مراسم نکوداشت چهلمین سالگرد شهادت حاج آقا مصطفی خمینی با حضور مسئولان، روسای قوه مجریه و مقننه در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام علی‌اکبر محتشمی پور عضو مجمع روحانیون مبارز، محمدعلی انصاری دبیر همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد درگذشت مرحوم سیدمصطفی خمینی و محمدجواد فاضل لنکرانی استاد حوزه در این همایش سخنرانی کردند.

محتشمی پور با بیان اینکه امام(ره) در سال٤٢ وقتی توسط رژیم به زندان افتادند، آقا مصطفی مردم را در صحن حرم حضرت معصومه(س) جمع و حرکت پرشوری را به وجود آورد، گفت: آقا مصطفی در راه مبارزه یکی از فرزندان خود را از دست داد و در همین راه، مانند امام به زندان افتاد. شهید آیت الله مصطفی خمینی حیات و شهادتش برای جامعه مبارک بود؛ وی سایه به سایه در کنار امام حضور داشت.

وی با بیان اینکه حضرت امام شخصیت آقا مصطفی را به خوبی شناخته بود گفت: در مقابل رژیم شاه از این شخصیت والا آگاهی پیدا کرد؛ آن ها فکر می کردند که امام(ره) با وجود سن بالا ممکن است فوت کند و از این رو فرزندش، جایگزین ایشان شود؛ به همین منظور به دنبال کشتن ایشان بودند.

حاج آقا مصطفی مانند صاعقه‌ای باران به همراه داشت

محمدعلی انصاری نیز با اشاره به نحوه درگذشت فرزند امام، اظهار کرد: همانطور که امام فرمودند این درگذشت از الطاف خفیه الهی بود و مانند صاعقه‌ای بود که باران به همراه داشت. البته در برخورد با خبر دو نوع قضاوت وجود داشت.

وی ادامه داد: یکی استقامت عموم مردم بود که فکر می‌کردند انقلاب امام به پایان راه نزدیک شده و ترس، بیم و اضطراب بسیاری را فرا گرفته بود. نگاه دیگر هم نگاه عالمانه و سالکانه برگرفته از ایمان که منحصر به امام بود و می‌فرمود این پایان راه نیست و خبرهایی در راه است که بعدها دیدیم همانطور شد که امام فرمودند.

بین امام و حاج آقا مصطفی نگاه مشترک وجود داشت

محمدجواد فاضل لنکرانی گفت: من توجه حوزه های علمیه را به شخصیت امام و حاج آقا مصطفی جلب می کنم. نکته مهم، جامعیت شخصیت ایشان است که خود پیامی برای حوزه های علمیه دارد.

وی افزود: شخصیتی که کنار امام رشد کرد باید در فلسفه و فقه به جامعیت رسیده باشد، نکته ای که امروز حوزه های علمیه از آن فاصله گرفته اند. فقاهت حاج آقا مصطفی در حد بالایی بود، دوستی تعریف می‌کرد که روزی در نجف نزد عالمی گفتم اگر امام نبودند ما چه کنیم، گفت حاج آقا مصطفی که هستند از ایشان پیروی کنید.

این استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: بین امام و حاج آقا مصطفی نگاه مشترک وجود داشت، او دین را در عبادت خلاصه نمی‌کرد، دین را در امور اخروی نمی‌دانست، ایشان دین را در ابعاد زندگی می‌دانستند.

وی همچنین گفت: مرحوم حاج آقا مصطفی در تبین مبانی اصولی امام و همچنین تحریرهای ایشان حق مطلب را ادا کرده، باید کارگروهایی تشکیل شود که انزار حاج آقا مصطفی درس داده شود.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =