نام فورد ادسل را حالا مترادف شکست در ارائه محصول می‌دانند. بیل گیتس گفته است که این مورد یکی از موارد جالب برای او در حوزه تجارت بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اتاق تهران، طراحی و تولید یک محصول یک ماجرا است، یک ماجرای طولانی و سخت و دشوار اما سخت‌تر از آن بازخوردی است که این محصول در بازار و میان مشتریان دارد. گاه حتی بزرگ‌ترین شرکت‌ها هم نمی‌توانند محصولی را به اعتبار بردشان در میان مشتریان جا بیندازند. نشریه بیزینس اینسایدر نگاهی انداخته است به 24 محصولی که بدترین نوع شکست را در بازار تجربه کردند. در این بخش چند نمونه معروف آنها را می‌بینید.

فورد ادسل- 1957

نام فورد ادسل را حالا مترادف شکست در ارائه محصول می‌دانند. بیل گیتس گفته است که این مورد یکی از موارد جالب برای او در حوزه تجارت بوده است. فورد 400 میلیون دلار بر روی طراحی و ساخت این محصول سرمایه‌گذاری و آن را در سال 1957 به بازار عرضه کرد اما امریکایی‌ها این ماشین را نمی‌خریدند. چون به دنبال اتومبیلی جمع‌وجورتر و با صرفه اقتصادی بیشتر بودند. تنها حدود 100 هزار دستگاه از این ماشین فروخته شد و پس از این شکست تنها سه سال پس از ورودش به بازار تولید و عرضه آن متوقف شد.

سونی بتاماکس- 1975

در دهه 70 نبردی میان دستگاه‌های پخش ویدئویی بتاماکس و وی‌اچ‌اس درگرفت. سونی دستگاه بتاماکس خود را دقیقا زمانی روانه بازار کرد که رقبایش عرضه دستگاه‌های وی‌اچ‌اس را شروع کرده بودند. سونی تمام تمرکز خودش را بر روی عرضه این محصول گذاشت و در عوض دستگاه‌های وی‌اچ‌اس که برتری خود را نشان داده بودند خیلی زود بازار را تسخیر کردند. هرچند بتاماکس به لحاظ فنی بر رقیب خود برتری داشت اما وی‌اچ‌اس پیروز شد تنها به این دلیل ساده که از سوی چند شرکت عرضه شد و می‌شد همه‌جا آن را پیدا کرد.

 کوکای جدید- 1985

در اوایل دهه 80 شرکت کوکا در حال شکست خوردن از رقیبش، پپسی بود. کمپین بزرگ تبلیغاتی پپسی سبب رشد تعداد مشتریان شده بود و در عوض کوکا تصمیم گرفت محصولی ارئه دهد که طعمی شبیه­تر به پپسی داشته باشد. این محصول در واقع در تست مزه‌ای که پیش از تولید رسمی آن انجام شد موفقیت به دست آورد اما کوکا به این نتیجه رسید که طعم این نوشابه برای مشتریان غلط‌انداز است و برای همین چند هفته بعد این محصول را رها کرد و به همان فرمول قدیمی خودش برگشت. تنها تفاوتی که ایجاد شد در نام بود؛ محصول این شرکت از آن به بعد کوکاکولا نامیده شد.

 اپل نیوتن- 1993

دستگاه نیوتن نمونه‌ای است از روزگار بدی که شرکت اپل پیش از تبدیل شدن به ارزشمندترین شرکت دنیا،  از سر گذرانده است. این دستگاه در دسته ابزارهایی بود که به آنها دستیار دیجیتال می‌گفتند (یک دستگاه کوچک قابل حمل شخصی با سیستم‌ عامل). به نوشته نشریه فوربز علت شکست نیوتن این بود که قیمت پایه آن از 700 دلار شروع می‌شد، بسیار بزرگ بود و سیستم شناسایی دست‌خطش آن‌قدر بد کار می‌کرد که حتی در یکی از قسمت‌های انیمیشن «خانواده سیمپسون» آن را مسخره کردند. البته چند سال بعد اپل با روانه کردن آی‌پد به بازار این شکستش را به خوبی جبران کرد و حتی به خاطر وجود آی‌پد دیگر کسی نامی از عنوان «دستیار دیجیتال» نمی‌برد.

 مایکروسافت زون- 2006

زون محصولی بود که برای رقابت با آی‌پاد به بازار آمد و البته نتوانست در این نبرد پیروز شود. رابی بچ، یکی از مدیران سابق مایکروسافت در مورد این محصول می‌گوید: «ما جسارت لازم را نداشتیم و برای همین تبدیل شدیم به شرکتی که به دنبال شرکت اپل می‌دود. محصولی که عرضه شد حقیقتا محصول بدی نبود اما به هر حال یک نمونه از چیزی بود که اپل زودتر به بازار عرضه کرده بود. و هیچ‌کس لازم ندید که با خودش بگوید: الان می‌روم و این چیزی را که مایکروسافت ساخته می‌خرم.»

 گلکسی نوت 7 سامسونگ- 2016

در مورد گلکسی نوت 7 سامسونگ چه می‌شود گفت که تا الان ناگفته مانده است؟ نوت 7 که قرار بود یکی از شاخص‌ترین محصولات سامسونگ باشد تنها یک مشکل کوچک داشت: گاهی آتش می‌گرفت یا منفجر می‌شد. ممکن بود ماشین سوخته‌ای ببینید و بعید نبود که به خاطر یکی از همین گوشی‌ها به آتش کشیده شده باشد. تکرار این اتفاق سبب شد که حمل این گوشی در پروازها ممنوع شود و شرکت سامسونگ ناچار شد کل خط تولید آن را متوقف کند.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =