۰ نفر
۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
انتظارات امام و رهبری از ١٢ رئیس‌جمهور

در مراسم‌های مختلف برگزار شده برای تنفیذ احکام روسای‎جمهور سخنانی از سوی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره وظایف دولت ایراد شده است که شامل توصیه‌هایی برای ادامه مسیر قوه مجریه است.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم تنفیذ دوازدهمین رییس جمهور کشور در حالی به دست رهبر معظم انقلاب و با حضور مقامات مختلف کشوری و لشکری برگزار شد که پیش از این 11 مراسم تنفیذ در حضور امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب، برگزار شده است.

در هر یک از این مراسم ها رهبر فقید انقلاب و رهبر معظم انقلاب توصیه هایی را به روسای جمهوری که منتخب مردم بوده اند، بیان داشته اند که همگی در جهت پیشبرد بیشتر کارها و بهبود امور کشور بوده است؛ از توصیه هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم تا لزوم مقابله با تهدیدهای خارجی و ایستادگی در برابر دشمنان.

در جدول زیر بخشی از اظهارات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را در تمامی مراسم های تنفیذی که تا کنون در کشور برگزار شده بخوانید؛

 

تاریخ  تنفیذ

انتظارات ولی فقیه در مراسم تنفیذ

۱۵ بهمن۱۳۵۸
مراسم تنفيذ
ابوالحسن 
بنیصدر  

توجه داشته باشند همۀ کسانی که برای بشر خدمت می‏ کنند، کسانی که دارای مقامی هستند، دارای پستی هستند، که مقامْ آنها را مغرور نکند. مقام رفتنی است و انسان در حضور خدای تبارک و تعالی ماندنی است. من از آقای بنی‏ صدر می‏ خواهم که مابین قبل از ریاست جمهور و بعد از ریاست جمهور در اخلاق روحیه‎‏شان تفاوتی نباشد. متفاوت بودن دلیل بر ضعف نفس است. از همۀ کسانی که در مقامی هستند، چه مقام‎های کشوری و چه مقام‎های لشکری می‏ خواهم که به مقامات خودشان مغرور نباشند، و در راه اعتلای اسلام و اعتلای ملت مسلمان و اعتلای کشور ایران کوشا باشند. اینطور نباشد که به واسطۀ تقدم و تأخر یک نفر یا چند نفر موقتاً اسباب این بشود که کناره‏‌گیری کنند و یا خدای نخواسته، مخالفت و کارشکنی.

۱۱مرداد  ۱۳۶۰
مراسم تنفيذ
محمدعلي رجايي

 باید همه دست به دست هم بدهید که ان شاء اللَّه، براى ملت یک زندگى مرفهى، یک وضع صحیحى پیش بیاید، درست بشود. سیزده میلیون رأى به شما داده اند، اینها حق دارند به شما، باقى هم  حق دارند به شما و همین طور وقتى دولتى پیش مى آید، آن هم دولتى است که مردم به آن حق دارند. اگر نبودند این مردم، شما هم شاید حالا در حبس بودید و آن زجرها را مى کشیدید و دیگران هم که متعهد بودند، آنها هم در حبس بودند یا در جاهاى دیگر. این ملت حق دارد، دست شما را گرفته آورده این بالا نشانده، شما باید خدمت کنید به این مردم؛ شما، ما، همه باید خدمتگزار اینها باشیم.

۱۷  مهر ۱۳۶۰
مراسم تنفيذ 
آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي

رئیس جمهور محترم باید توجه داشته باشند که در پیشگاه مقدس حق واقع است و چیزی را نتوان از او- جل و علا- پنهان کرد، هر چند از خلق خدا پنهان باشد و در مقامی هستند که یک جمله او گاهی مؤمنی را ساقط کرده و متعهدی را از بین می برد و یا غیر صالحی را به مقامی که شایسته آن نیست می رساند؛ گاهی یک سخنرانی او جمهوری اسلامی و کشور را نور می بخشد و گاهی بالعکس. همۀ ما و همۀ آقایانی که حاضر هستند، چه کشوری و چه لشکری، همۀ ما مرهون زحمات این ملت هستیم. این ملت، ما را از انزوا بیرون آورد و این ملت دست همۀ شما را گرفت و از حبس ها بیرون کشید و دست جور ستمکاران را از سر این کشور قطع کرد.

۱۲  شهریور۱۳۶۴
مراسم تنفيذ 
آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي

ما چه کنیم با بیت‏ المال مسلمین؟ وظیفۀ حکومت‎ها چیست با بیت‏ المال مسلمین؟ این مسئله، مسئلۀ این نیست که در آن وقت و در حکومت حضرت امیر باشد؛ این دستور است در طول تاریخ برای کسانی که متکفل حکومت هستند که تا اندازۀ ممکن در بیت‏المال تصرف نکنند، یک دِرهَمش در آن طرف حساب دارد. حکومت های اسلامی باید بیت‏ المال مسلمین را برای جلال و جبروت خودشان صرف نکنند، بیت ‏المال مسلمین صرف آن چیزی بشود که برای مسلمین است. وزارتخانه ‏ها باید وقتی که می‏ بینند که کارمند بیت‏ المال مسلمین هستند و مسلمین هستند و از آنجا حقوق می‏ گیرند و ارتزاق می ‏کنند و اداره، ادارۀ بیت ‏المال مسلمین است، حتی در آن مسائلی که حضرت امیر گفته ملاحظه کنند، کوچک نشمرند مسئله را، مسئلۀ بیت ‏المال مسلمین است و دستور، دستور اسلام است به حد ضرورت.

۱۲ مرداد ۱۳۶۸
مراسم تنفيذ 
آيت‌الله اکبر 
هاشمي رفسنجاني

اگر در مسائل رفاه زندگى عمومى و ايجاد تسهيلات و رفع مشكلات غرق شويم، به طورى كه جهت‌گيري‎هاى انقلابى را به دست غفلت بسپريم، به ابهت و هيبت انقلاب ضربه زده‌ايم و جاذبه آن را در دنيا مخدوش كرده‌ايم و اين، مطمئناً به كارايى ما ضربه خواهد زد. بنابراين، اين دو در كنار هم مطرح اند.در مسايل داخلى و سازندگى، رفاه و رفع مشكلات و ايجاد سازندگى، تنها هدف نيست. در مسايل داخلى هم، تأمين عدالت اجتماعى و امنيت عمومى و رعايت طبقات ضعيف و محروم، يك ركن اصلى است؛ همچنان‌كه در سطح حركت عمومى كشور، اخلاق و روحيات اسلامى و برادرى و گذشت و ايثار و بقيه‌ خلقيات حسنه اسلامى هم، بايد مورد توجه قرار بگيرد.

۵ مرداد  ۱۳۷۲
مراسم تنفيذ 
آيت‌الله اکبر 
هاشمي رفسنجاني

 بطور مؤكد به‌ هیئت‌ وزیران‌ توصیه‌ می‌كنم‌ كه‌ گزینش‌ همكاران‌ بسیار مهم‌ است‌ و باید معاونین‌، مدیران‌ و مسئولان‌ سراسر كشور را با معیارهای‌ الهی‌ و از میان‌ افراد كاردان‌، لایق‌، پاك‌ و آراسته‌ بخصوصیات‌ لازم‌ برای‌ مدیریت‌ سالم‌ و اسلامی‌ برگزینند.

۱۲ مرداد  ۱۳۷۶
مراسم تنفيذ 
حجتالاسلام
سيدمحمد خاتمي

 سعى ما باید بر این باشد كه اولا این ملت را بشناسیم و ثانیا خواسته‌ها و نیازهاى او را برآورده كنیم. قشرهاى مستضعف و فقیر، نیروهاى وفادار امام و انقلاب و دولتهاى مختلف بوده‌اند و خواهند بود. بنابراین عزیزانى كه در آینده نزدیك، مسؤولیتها را بر عهده مى‌گیرند، باید از این ذخیره دایمى استفاده كنند و تا آنجا كه قدرت دارند براى آنها كار و خدمت كنند.

۱۲ مرداد ۱۳۸۰
مراسم تنفيذ 
حجتالاسلام
سيدمحمد خاتمي

شروع‌ و استمرار جدی‌ و بی‌وقفه‌ كار دولت‌ ضرورت دارد. دولت جدید‌ هرچه‌ سریعتر كابینه‌ باید معرفی کند و فوری‌ترین‌ كاری‌ كه‌ در این‌ دوره‌ جدید باید به‌ آن‌ پرداخته‌ شود توجه‌ به‌ مسائل‌ اقتصادی‌ و معیشتی‌ مردم‌ و در رأس‌ همه‌، ایجاد اشتغال‌ است‌. باید نیازها را بطور صحیح‌ اولویت‌بندی‌ كرد و با آگاهی‌، شتاب‌ لازم‌ و تدبیر مقتضی‌ به‌ تأمین‌ آنها همت‌ گماشت‌. نباید بعلت‌ ضعفی‌ در دولت‌ كلیت‌ آنرا زیر سؤال‌ برد و یا بدلیل‌ قبول‌ نكردن‌ یك‌ حكم‌ قضایی‌ از میان‌ هزاران‌ حكمی‌ كه‌ صادر می‌شود كل‌ قوه‌ قضاییه‌ را مورد سؤال‌ و اهانت‌ قرار داد و یا مجلس‌ و شورای‌ نگهبان‌ را تضعیف‌ كرد.

۱۲  مرداد ۱۳۸۴
مراسم تنفيذ
محمود احمدينژاد

به رییس جمهور توصیه می کنم از شتاب زدگی پرهیز کنند. مردم عزیز نیز در مطرح كردن و پیگیری خواسته های خود از شتاب زدگی خودداری كنند و دولت جدید و خدمتگزار با برنامه ریزی صحیح و با همان كیفیتی كه در سند چشم انداز 20 ساله مقرر شده است اهداف مهمی همچون عدالت، رفاه عمومی و توسعه همه جانبه را پیگیری كند. رئیس جمهور را به توكل دائم بر پروردگار، اخلاص در عمل، حفظ روحیه خدمتگزاری و تواضع در مقابل مردم و توجه به انتقادات و اصلاح امور توصیه می کنم. قدرت فقط هنگامی ارزشمند است كه برای احقاق حق و تحقق عدالت باشد و اگر این گونه تلاش ها با نیت صادقانه همراه شود رحمت بی دریغ پروردگار نیز شامل حال انسان خواهد شد.

۱۲  مرداد ۱۳۸۸  
مراسم تنفيذ 
محمود احمدينژاد  

دولت دهم متعلق به آحاد ملت و همه رأی دهندگان انتخابات 22 خرداد است. این واقعیت باید در عمل و در برنامه ریزیها حتماً مورد توجه قرار گیرد. ایشان با اشاره به علاقه مندان فراوان رئیس جمهور، خاطرنشان كردند: به موازات این علاقمندان 2 دسته دیگر هستند كه باید مورد توجه و محاسبه قرار گیرند مخالفان عصبانی و زخم خورده كه در 4 سال آینده به معارضه با دولت ادامه می دهند و منتقدانی كه با نظام و رئیس جمهور دشمنی ندارند و باید دیدگاهها و نظرات آنان را مورد توجه قرار داد و من امیدوارم اینگونه عمل شود.

۱۲  مرداد  ۱۳۹۲
مراسم تنفيذ
حجت‌الاسلام حسن روحاني

توصیه‌ ما، هم به رئیس جمهور محترم، هم به هیئت دولتی که ان‌شاءالله به توفیق الهی در آینده‌ی نزدیکی از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت، این است که کارها را با صبر و بدون شتابزدگی انجام دهند؛ گامها را محکم و مطمئن بردارند. در همه‌ زمینه‌ها ظرفیت کار وجود دارد، اهداف بلند هم وجود دارد، نشانه‌ها و بشارت‎ها هم در کشور ما کم نیست. البته جبهه‌ دشمنان برخوردهای خصمانه‌ای دارند. رئیس جمهور محترم اشاره کردند به تحریم ها و فشارهائی که دشمنان ملت ایران - که البته در رأس آنها آمریکا است -  بر کشور وارد می کنند. من می خواهم بگویم درست است که فشارهای دشمنان برای مردم مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد، اما تجربه‌های باارزشی هم در اختیار مسئولان و در اختیار مردم میگذارد. درس بزرگی که ما از این فشارهای اقتصادی دریافت کردیم، این است که هرچه می توانیم، باید به استحکام ساخت داخلی قدرت بپردازیم.

۱۲مرداد 1396 مراسم تنفیذ حجت الاسلام حسن روحانی

چند جهت گیری را توصیه می کنم. جهت گیری اول توجه به مشکلات مردم است که امروز در درجه اول مشکلات اقتصادی و معیشتی وجود دارد که کشور را باید به نقطه قابل قبولی در 4 سال آینده برسانید. توصیه دوم تعامل گسترده با دنیا است. این درست نقطه مقابل آنی است که دشمنان و سلطه گران جهانی دنبالش هستند. توصیه دیگر آنکه در برابر هر سلطه طلبی با صلابت و قدرت ظاهر شوید. امروز از همه متجاوزتر و وقیح تر رژیم ایالات متحده آمریکاست. توصیه می کنم مسئولیت و توانایی را امانت بدانید. مسئولیت امانت الهی است که باید آن را حفظ امانت کرد. توصیه بعدی این است که وقت کم و کار بسیار است، اولویت ها را در برنامه ریزی ها و هزینه کردها درنظر بگیرید.با برنامه حرکت کنید، برنامه ششم، برنامه جامعی است، امسال هم سال شروع برنامه است. اتحاد ملت را مهم بشماریم. دودستگی های مضر ایجاد نشود. از شنیدن نظرات مخالفان آشفته نشوید. بگذاریم دیگران از ما انتقاد کنند.

نقص هم در کارهای ما کم نیست. انتقادها را بپذیریم و تحمل کنیم. به میان مردم بروید و با مردم بی واسطه حرف بزنید. قدر نیروهای انقلابی و پرانگیزه را بدانید. نیروهای مومن پر انگیزه و انقلابی کسانی هستند که در مشکلات کشور را حفظ می کنند و سینه سپر می کنند. به خدا توکل کنید. وعده نصرت الهی را باور کنید. شما در راه اقامه دین و حاکمیت دین خدا هستید و این نصرت الهی است و مطمئن باشید که خدا شما را نصرت می دهد. در مقابل دین سیتزی ها و قانون شکنی ها بی تفاوت نباشید و بدانید آینده متعلق به شما است.

* تنفیذ بنی‎صدر، رجایی و آیت‎الله خامنه‎ای از سوی امام(ره) صورت گرفته و تنفیذ ریاست جمهوری آیت‎الله هاشمی‎رفسنجانی، حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‎نژاد و حجت الاسلام حسن روحانی از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 693549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =