقش رسانه‌ها در عصر حاضر و تاثیری که در زمینه رونق کتابخوانی دارند، گفت: «رسانه‌ها نقش روایت‌گری را دارند؛ گاهی کتاب‌‌ها از دید ما مخفی هستند و از آنها غفلت می‌کنیم در حالی که از عناصر لازم جامعه هستند. راویان کتاب چه نسخه‌های مکتوب، چه دیداری و چه شنیداری و چه تجسمی همه نقش‌شان این است که چیزی را که لازم داریم و از آن غفلت می‌کنیم به چشم‌مان بیاورند. حالا اگر این روایت‌گری و نشان دادن هنرمندانه باشد نتیجه موفقیت آمیز است. بنابراین رسانه‌ها نقش مهمی در جلب توجه مردم به کتاب دارند.»

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: «خلاقیت و جستجوگری خبرنگاران کتاب است که می‌تواند مفاهیم بدیع و اصیلی را که حتی به آنها فکر نمی‌کنیم جلوی چشم‌مان بیاورد. به قول اقبال لاهوری هزار باده ناخورده در رگ تاک است. می‌شود هزاران دیدگاه نادیده را در این زمینه پیدا کرد و در معرض دید عموم گذاشت.»

جوادی در پایان سخنانش گفت: «فکر می‌کنم نقش مهمی که رسانه‌ها درباره کتاب دارند، نقد کتاب است و نه فقط معرفی آن. البته توجه کنیم که نقد به معنی تخریب نیست؛ تخریب زمینه نقد را از بین می‌برد. به نظرم اگر کتاب‌ها نقد بشوند وضعیت خوبی پیدا می‌کنند چون خیلی از کتاب‌های چاپ شده در بازار نشر کتاب‌های خوبی نیستند و اگر نقد وجود داشته باشد، مخاطب می‌تواند کتاب مناسب را پیدا کند. نقد می‌تواند به مراحل تولید کتاب هم مرتبط باشد و نه فقط محتوای کتاب.»

برگزیدگان شانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه

معرفی برگزیدگان، پایان بخش مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه بود که هیئت داوران متشکل از داوود صفایی، سیف‌الله صمدیان، علی گرانمایه‌پور، حوریه دهقان‌شاد، زهرا حاج‌محمدی، کیوان امجدیان و علیرضا بهرامی، اسامی برگزیدگان را به این شرح اعلام کردند:

بخش نوشتاری

هیات داوران در بخش خبر با توجه به کمیت و کیفیت آثار دریافتی، اثری را به‌عنوان برگزیده انتخاب نکرد؛ با این امید که در دوره‌های آتی جشنواره، توجه بیشتری به این بخش انجام شود.

بخش گفت‌وگو

- ندا آل‌طیب، برای اثر با عنوان «آزادی قانونی تمام حرف من است»، روزنامه اعتماد

- مریم شهبازی، برای اثر با عنوان «صرف زبان‌آموزی کسی را مترجم نمی‌کند»، روزنامه ایران

- فرزاد گمار، برای اثر با عنوان‌ «حلقه‌های مفقوده و انحراف در جریان نقد»، ماهنامه آزما و «اثر هنری بوق تبلیغاتی نیست»، خبرگزاری ایسنا

تقدیر ویژه این بخش: ساجده سلیمی، برای اثر با عنوان «نتوانسته‌ایم در ادبیات به مضامین جهانی نزدیک شویم»، مجله مدیریت ارتباطات

تجلیل ویژه این بخش: هوشنگ اعلم، برای اثر با عنوان «ادبیات و آن‌چه تاریخ نمی‌گوید»، ماهنامه آزما

بخش گزارش:

- کمال صادقی، برای اثر با عنوان «تغییر رویکرد در توزیع یارانه کتاب/ نمایشگاه می‌خواهیم یا فروشگاه؟» و «شهر آفتاب مهیای نماشگاه کتاب/ دولت، شهرداری و تشکل‌ها مشغول کارند»، خبرگزاری مهر

- ساره گودرزی، برای اثر با عنوان «حمایت از بخش مغفول صنعت نشر»، ماهنامه صنعت چاپ و ندا آل‌طیب، برای اثر با عنوان «من غریبم؛ قصه‌ام چون غصه‌ام بسیار»، روزنامه اعتماد

- علیرضا غلامی، برای اثر با عنوان «روزی روزگاری بینوایان»، ماهنامه مهرنامه و «جبر جغرافیا»، هفته‌نامه صدا و  محمد کلهر، برای اثر با عنوان «ایرانیان نه دیگر گندمی داشتند نه قرانی برای خرید...»، خبرگزاری فارس

بخش مقاله (یادداشت، سرمقاله، تفسیر و تحلیل و نقد)

-افشین داورپناه، برای اثر با عنوان «مشروطه‌ ناتمام اهل قلم / گفتاری درباره‌ی استبداد سانسور و مشروطه»، هفته‌نامه کرگدن

- حسن همایون، برای اثر با عنوان «زن‌ها علیه استبداد»، هفته‌نامه صدا

- فرشته نوبخت، برای اثر با عنوان «خرده‌روایت‌های ناتمام»، ماهنامه زنان امروز

تقدیر ویژه این بخش: کاظم‌زاده خویی، مدیر ماهنامه محلی «ندای قلم» خوی بابت کثرت و کیفیت مجموعه آثار ارسالی از ویژه‌نامه‌ کتاب این نشریه

بخش یادداشت، نقد و مقاله تخصصی (بخش جدید جشنواره)

 -سیروس پرهام، برای اثر با عنوان «معمای دایره‌المعارف هنر»، فصلنامه نقد و بررسی کتاب تهران

- سندی مؤمنی، برای اثر با عنوان «هر شهروند یک قصه» و «بحرانی در حال انتشار»، فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان

- مهدی احمدیان شیجانی، برای اثر با عنوان «مرگ دانشگاه و زایش حیات عامه‌پسندی در فرهنگ خشونت»، فصلنامه نقد کتاب هنر

تجلیل ویژه این بخش: احمد اخوت، برای اثر با عنوان «کتاب آخر» و «عشق لغت»، ماهنامه جهان کتاب

هیات داوران در این بخش، سپاسگزاری خود را از پیشکسوتان ارجمندی که به نفع دیگر همکاران و شرکت‌کنندگان جوان، از رقابت کناره‌گیری کردند، اعلام کرد.

بخش عکس:

هیات داوران در این بخش تازه اضافه شده به جشنواره، برگزیده اصلی انتخاب نکرد.

تقدیر این ویژه این بخش: امیر غلامی، برای تک‌عکس «رونمایی از کتاب تاریخ جامع ایران»، خبرگزاری ایبنا و جواد رحیمی قیصرآبادی، برای گزارش تصویری «طرح تجهیز کتابخانه‌های مدارس کشور»

بخش دیداری:

با سپاس از اهتمام خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تولید و انتشار ویدیوهایی در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، هیئت داوران رتبه اولی اعلام نکرد.

-«گزارش عموکتابی»، کاظم دهقانی اشکذری (شبکه تابان - یزد)، «کتابفروشی خیابان حاج نائب»، زهرا چخماقی (خبرگزاری صدا و سیما) و «حاج عبدالله کاسب کتابخوان بازار»، زینب چخماقی (خبرگزاری صداوسیما)

- با سپاس از زهرا شفیعی، میترا لبافی و محمد الماسی بابت گزارش‌های متنوع خبری، رتبه سوم این بخش به برنامه «گفت‌وگو با زوج مریوانی» از سری برنامه‌های شابک شبکه سوم ( رحیم صادق‌پور) اختصاص داده شد.

بخش شنیداری:

-برنامه «کاوشگر» ( سودابه طهوری)، رادیو جوان

- برنامه‌ «کتابخانه کوچک» (خانم رحیمی)، صدای خراسان و گزارش «حکم خرید کتاب» ( مرضیه اسدی)، صدای گلستان

- برنامه «جهان ترجمه» (مرتضی صداقتگو)، «یاری که مهربان است» ( مونا توسلی) و «سیم و زر» (رسول تسلیمی) هر سه از رادیو فرهنگ

تجلیل ویژه این بخش: بهروز رضوی برای اجرای برنامه «کتاب شب» در رادیو تهران با سال‌ها تداوم

تجلیل ویژه جشنواره:

محمد ولی‌زاده برای استمرار در انتشار صفحه کتاب در روزنامه خبر جنوب

تقدیر ویژه جشنواره: حسین واحدی‌پور برای انتشار صفحه کتاب روزنامه خبر جنوب از تیرماه ۱۳۹۰ تاکنون

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =