داستان دراماتیک قلعه‌ای رها شده/ «پریخوانی» در سینماحقیقت

معصومه کیانی می‌گوید در ساخت مستند «پریخوانی» با قلعه‌ای نیمه ویران مواجه‌ بوده که آدم‌های بسیاری در دوران‌های مختلف، آن‌جا نفس کشیده بوده‌اند و نواها و نجواها و صداهایشان جا مانده بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «پریخوانی» نام مستندی است به نویسندگی و کارگردانی معصومه کیانی که روز یکشنبه ۱۹ آذر در قالب یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در سالن شماره ۲ پردیس سینمایی چارسو به نمایش درآمد و در ادامه، روز پنجشنبه ۲۳ آذر، در سانس ۲۰:۴۵ تا ۲۲:۱۵ نیز اکران خواهد شد.

کیانی در مورد وجه تسمیه نام «پریخوانی» با مضمون اثرش گفت: «در ادبیات کهن ما، کسی مانند مولوی بارها اصطلاح مردِ پریخوان یا پیرِ پریخوان را به کار برده است. کسی که پریخوانی می‌داند، می‌تواند جن، پری و ارواح را فرا بخواند. پریخوانی رویت موجودات غیرزمینی و انتزاعی است. در «پریخوانی» نیز ما با قلعه‌ای نیمه ویران مواجه بودیم که آدم‌های بسیاری در دوران‌های مختلف، آن‌جا نفس کشیده بودند و نواها و نجواها و صداهایشان جا مانده بود.»

او ادامه داد: «از سوی دیگر، سرگذشت قلعه، تاریخش و حتی بنای آن، پیدا و ناپیدا بود. پس ما باید به نوعی پریخوانی رو می‌آوردیم و شخصیت‌هایی را که اکنون انتزاعی‌اند، به زمان حال می‌رساندیم.»

کیانی در مورد دشواری‌های ساخت مستندهای تاریخی هم گفت: «ساخت مستندهای تاریخی دشواری‌های خاص خود را دارد، چرا که باید بر پایه‌ پژوهش‌هایی دقیق استوار شده و کوچکترین تناقضی با تاریخ نداشته باشد. متاسفانه گاهی ذهن ما چون به فضاهای شناخته شده عادت کرده، صرفا ساختارهای گزارشی را برای چنین مستندهایی می‌شناسد. ساختارهایی که در آن‌ها با حضور یک کارشناس یا مطلع، دقیق بودن مطالبی که مستندساز ارائه می‌کند،‌ تایید و تشریح می‌شود اما باید توجه داشت که ما با مدیوم سینما مواجهیم و نه کتاب و مقاله پژوهشی و با چنین نگاهی، بی‌نهایت ساختار برای ارائه مضامین مختلف و حتی تاریخی می‌توان پیدا کرد.»

او در مورد آن‌چه در مستند «پریخوانی» می‌بینیم توضیح داد: «در ساخت این فیلم با بنایی به جای مانده از دوران کهن روبه‌رو بودیم که بخش‌های بسیاری از آن در طول سال‌ها از بین رفته بود، به همین دلیل اگر ساختار گزارشی را انتخاب می‌کردیم، نمی‌توانستیم انتظار داشته باشیم که اندوهی از گذشته‌ این قلعه در خاطر مخاطب بر جای بماند. در حالی که در ساختار کنونی‌اش، دراماتیک‌ترین اتفاقات تاریخی قلعه به تصویر کشیده شده‌اند؛ خون‌هایی که ریخته شده، آدم‌هایی که کور شده‌اند، مغولانی که در را نگشوده‌اند و مردمانی که خیانت کرده‌اند.»

او در پایان گفت: «این فیلم گذشته قلعه‌ را به تصویر می‌کشد اما نه از دیدی تاریخ‌‌نگارانه، بلکه با ساختار و شیوه‌ای روایی که به نوعی خواب‌گردی در قلعه می‌انجامد. ما از همه اتفاقات تاریخی می‌گوییم اما نمی‌گوییم قلعه کجاست، حتی به تعمد، نام امروزش را نمی‌گوییم و به سراغ چیزهایی می‌رویم که نشنیده یا کمتر شنیده‌ایم. این قلعه نماد ناخوانده‌های تاریخ ماست. نامش می‌تواند هر چه باشد، مهم رویدادهایی است که ما نخوانده‌ایم‌شان و نمی‌خوانیم‌شان. ما از این قلعه فقط نامش را می‌دانیم.»

در خلاصه داستان این مستند آمده است: «خواب‌گردی در هزاره‌های گمشده‏ قلعه‌‌ای تو در تو... روزگاری شهری کهن بود، روزگاری معبدی؛ پلکانش تا نور... روزگاری دژی مستحکم... خشت‏‌هایش هخامنشی، بامش اشکانی، برج‌هایش ساسانی؛ بر فراز تپه‌ای عیلامی... مردمانش رفتند...»

عوامل مستند «پریخوانی» عبارتند از معصومه کیانی (پژوهش و کارگردانی)، مجید قربانی‌فر (مدیر تصویربرداری)، حسین باباخانی (صدابردار)، معصومه کیانی (تدوین)، حسین قورچیان (صداگذار)، حامد باقری‌تنها (راوی)، مجتبی تقوایی، هومن قویدل (آهنگساز)، سهیل عبدالله‌پور، محسن خانی، امیرحسین صدرایی (گروه تصویر)، معصومه کیانی (نویسنده گفتار متن)، سیمین‌السادات داوودی، بهنام حق‌پرست (دستیار کارگردان)، سیدمحمدعلی جلال‌زاده (مدیر تولید)، حسین صمیمی (جلوه‌های ویژه)، استودیوی مجدوفایی (تصحیح رنگ)، حسن شرف‌الدین (مترجم فارسی به انگلیسی)، بهنام حق‌پرست، سیمین‌السادات داودی (عکاس)، معصومه کیانی (تهیه‌کننده). محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =