ایسنا نوشت: رئیس مرکز آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه از برگزاری همایش بین‌المللی ایران و مناطق پیرامونی از اول تا سوم آبان با حضور محققان و پژوهشگران و سیاستمداران ایرانی و خارجی خبر داد و گفت که احتمالا سخنران مراسم افتتاحیه وزیرامورخارجه خواهد بود و در غیر این صورت آقای سرمدی در این مراسم حضور پیدا می کنند.

محمدکاظم سجادپور در نشست خبری در توضیح جزئیات همایش بین‌المللی ایران و مناطق پیرامونی و ذیل آن برگزاری همایش سه گانه شامل بیست و دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس، هجدهمین همایش بین‌المللی آسیای مرکزی و قفقاز و سومین همایش بین‌المللی افغانستان گفت: این همایش زمینه ای برای همکاری وزارت خارجه و دانشگاه ها است که مرکز پژوهش های وزارت خارجه با همکاری دانشگاه علامه این سه کنفرانس را برگزار می کند.

وی توضیح داد: در دو ماه گذشته دانشگاه علامه سه پیش کنفرانس را با موضوع خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز و افغانستان با حضور محققان، پژوهشگران و دانشجویان برگزار کرد.

به گفته سجادپور همایش بین‌المللی ایران و مناطق پیرامونی اول تا سوم آبان برگزار شده که در مراسم افتتاحیه برخی از دیپلماتها و مقامات سیاست خارجی حضور دارند و سخنرانی می کنند. احتمالا آقای ظریف سخنران مراسم افتتاحیه خواهد بود و در غیر این صورت آقای سرمدی به عنوان سخنران این مراسم به ایراد سخن می پردازند. در روزهای بعدی نیز محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی حضور داشته که قرار است به پرسش‌های مشخصی همچون تحلیل درباره وضعیت مناطق سه‌گانه، دیدگاه‌ها برای حل مشکلات و نقش کنشگران منطقه‌ای به خصوص ایران پاسخ دهند. در نهایت نیز بین محققان ایرانی و خارجی تبادل نظر شده و نتایج سه پیش کنفرانس که در دانشگاه علامه برگزار شده، مطرح می شود.

به گزارش ایسنا، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه نیز در این نشست تحولات رخ داده در جهان و منطقه را به عنوان دلیل اصلی همکاری دانشگاه علامه با وزارت خارجه برای برگزاری این همایش مطرح کرد و گفت: در سال جاری شاهد تحولات جدی در ساختارهای نظام بین‌المللی بودیم که به عنوان یک نهاد دانشگاهی به این نتیجه رسیدیم که وظیفه اصلی ما رصد کردن، فهم تحولات و حضور فعال در جریان آن است. به همین دلیل برای ایفای رسالت دانشگاهی برای برگزاری این همایش با وزارت خارجه همکاری صورت گرفت .چون فکر می کنیم تحولات جاری در عرصه جهان زندگی اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه رسالت دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف رصد کردن شرایط و ارائه دیدگاه‌ها و راه‌حل‌های مناسب است، گفت: دلیل دوم حضور دانشگاه علامه در این همایش گفت‌وگو با تعدادی از برجسته‌ترین متفکران جهان و سیاست گذاران و اندیشمندان است.

سلیمی گفت که تاکید ما بر این است که باید فعالیت های علمی به گونه‌ای پیش رود که دستاوردی برای حوزه‌های اجرایی مختلف داشته باشد. در همین رابطه ما تاکنون همکاری‌هایی با وزارت خارجه داشته‌ایم که این همایش نمونه‌ای از آن است.

رئیس دانشگاه علامه با ابراز امیدواری از اینکه این همایش بتواند زمینه‌ای را برای تبادل نظر برای اهل اندیشه و سیاستگذاران فراهم کند، گفت: ما در دانشگاه علامه سه پیش نشست در سه موضوع خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز و افغانستان با حضور دانشجویان برگزار کردیم که در آن ایده‌های بسیار خوبی نیز مطرح شد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین درباره استفاده از کارهای پژوهشی این دانشگاه در حوزه‌های مختلف به خصوص امور اقتصادی گفت: دانشگاه علامه با دستگاه‌های اجرایی عمدتا سازمانهای اقتصادی همکاری پژوهشی داشته است. به طوری که این دانشگاه در سال 92، 300 میلیون پژوهش داشته که این تعداد در سال 95 به 10 میلیارد پژوهش رسیده است. نمونه آن قرارداد 1.5 میلیاردی با مخابرات است.

سلیمی همچنین گفت که مرکز آموزش و رشد علوم انسانی نیز ایجاد شده که 13 تا 14 شرکت دانش بنیان برای فعالیت در حوزه‌های اقتصادی در آن مستقر هستند. ما طرح‌هایی برای مهارت آموزشی دانشجویان در نظر داریم که امیدواریم امسال برای همه دانشجویان جدیدالورود بتوانیم اجرایی کنیم.

وی در پایان گفت که دانشگاه علامه تفاهمنامه‌ای با وزارت خارجه منعقد کرده که به موجب آن کلیه پایان نامه‌هایی که در راستای تامین اهداف وزارت خارجه نوشته می شود موردحمایت قرار گرفته و از آن استفاده خواهد شد. در بعد کلی نیز این همایش نمادی از همکاری بین دانشجویان و اساتید با وزارت خارجه است تا از کارهای پژوهشی استفاده شود.

به گزارش ایسنا، همایش بین‌المللی ایران و مناطق پیرامونی در قالب سه همایش خلیج فارس، آسیای مرکزی وقفقاز و افغانستان دوشنبه هفته آینده ( اول آبان) تا چهارشنبه‌ (سوم آبان) در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =