۰ نفر
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

حسین کمالی*

کمیسیون ماده 10 قانون احزاب در وزارت کشور مرکب از نمايندگاني از قوه قضائیه، قوه مجریه و مجلس شورای اسلامی موضوع ساماندهی احزاب را براساس قانون جدید دنبال می کند و این سازوکار را سازمان می دهند. البته دو نماینده نیز از احزاب در جلسات آن کمیسیون حاضر می شوند که حق رأی ندارند.

اینکه چرا کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور موضوع ساماندهی تشکل های سیاسی را پیگیر است؛ به اصلاح قانون احزاب برمی گردد که احزاب موظف هستند خود را با قانون اصلاح شده تطبیق دهند. بنابراین احزاب باید کنگره سالانه برگزار کنند، بیش از 10 شعبه استانی و بیش از سیصد عضو داشته باشند. اگر حزبی نتواند این موارد را انجام دهند، به مثابه آن است که نتوانسته خود را با قانون تطبیق دهد و به تبع از حیض انتفاع می افتد. یادآور می شوم که خانه احزاب در پیگیری ساماندهی احزاب نقشی ایفا نخواهد کرد.

برخی شاید ساماندهی احزاب را در راستای تقویت جایگاه تحزب در کشور تلقی کنند اما ما معتقدیم قانون جدید احزاب موقعیت تشکل ها را در عرصه سیاسی کشور تضعیف کرده است. البته ساماندهی احزاب، قانون است و اجرا می شود؛ اما ما به قانون جدید احزاب ایرادات مفصلی داریم که برای اصلاح آن اقدام و تلاش خواهیم کرد. خانه احزاب به همین دلیل سه گروه بررسی کننده برای رفع و بررسی ایرادات و مشکلات این قانون تشکیل داده است.

همه گروه‌های سیاسی در خانه احزاب نقش دارند و دوستی، برادری و صمیمیت و همدلی در این خانه وجود دارد، هر سه گروه اکثریت، اقلیت و میانه در این خانه رای دادند و امید می‌ رود در مابقی بخش‎ها نیز شاهد همین فرهنگ باشیم. امروز شاهد همبستگی ملی بین احزاب، مردم و مسئولان هستیم و باید به گونه‌ای رفتار کنیم و پیش برویم که کشور را در مقابل تهدیدات حفظ کنیم.

*رئیس خانه احزاب

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =