وزیر امور خارجه در این همایش گفت: آمریکا برای سر پوش گذاشتن بر جنایت‌های جنگی‌اش در منطقه، اتهامات بی‌پایه‌ای را علیه ایران مطرح می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، ظریف در ادامه افزود: ما غنی ترین و قدیمی ترین منابع را در حوزه حقوق بشر در اسلام داریم ولی با توجه به اینکه تمرکز ما بر اخلاق بوده و تمرکز غربی ها بر حقوق، در تبیین این منابع و در تولید ادبیات حقوق بشری کمتر کار کردیم. یکی از مشکلات ما هم همین تولید ادبیات حقوق بشری است. این بدین معنا نیست که ما در حوزه حقوق بشر کمبود داریم بلکه به این معناست که ما، هم به لحاظ گرایش های اسلامی و هم به لحاظ گرایش های شرقی که گرایشی اخلاق مدارانه دارد، تمرکز کمتری روی ادبیات حقوق بشری داشته ایم و به همین خاطر در تولید ادبیات حقوق بشر خیلی موفق نبوده ایم.

با توجه به شرایط ویژه بین المللی و شرایط جمهوری اسلامی، حقوق بشر از دو بعد برای ما مهم است: یکی بعد داخلی و دیگری بعد بین المللی. امروز حقوق بشر از این منظر اهمیت دارد که در دنیا مفهوم قدرت در حال تحول و تغییر است و لذا دیگر نمی توان قدرت را تنها در قدرت نظامی و یا حتی قدرت اقتصادی خلاصه کرد. زمانی بود که قدرت یک کشور را با تعداد قایق های توپدار آن می سنجیدند. بعد مقداری پیشرفت کرد و در ابتدای قرن بیستم عامل اقتصادی را هم به قدرت اضافه کردند. اما در شرایط کنونی بین المللی ابعادی که قدرت ایجاد می کند یا از قدرت کشورها می کاهد، بسیار متنوع و متکثر شده است. در این حوزه، حقوق بشر که یک قسمت مهم قدرت معنایی کشورهاست نقش مهمی دارد و برای جمهوری اسلامی نقش دو چندانی دارد.

اگر ما توانستیم در هر صحنه ای حضور پیدا کنیم و از حقوق این مردم دفاع کنیم به خاطر حضور خود مردم بود. این مردم هم هیچ پشتوانه دیگری به غیر از توکل بر خدا نداشتند. حضور مردم بود که باعث شده ما بتوانیم از سخت ترین و دشوارترین دوران های تاریخ عبور کنیم و لذا برای ما حقوق بشر یک ارزش راهبردی دارد، چرا که حیات و ممات کشور ما به رعایت حقوق این مردم وابسته است. وضعیت ما این گونه نیست که بتوانیم امنیت، استقلال و پیشرفت و توسعه خود را از خارج بگیریم. برای ما مخصوصا در دوران جدید که مشروعیت و مقبولیت خود یک عامل قدرت معنایی می شود، حمایت مردم و حضور مردم یک نیاز راهبردی است. لذا نباید فراموش کنیم که وقتی راجع به حقوق بشر صحبت می کنیم، در مورد یک چیز لوکس، یک مفهوم غربی یا یک مفهوم تحمیلی صحبت نمی کنیم؛ بلکه راجع به این واقعیت صحبت می کنیم که برای ادامه بالندگی جمهوری اسلامی ایران رضایتمندی مردم و احساس وابستگی مردم به نظام یک نیاز حیاتی است.

در سطح جهانی هم مبانی قدرت تغییر کرده و قدرت معنایی نقش عمده ای در میزان نفوذ و آسیب پذیری کشورها پیدا کرده است. اگر کشوری را بتوانند متهم کنند به اینکه صلح و امنیت بین المللی را به خطر انداخته یا به قول علمای روابط بین المللی یک کشوری را امنیتی سازی کنند، در آن صورت این کشور را در معرض تهدید گذاشته و آسیب پذیر کرده اند. به عنوان مثال برای اینکه رژیم صدام حسین را ساقط کنند، به مدت دوازده سال این کشور را امنیتی سازی کردند، دوازده سال قطعنامه های شورای امنیت را علیه آن تصویب کردند. اگرچه تحریم، فشار اقتصادی بر روی کشور هدف وارد می کند، همان گونه که در مورد عراق منجر به برنامه نفت در برابر غذا شد؛ اما مهم ترین چیزی که این کشور را آسیب پذیر کرد و به عبارت دیگر حمله به این کشور و نقض حاکمیت این کشور را مشروع و موجه جلوه داد، همین تصویر سازی منفی بود. لذا یکی از راهها برای اینکه میزان نفوذ کشوری را کاهش و آسیب پذیری اش را افزایش دهند، امنیتی سازی آن است. پروژه امنیتی سازی بهترین امکان برای ایجاد اجماع بین دولت ها علیه یک کشور است. به عنوان مثال، در پروژه اتهام هسته ای مشاهده کردیم که حتی چین و روسیه نیز در شورای امنیت ملل متحد علیه کشورمان رای دادند.

یکی دیگر از اتهاماتی که روی افکار عمومی تاثیر زیادی دارد، اتهامات حقوق بشری است. خاصیت اتهام حقوق بشری این است که چهره کشورها را میان افکار عمومی به شکلی تغییر می دهد که درجه آسیب پذیری آن را بالا برده و میزان نفوذ را کاهش می دهد. لذا از نظر بعد قدرت معنایی در سطح بین المللی نیز این بحث قابل توجه است. بعد دیگر این بحث در عرصه بین المللی که در واقع به مثابه یکی از اهرمها و امکانات قدرت و افزایش نفوذ در شرایط سیال کنونی است این است که شما بتوانید در دنیا هنجارهایی را ایجاد کنید، یا هنجارهای خودتان را در دنیا بین المللی کنید. به عبارت دیگر، ملاکها و موازین خود را به دنیا بقبولانید و آن را در عِداد ارزش های جهانی درآورید.

ما کشوری هستیم که اقتدارمان را از پیام مان گرفتیم. در صحنه خارجی علاوه بر مردم، مهمترین عامل اقتدار ما پیام جمهوری اسلامی است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =