علی لاریجانی در دومین روز از سفر خود به کره جنوبی با تعدادی از روسای مجالس دیگر کشورها دیدار و در مورد مهمترین مسائل منطقه گفت و گو کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری ها، علی لاریجانی که روز دوشنبه تهران را به مقصد سئول برای شرکت در نشست اوراسیا ترک کرد در دومین روز از سفر خود با تعدادی از روسای پارلمان های دیگر کشورها از جمله، چک، پاکستان، افغانستان، ار منستان و آذربایجان دیدار و گفت وگو کرد.

رابطه تاریخی ایران و چک

لاریجانی در دیدار با رئیس پارلمان جمهوری چک، از همدردی 'یان هاما چک' به مناسبت حادثه تروریستی تهران تشکر کرد و افزود: ایران و چک روابط تاریخی دارند و نگاه مردم ایران به این کشور مثبت است و همکاری‌‌هایی نیز در زمینه تراکتورسازی بین دو کشور در گذشته وجود داشته و ایران تمایل دارد بعد از توافق هسته‌ای، با کشور چک در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی همکاری داشته باشد.
وی گفت: ایجاد همکاری‌های بانکی یکی از موضوع های مهم برای توسعه روابط اقتصادی است تا تجار بتواند بهترعمل کنند، بعضی از کشورهای اروپایی همکاری‌های بانکی مناسبی با ایران داشته‌اند و به همین دلیل قراردادهای خوبی نیز با آنها منعقد شده است.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: متاسفانه تروریسم تبدیل به معضلی جهانی شده و پیشرفت کرده است که بخشی از آن مربوط به کمک‌های پشت صحنه است، جمهوری اسلامی ایران تجربیات خوبی در زمینه مبارزه با تروریسم دارد و این تجربیات را برای سرکوب داعش در اختیار عراق و سوریه قرار داده است.

پیشنهاد میزبانی ایران برای اجلاس 2019

علی لاریجانی در دیدار «ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه با بیان این مطلب از زحمات وی در اجلاس روسای مجالس اوراسیا تشکر کرد و گفت: پیشنهاد شما را برای برگزاری این اجلاس در اروپا مثبت ارزیابی می‌کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما تمایل داریم این اجلاس در سال 2019 در ایران برگزار شود.
وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه گرم و دارای ابعاد گوناگونی است، گفت: در ملاقات من با ولادیمیر پوتین(رئیس جمهوری روسیه)، وی تأکید کرد که کشورش روابط راهبردی با ایران دارد.
لاریجانی تصریح کرد: در این غوغای تبلیغاتی که برخی کشورها فقط شعار مبارزه با تروریسم سر می‌دهند، ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم تجربه مشترک موفقی دارند که علاوه بر موفقیت در بعد میدانی، در ایجاد راه‌حل سیاسی که در آستانه پیگیری شد، اقدامات مثبتی را انجام دادند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مشکلی که در یمن به وجود آمده بسیار پیچیده شده و در آنجا یک فاجعه انسانی رخ داده است که فکر می‌کنیم سعودی‌ها در قضیه یمن یک اشتباه راهبردی مرتکب شدند و در باتلاق آن گیر کردند.

همکاری با آذربایجان بر سر رود ارس

رئیس مجلس شورای اسلامی  همچنین با «اوگتای اسدف»رئیس مجلس جمهوری دیدار کرد و گفت : در کمیسیون مشترک بین دو کشور در زمینه انرژی، برق، کشاورزی، امور گمرکی و مسائل امنیتی همکاری‌ مناسبی انجام می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همکاری‌های مرزی و امنیتی بین دو کشور به خوبی پیش می‌رود، بیان کرد: بعد از گفت‌و گوی رئیس جمهور ایران و آذربایجان همکاری‌های دو کشور وارد مرحله جدیدی شده است.
وی افزد: آذربایجان کشور دوست، برادر و همسایه ما است و به همین جهت ایران راه‌های همکاری بین دو کشور را باز گذاشته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از همدردی رئیس جمهوری آذربایجان با مردم ایران پس از وقوع حادثه تروریستی در تهران تشکر می‌کنم.

توافق با ارمنستان بر سر رود ارس
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس پارلمان ارمنستان  علاوه بر تاکید بر گسترش حمل و نقل برای ترانزیت و حمل بار میان دو کشور گفت: تفاهم‌نامه‌هایی بین دو کشور در زمینه احداث نیروگاه و خط سوم انتقال برق منعقد شده است که اگر اجرای آنها تسریع شود، می‌تواند مفید باشد. همچنین تفاهم شده تا کارگروهی برای رفع آلودگی رود ارس تشکیل شود که لازم است هرچه سریعتر این موضوع اجرایی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ورود اسرائیل به مسائل بین آذربایجان و ارمنستان عواقب منفی دارد و موضوع پیش آمده باید بین دو کشور با گفت‌وگو حل شود.

روابط بانکی میان ایران و پاکستان

علی لاریجانی  در دیدار با 'سردار ایاز صادق' رئیس مجلس پاکستان گفت: با ایجاد روابط بانکی بین ایران و پاکستان کار تجار دو کشور تسهیل می‌شود.

وی اظهار کرد: توافق‌هایی نیز در این زمینه انجام شده ولی هنوز اجرایی نشده است که امیدوارم هرچه زودتر موانع اجرای آن برطرف شود.
او گفت: در مورد کاهش عوارض گمرکی نیز اقداماتی انجام شده ولی محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل اینکه پس از وقوع حادثه تروریستی در تهران این موضوع را در مجلس پاکستان مطرح کردید از شما متشکرم، البته روابط برادرانه ایران و پاکستان چنین اقدامی را نیز اقتضا می‌کند.
لاریجانی ضمن تاکید بر ضرورت حراست دولت و ارتش پاکستان از مرزهای خود و جلوگیری از ورود تروریست‌ها و‌ اشرار به ایران، گفت: همان طور که بارها گفته شده، انتظار ما این است که ارتش و دولت پاکستان با جدیت بیشتری از مرزهای مشترک با ایران حراست کنند.

تاکید برای مبارزه با تروریسم

رئیس قوه مقننه در دیدار با «عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس مجلس افغانستان مسئله تروریست در افغانستان را مانع پیشرفت این کشوردانست و ادامه داد: مردم افغانستان توانایی برخورد با آنها را دارند و حضور نیروهای خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم امورات مربوط به پیشرفت افغانستان را مختل کرده است.
لاریجانی گفت: ایران در زمینه مبارزه با تروریسم هر کمکی که بتواند به افغانستان ارائه می‌کند و به نظر ما سازماندهی نیروهای افغانستانی برای مبارزه با تروریسم امری ضروری است.
وی افزود: ناتو با ادعای مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شده و چندین سال است که حضور آنها به طول انجامیده و این موضوع نشان می‌دهد ناتو یا توانایی مبارزه با تروریسم را ندارد یا از جدیت کافی برخوردار نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران بر ضرورت وحدت نیروهای سیاسی افغانستان تأکید دارد زیرا شکاف بین این نیروها تأثیرات منفی فراوانی دارد.

27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =